۰
دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۰
سکوت مسئولان بانک مرکزی دولت دهم همچنان ادامه دارد؛

تخلف و سوء استفاده با درج عبارت "تحت نظارت بانک مرکزی

موسسات مالی و اعتباری، تعاونی اعتبارها و صندوق های قرض الحسنه با درج عبارت "تحت نظارت بانک مرکزی" تخلفات و سوء استفاده هایي در بازار پولی و مالی کشور انجام دادند و جای تعجب است که همچنان از این عبارت بصورت کاملا غیر قانونی استفاده می کنند.
تخلف و سوء استفاده با درج عبارت "تحت نظارت بانک مرکزی
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري اخبار بانك،بانك مركزي به عنوان نهاد ناظر بر شبکه بانکی و مراودات مالی در کشور طی سه سال گذشته تلاش بسیاری کرده است تا گوشه ای از تخلفات و سوء استفاده های موسسات مالی و اعتباری، تعاونی اعتبارها و صندوق های قرض الحسنه و مدیران آنها را بگیرد اما همچنان این کلاف سردرگم راه به جایی نبرده است.

یکی از عمده ترین تخلفات این بنگاه های مالی که همواره مورد توجه و بحث بوده سوء استفاده از عناوینی است که موسسات مالی و اعتباری، تعاونی اعتبارها و صندوق های قرض الحسنه با استفاده از آن مردم را فریب می دهند.

این بنگاه ها با توجه به اینکه در جامعه و در بین مردم این تفکر وجود دارد که هر شخص حقیقی و حقوقی که بخواهد کسب و کاری راه بیندازد باید از نهادی مجوز کسب کرده و زیرنظر آن کار کند سوء استفاده می کنند.

موسسات مالی و اعتباری، تعاونی اعتبارها و صندوق های قرض الحسنه سال هاست که با استفاده از عبارت "تحت نظارت بانک مرکزی" به فعالیت خود ادامه می دهند و در این راه هیچ وقت موضع محکمی از سوی بانک مرکزی صورت نگرفته است.

هر چند در برخی موارد بانک مرکزی مجوز برخی از این موسسات را ابطال کرده است اما هیچ گاه موضع روشنی در برابر استفاده از عبارت "تحت نظارت بانک مرکزی" که مردم به آن اعتماد می کنند و دارایی های خود را در اینگونه موسسات می گذارند نکرده است.

البته در این زمینه نمی توان تنها بانک مرکزی را مقصر دانست و می توان در این راه با کمک سایر نهادهای مرتبط نظیر اداره اماکن و نیروی انتظامی با این تفکر برخورد کرد.

هم اکنون در سایت بانک مرکزی موسسات مالی و اعتباری، تعاونی اعتبارها و صندوق های قرض الحسنه مجاز درج شده و حتی نام موسسات در شرف تاسیس نیز که در حال طی مراحل اخذ مجوز هستند نیز آمده است.

بنابراین استفاده از عنوان تحت نظارت بانک مرکزی توسط هرکدام از موسسات مالی و اعتباری، تعاونی اعتبارها و صندوق های قرض الحسنه که نام آنها در این میان نیامده است غیر قانونی است.

حتی موسسات در شرف تاسیس نیز بنا به گفته بانک مرکزی حق ندارند تا زمان اخذ مجوز نهایی خود از عباراتی استفاده کنند تا مردم را فریب داده و از این اعتماد سوء استفاده کنند.

این موسسات در شرف تاسیس در ابتدای ادغام ها از عبارت "در شرف تاسیس" نیز استفاده می کردند اما پس از اینکه عزم راسخی از سوی بانک مرکزی مبنی بر برخورد با موسسات مالی و اعتباری، تعاونی اعتبارها و صندوق های قرض الحسنه ندیدند این عبارت را نیز از سر درب شعب خود برداشتند.

حال که در سایت بانک مرکزی اسامی بانک ها و موسسات مجاز درج شده است به نظر می رسد هر موسسه مالی و اعتباری، تعاونی اعتبار و صندوق های قرض الحسنه که اسم آن در بین مجوزداران نهایی نیامده است نباید از این این عبارت استفاده کرده و مردم را فریب دهد.

بهترین راهکار برای مقابله با این پدیده شوم که می تواند در نهایت اعتماد عمومی مردم را از شبکه بانکی کشور و حتی مسئولان کم کند برخورد جدی با موسسات مالی و اعتباری، تعاونی اعتبارها و صندوق های قرض الحسنه ای است که از عنوان" تحت نظارت بانک مرکزی " استفاده می کنند و به نظر می رسد برای آغاز نیروی انتظامی این بنگاه ها را مکلف کند که این عبارت را از سردرب شعب خود بردارند.

قطعا با انجام این کار موج سرازیر شدن سپرده های مردمی به سوی موسسات مالی و اعتباری، تعاونی اعتبارها و صندوق های قرض الحسنه کاسته می شود و به تدریج پس از خروج سپرده ها می توان برخورد محکم تری با این بنگا ه ها انجام شود.

در این راستا مسئولان بانک مرکزی در دولت دهم و بالاخص معاونت جدید نظارت بر موسسات مالی و اعتباری همچنان سکوت کرده اند و برخورد و موضع کاملا شفاف و روشنی در برابر این بنگاه ها نداشته اند که به نظر می رسد اظهار نظر صریح و شفاف می تواند گره گشای مواضع دولت جدید در قبال موسسات مالی و اعتباری، تعاونی اعتبارها و صندوق های قرض الحسنه غیر مجاز باشد.
https://akhbarbank.com/vdciv5az.t1avv2bcct.html
تازه ترین اخبار