۰
۱
سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۷
تعیین نرخ سود در دستور کار شورای پول واعتبار

نظر رییس بانک مرکزی درباره کاهش نرخ ارز

رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که تعیین نرخ سود بانکی در دستور کار شورای پول و اعتبار است، درباره ارائه بسته سیاستی و نظارتی برای سال 93 گفت: موضوعات لازم مورد به مورد در شورای پول و اعتبار بررسی خواهد شد.
نظر رییس بانک مرکزی درباره کاهش نرخ ارز
به گزارش پايگاه خبري اخبار بانك،، ولی اله سیف در حاشیه همایش روز آمار و برنامه‌ریزی درباره بازنگری بخشنامه‌های ارزی اظهار کرد:‌ بازنگری بخشنامه‌های ارزی بانک مرکزی در شرف انجام است، البته در زمینه ال.سی و بحث دریافت ۳۰ درصد معادل ریالی ارز مورد نیاز از سوی بانک‌ها ابهاماتی برای بانک‌ها وجود داشت که در این راستا جلساتی تشکیل شده است. در این راستا طی دو روز گذشته جلسه‌ای با معاون ارزی بانک مرکزی و بانک‌ها انجام شده است.

وی با اشاره به این‌که موانع موجود به سرعت برداشته می‌شود، خاطرنشان کرد:‌ دستورالعمل درباره گشایش اعتبار که از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ کرده بود به صورت شفاف قابل اجراست.

به گفته او ابهامات مربوط به تامین نحوه تامین مورد نیاز برای گشایش ال.سی بوده است. 

تعیین نرخ سود در دستور کار شورای پول واعتبار

رییس کل بانک مرکزی در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا مبنی براین که آیا برای سال ۹۳ بسته سیاستی نظارتی ارائه می‌دهید، تصریح کرد: تعیین نرخ سود در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد. اما در مورد ارائه بسته جدید موضوعات لازم مورد به مورد در شورای پول واعتبار بررسی خواهد شد.

وی با بیان این‌که جلسه شورای پول واعتبار امروز تشکیل نمی‌شود، گفت: ‌هر زمان که اعضای شورا قانع شوند و در این زمینه تصمیماتی اتخاذ شود درباره نرخ سود به نتیجه می‌رسیم اما مسلم این است که همت اصلی و تلاش بانک مرکزی در راستای کاهش تورم است که در این مسیر کنترل نقدینگی و استفاده بهینه از نقدینگی موجود از بحث‌های اساسی است. 

جزییات جلسه سیف با معاون اول رییس جمهور

سیف در ادامه درباره جلسه شب گذشته با معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد:‌ موضوع تجهیز امکانات در جهت حمایت از تولید است و قطعا تمام امکانات به کار خواهیم گرفت زیرا یکی از سیاست‌های اصلی اقتصادی دولت این است که بتوانیم هر چه سریع‌تر بتوانیم در بخش تولید زمینه‌های رشد و حرکت جدید ایجاد کنیم و در این زمینه نظام بانکی از کلیه توانی که می‌تواند در این راستا به کار گیرد استفاده خواهد کرد. 

۲۰ درصد حجم فعالیت‌های بانکی زیر چتر بانک مرکزی نیست

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به ایسنا که آیا اینکه گفته می‌شود میزان نقدینگی اعلام شده از سوی بانک مرکزی (حدود ۴۹۰ هزار میلیارد تومان تا پایان شهریور ماه) بدون احتساب نقدینگی بانک‌ها و موسسات اعتبار تازه تاسیس است، خاطرنشان کرد:‌ فعالیت‌های بانکی وجود دارد که تحت نظارت بانک مرکزی نیست اما بانک مرکزی در حال تلاش است و حتما در آینده اقدامات جدی‌تری انجام خواهد داد تا آن بخش از فعالیت‌ها را زیر چتر نظارتی خود قرار دهد.

وی ادامه داد:‌ آماری که اکنون از نظام پولی کشور منعکس می‌شود بخشی را در برمی گیرد که زیر چتر نظارت بانک مرکزی است لذا آن بخشی از فعالیت‌ها که بانک مرکزی بر آن‌ها اشراف ندارد در اعلام میزان نقدینگی لحاظ نشده است که ۲۰ درصد حجم فعالیت‌هایی است که زیر چتر بانک مرکزی است.

سیف در پاسخ به اینکه آیا برای کنترل نرخ تورم از ابزاری مانند اوراق مشارکت و یا سیاست‌های پولی دولت قبل استفاده خواهید کرد؟‌ اظهار کرد: به نظر می‌رسد با توجه به شرایطی که وجود دارد سیاست اصلی باید استفاده بهینه از امکان تسهیلات جدیدی باشد که می‌تواند به بخش صنعت تخصیص داده شود.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر این‌که همه حرف ما این است که بتوانیم چرخ تولید را به حرکت در بیاوریم، گفت:‌ در این راستا باید دقت داشته باشیم که منابع محدود که می‌تواند با توجه با نگاهی که در مورد کنترل نقدینگی وجود دارد به تولیدکننده واقعی اختصاص داده شود تا منجر به تولید واقعی شود.
وی در پایان درباره کاهش نرخ ارز طی روزهای اخیر، تاکید کرد: ‌روند تغییر نرخ ارز را تایید می‌کنیم.
https://akhbarbank.com/vdcfymdy.w6dcmagiiw.html
مشاهده نظر مخاطبان
United States
با عرض سلام و خسته نباشید ؛
لطفاً تشریح فرمایید که چرا قیمت دلار از 3000 تومان نباید کاهش یابد ؟؟
با تشکر.
تازه ترین اخبار