۰
۶
سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۳۷
سیاست بانک مرکزی برای نرخ سود اعلام شد

سیف: فقط نرخ اوراق مشارکت را تغییر می‌دهیم

رئیس کل بانک مرکزی در جلسه امروز کمیسیون اقتصادی با تأکید بر اینکه تغییر نرخ سود در شرایط فعلی به صلاح نیست، گفت: بانک مرکزی به شورای پول و اعتبار پیشنهاد داده فقط نرخ اوراق مشارکت تغییر پیدا کند.
سیف: فقط نرخ اوراق مشارکت را تغییر می‌دهیم
به گزارش پايگاه خبري اخبار بانك، ولی‌الله سیف عصر امروز (سه‌شنبه ۱۴ آبان‌ماه) میهمان کمیسیون اقتصادی مجلس بود؛ رئیس کل بانک مرکزی با معاونان اقتصادی، ارزی و نظارتی خود به مجلس رفت. 

قبلاً در دستور جلسه کمیسیون اقتصادی آمده بود که امروز علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی و ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی به منظور بررسی تحول نظام بانکی مهمان این کمیسیون خواهند بود ولی ظاهراً برنامه تغییر کرده و سیف به تنهایی به کمیسیون اقتصادی رفته است. طیب نیا نیز در جمع نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه حاضر شده است. 

ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با تسنیم به بیان جزئیات جلسه امروز این کمیسیون با رئیس کل بانک مرکزی پرداخت و گفت: آقای سیف در این جلسه به بیان توضیحاتی درباره نرخ کف دلار پرداخت و گفت " بنده در حاشیه صبحانه کاری اتاق ایران گفتم بعید است نرخ دلار بیشتر از این پایین بیاید، آن زمان دلار ۲۹۰۰ تومان بود من هیچ وقت نگفتم دلار ۳ هزار تومانی قیمت واقعی است".
نکو تأکید کرد: رئیس کل بانک مرکزی همچنین این را هم گفت که "معتقدم پایین آمدن نرخ دلار بیش از این منطقی نیست. چرا که وقتی بدون دلیل و با خوشبینی قیمت به راحتی کاهش پیدا می‌کند به سادگی می‌تواند با یک خبر بد افزایش پیدا کند". 

وی با بیان اینکه سیف معتقد است باید پول ملی از طریق قدرت خرید تقویت شود، تصریح کرد: آقای سیف اعلام کرد که "سیاست بانک مرکزی حرکت به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز است". 

این عضو کمیسیون اقتصادی همچنین در ادامه گفت: " سیف با اشاره به تورم ۴۰ درصدی در جامعه گفته است که هم اکنون نرخ بیکاری به ۱۲.۷ الی ۷ درصد رسیده که از این آمار ۱۰ درصد سهم مردان و ۲۶ الی ۲۷ درصد سهم بیکاری زنان است". 

طبق گفته نماینده مردم رباط کریم در مجلس رئیس کل بانک مرکزی در جلسه امروز به رشد نقدینگی ۹.۱ درصدی ۶ ماهه امسال اشاره کرده و گفته است که " این در حالی است که نرخ رشد نقدینگی در بازه زمانی مشابه سال قبل ۱۲.۶ درصد بود. بنابر این رشد نقدینگی در سال جاری کاهش یافته است؛ باید توجه داشت که یکی از بحث‌های جدی برای کنترل تورم کنترل نقدینگی است. با ظرافت خاص باید در بخش تولید این اقدام را انجام دهیم". 

نکو ادامه داد: "رئیس کل بانک مرکزی با اشاره طبق برنامه نرخ تورم در پایان سال به ۳۶ درصد می‌رسد تصریح کرده که البته این نرخ می‌توانست کمتر از این هم باشد ولی باید سیاست‌های انقباضی را اجرا می‌کردیم که این سیاست‌ها موجب تشدید رکود در اقتصاد می‌شد". 

وی با بیان اینکه سیف در جلسه کمیسیون اقتصادی تاکید کرده حجم نقدینگی کشور هم اکنون ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است گفت: آقای سیف اینطور درباره نقش مسکن مهر در تورم توضیح داد که " ضریب فزآینده ۵ است اگر ۵۰۰ هزار میلیارد را تقسیم بر ۵ کنیم پایه پولی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان محاسبه می‌شود؛ در اینجا لازم است اشاره‌ای به بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی داشته باشیم چرا که بانک مسکن ۴۲ هزار میلیارد تومان برای مسکن مهر از بانک مرکزی استقراض کرده است. بنابر این ۴۲ درصد از حجم نقدینگی و تورم مربوطه به مسکن مهر است". 

