وقتی سقوط قیمت طلا اوج می‌گیرد!

29 ارديبهشت 1392 ساعت 11:30

سال ۹۲ برای طلا سال عجیبی بود؛ برخلاف پیش‌بینی‌هایی که برای درخشش این فلز زرد وجود داشت ناگهان چنان سقوطی کرد که تحلیلگران را متحیر کرد.


به گزارش پایگاه خبری اخبار بانک، سال ۹۲ برای طلا سال عجیبی بود. برخلاف پیش بینی هایی که برای درخشش این فلز زرد وجود داشت ناگهان چنان سقوطی کرد که تحلیلگران را به حیرت واداشت، هر انس طلا طی یک روز حدودا صد دلار کاهش قیمت را به خود دید.

پیش بینی ها تغییر کرد و شرکت های بزرگ سرمایه گذار اخبار مثبت خود را تبدیل به پیش بینی های منفی کردند تا دورنمای روشنی برای این عنصر سابقا محبوب برای سرمایه گذاری تصویر نکنند.

در این میان اما با سقوط یکباره بازار طلا، سوال اصلی اینجاست، دوران طلایی طلا به پایان خود نزدیک شده است؟

اگر در میدان فردوسی تهران این سوال را از صرافان و دست‌اندرکاران بازار بپرسید، سری تکان می‌دهند و می‌گویند معلوم نیست.نتیجه انتخابات وضعیت بازار را تعیین می‌کند.

اما نه درمیان صرافان، که در جمع دلارفروشان میدان فردوسی، حرف‌‌ها شفاف‌تر است. آنها صراحتا می‌گویند اگر فلان کاندیدا رای بیاورد طلا ارزان می‌شود و اگر فلان کاندیدا رای بیاورد طلا به شدت گران خواهد شد.

در توضیح دلایل خود نیز چیزهایی می‌گویند، مثلا اینکه احتمال برداشته شدن تحریم‌ها با روی کار آمدن برخی کاندیداها بیشتر است و احتمال تشدید تحریم‌ها با حضور برخی دیگر .

در هر حال نکته اصلی اینجاست که کاهش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر بی‌سابقه بوده است. هر‌چند کاهش قیمت طلا و سکه در اثر کاهش قیمت جهانی طلا رخ داده است اما باز هم برخی فعالان بازار حتی از این تاثیرپذیری متعجب می‌شوند و به این مسئله اشاره می‌کنند که تا قبل از این وقتی قیمت جهانی طلا حتی بیش از ۲۰۰ دلار سقوط کرد، باز هم بازار ایران واکنش چندانی نشان نداد و این بار تاثیرپذیری بازار ایران از بازار جهان به دلیل وضعیت سیاسی داخل ایران است.

هر چند قیمت‌ها در بازار ایران کاهشی قابل توجه را تجربه کرده است اما بازار خرید و فروش چندان داغ نیست.

می‌گویند ایرانی‌ها غالبا در مواقعی در بازار حضوری فعال دارند که افزایش قیمت در بازار رخ دهد. خریداران در بازار ایران روزها تقاضای خود را بالقوه کرده‌اند و در انتظار کاهش بیشتر قیمت به سر می‌برند.

از سوی دیگر بخشی از کسانی که پیش از این سکه خریداری کرده بودند، این روزها با احتیاط برای فروش وارد بازار می‌شوند چرا که معتقدند ممکن است با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، کاهش قیمت ها حتی بیش از این اعداد و ارقام باشد .

در این میان، بانک مرکزی نیز اعلام کرده است که سکه‌های پیش‌فروش شده را زودهنگام تحویل خواهد داد .

این تصمیم بانک مرکزی مبنی بر تحویل سکه‌ها چهار ماه زودتر از موعد تعیین شده، بسیاری از بازاریان را به این نتیجه رسانده است که احتمال کاهش قیمت‌ها در روزهای آتی تقویت شده است.

برخی معتقدند با توجه به انتخابات پیش‌رو ممکن است نتیجه طوری باشد که قیمت‌ها به شدت کاهش یابد و همین امر سبب شود، مردم از دریافت سکه‌ها در شهریورماه خودداری کرده و پول خود را مطالبه کنند از این رو بانک مرکزی قصد دارد با تحویل زودهنگام سکه‌ها از ضرر و زیان در شهریور جلوگیری کند.

بانک مرکزی هر چند تاکید کرده است که تحویل زودهنگام سکه‌ها برنامه انتخاباتی نیست و از تمامی کسانی که پیش‌خرید کرده‌اند خواسته است از اول خرداد ماه برای دریافت سکه‌هایشان اقدام کنند.

در هر حال باید منتظر روزهای آینده ماند و دید، سرانجام چه آینده ای برای طلا رقم خواهد خورد؟

منبع: جوان آنلاین


کد مطلب: 13474

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/13474/وقتی-سقوط-قیمت-طلا-اوج-می-گیرد

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com