این عضو کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: همچنین رئیس کل بانک مرکزی دیگر برنامه مهم در بانک مرکزی را تعیین و تکلیف برداشت‌های شبانه از حسابهای بانکها دانست و گفت "بعد از بررسی‌های شبانه‌روزی به این نتیجه رسیدیم که واقعا نمی‌توان این مسئله را حل کرد. الان مستعصل شدیم که این رقم و عدد را چه کار کنیم ولی هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم". 

به گزارش تسنیم طبق اعلام نماینده مردم رباط کریم، رئیس کل بانک مرکزی در ادامه به ماجرای خزانه خالی اشاره کرد و افزود "چندین قبل رئیس جمهوری اظهاراتی را درباره خزانه خالی مطرح کردند که واقعی بود چرا که هر کسی خزانه را بشمارد می‌بیند که با توجه به دخل و خرج و هزینه دولت عملا هزینه خالی است اما بلافاصله رئیس کل وقت بانک مرکزی واکنش نشان داده و گفت صد هزار میلیارد تومان موجودی ذخایر خزانه کشور است در حالی که از این رقم ۳۰ الی ۴۰ میلیارد دلار مربوط به صندوق توسعه ملی است و مابقی نیز قابل برداشت نیست". 

نکو ادامه داد: "رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با تاکید بر اینکه با توجه به تورم ۴۰ درصدی یک تاجار حاضر نیست نرخ سود ۲ الی ۳ درصدی را از بانک دریافت کند گفت فعالان اقتصادی انتظار دارند متناسب با تورم یا بیش از تورم نرخ سود دریافت کنند، تاکید می‌کنم برای رسیدن به شرایط مطلوب باید همت را بگذاریم برای ریشه کن کردن نرخ تورم". 

این عضو کمیسیون اقتصادی اضافه کرد: رئیس کل بانک مرکزی به دستور جلسه شورای پول و اعتبار اشاره کرده و گفته است "پیشنهاد بانک مرکزی علی رغم تورم و شرایط موجود این است که هم اکنون کاهش نرخ سود یا تغییر نرخ سود به صلاح کشور نیست در شورا نیز این بحث را مطرح کردیم که بجای تغییر نرخ سود نرخ اوراق مشارکت را افزایش دهیم. چرا که هم اکنون این نرخ هیچ جذابیت برای مردم ندارد؛ سیاست بانک مرکزی این است که فقط نرخ اوراق مشارکت را تغییر دهد و نرخ سایر اوراق ثابت بماند".
https://akhbarbank.com/vdca60n6.49nay15kk4.html
مشاهده نظر مخاطبان
وحیدی
Iran, Islamic Republic of
ازقدیم گفته اند هیچ بدی نرفته که خوبی بیاد.آقای بهمنی یادت به خیر.
یک سپرده گذارفعلی بانک
Iran, Islamic Republic of
آقای سیف آن صبحانه کذائی کار خودش راکرد.بهمن ماه زمان سررسیدسپرده های یکساله سپرده گذاران است.تابهمن ماه ما سپرده گذاران را لطفأتحمل کنید.غش کردن به سمت صبحانه دهندگان قابل پیش بینی بود.
یک کاربر
Iran, Islamic Republic of
معلومه که خرج کردن ازجیب سپرده گذاران را شما هم مثل آقای بهمنی به خوبی بلد هستید.خسته نباشید
مازندرانی
بخدا قسم اقا محترم خودتان ماندید چه کار کنید همیشه وعده توخالی دروغ علت بی برنامگی است جای اقای مظاهری ونوربخش خالی است این انتخاب اقا روحانی از اول اشتباه بود ملت ایران بعدا متوجه خواهند شد که سیف این کاره نیست بدرد بانک صادرات می خورد ؟؟؟؟...... سایت محترم سانسور نکن ودرج کن وگرنه در سایت دیگرمی نویسم
الله وردی
Iran, Islamic Republic of
جناب سیف بهتر نیست یک حساب بانکی معرفی کنید وازهمه سپرده گذاران بخواهید تمام سپرده شان را درآن حساب بریزندوشما هرتصمیمی خواستید درمورد این پولها بگیرید؟ آخه شما بهتراز آنها میدانید چه چیزی صلاح است وچه چیزی صلاح نیست چون همه آنها صغیرهستند!!!افزایش سود سپرده مطمئنأ به صلاح آنها نیست !!!
مهران
جناب سیف آخر شما چه دشمنی با سپرده گذاران دارید؟! مگر همین شما نبودید که گفتید نرخ سود سپرده ها باید حتی 1 یا 2 درصد از نرخ تورم بیشتر باشد حال میگویید نرخ سپرده ها باید به همان روال سابق باشد
تازه ترین اخبار