۰
بانک‌مرکزی قصد دارد به جای بازگرداندن پول به مردم، سکه‌ها را زودتر از موعد به دست خریداران برساند تا مقداری نقدینگی جمع‌اوری کرده باشد.
چرا‌ بانك ‌مركزی ‌سكه‌های ‌پیش ‌فروش ‌را ‌زودتر تحویل‌ داد؟
به گزارش پایگاه خبری اخبار بانک، دیری نپایید که پیش‌بینی‌ها از سقوط مجدد طلا به کانال ۱۳۰۰ دلار به حقیقت پیوست. روز جمعه در آخرین ساعات معاملات طلا در بازارهای بین‌المللی، قیمت هر اونس این فلز به ۱۳۶۴ دلار رسید. این ریزش قیمت برای هفتمین روز متوالی در بهای اونس طلا رخ داد و باز هم بازارهای داخلی را با خود هم مسیر کرد. روند نزولی قیمت طلای جهانی در روزهای پنج شنبه و جمعه هفته گذشته، شدت بیشتری به خود گرفت.

به گزارش وال استریت ژورنال، اگر تا پیش از این سرمایه گذاران به دلیل اجرای سیاست انبساط پولی بانک مرکزی آمریکا و برای مصونیت سرمایه در برابر تورم به خرید طلا روی آورده بودند، با بهبود اقتصاد آمریکا در ماه‌های اخیر و صعود ارزش دلار در برابر ارزهای بزرگ دیگر، این نگرانی‌ها اکنون تقلیل یافته و موجب شده تا روند نزولی طلا ادامه پیدا کند. به گفته تحلیلگران بازار طلا، افزایش شاخص ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی مهم‌ترین عامل کاهش شدید قیمت طلا در هفته گذشته بوده است.

در حالی که روند نزولی قیمت طلا در بازارهای جهانی همچنان ادامه دارد، افزایش تقاضا در بازارهای چین و هند هم نتوانسته است مانع ادامه این روند شود.

همزمان با کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی، روز گذشته بهای طلا و سکه نیز در آغاز معاملات بازارهای نقدی و آتی سکه به روند کاهشی خود ادامه داد. این در شرایطی است که ۱۵ روز از کاهش قیمت طلا و به تبع آن سکه می‌گذرد. در همین زمینه رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر معتقد است که کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی موجب شده است تا نرخ طلا در بازار ایران به وضع مطلوبی برسد.

به اعتقاد برخی کارشناسان، ادامه کاهش قیمت جهانی طلا و آغاز عرضه سکه‌های پیش فروشی از خردادماه شرایط را برای کاهش بیشتر قیمت سکه در بازار داخل مهیا ساخته است. بهای دلار در بازار آزاد، روز شنبه بدون نوسان زیاد، در ساعاتی از روز با کمی کاهش مواجه شد.

کاهش قیمت طلا و سکه در هفته‌های گذشته، موجب شد تا بسیاری از خریداران سکه‌های پیش فروشی بانک مرکزی به فکر انصراف بیفتند و پول خود را پس بگیرند. به اعتقاد برخی تحلیلگران، افزایش قابل توجه تعداد انصراف‌ها موجب شد تا بانک مرکزی تصمیم به تحویل پیش از موعد سکه‌های پیش فروشی بگیرد. این عده معتقدند بانک مرکزی قصد دارد با این روش به جای بازگرداندن پول به مردم و بازگشت نقدینگی به جامعه، سکه‌ها را زودتر از موعد به دست خریداران برساند تا به هر حال مقداری نقدینگی جمع‌اوری کرده باشد.

در این شرایط می‌توان گفت ایجاد عرضه جدید از طریق اعطای سکه‌های پیش فروشی به همراه روند نزولی بهای جهانی طلا، دو عاملی هستند که هم جهت با یکدیگر، طی روزهای آینده، بهای سکه را در بازار کاهش خواهند داد.

از سوی دیگر برخی بر این باورند که بانک مرکزی موعد تحویل سکه‌های پیش فروشی را طوری تنظیم کرده است که اگر پس از اعلام خبرهای جدید از انتخابات ریاست‌جمهوری، بازارهای طلا و ارز با نوسانات شدید قیمتی مواجه شدند، بتواند با این تزریق، بازارها را کنترل کند.

از دلایل دیگر تحویل زودتر از موعد این سکه‌ها، می‌تواند پیش‌بینی بانک مرکزی از کاهش قیمت‌ها در زمان اصلی تحویل (۳ ماه آینده) باشد یا اینکه بانک مرکزی ترجیح داده است به جای تنظیم بازار طلا و سکه با تزریق، از طریق تحویل سکه‌های پیش فروش شده بازارها را کنترل کند.

بازار قراردادهای آتی سکه بورس کالا که مدتی است به تبع بازار نقدی سکه در مسیر نزولی حرکت می کند، روز گذشته نیز در سررسیدهای خرداد و تیر با کاهش چشمگیر قیمت مواجه شد؛ اما سررسید تازه نفس مردادماه که قرارداد آن از دیروز راه‌اندازی شده، در بالاترین قیمت با کمی افزایش رو به رو بود.

در این روز سکه سررسید خرداد با کاهش ۵۳/۲ درصد، سررسید تیر با افت ۳۴/۲ درصد و سکه سررسید مردادماه با ۲۶/۰ درصد افزایش قیمت، به ترتیب در محدوده قیمتی (پایین‌ترین و بالاترین قیمت) یک میلیون و ۲۷۷ هزار تا یک میلیون و ۳۱۶ هزار تومان، سررسید تیر در محدوده یک میلیون و ۳۲۰ هزار تا یک میلیون و ۳۲۹ هزار تومان و سکه سررسید مرداد در محدوده یک میلیون و ۳۴۸ هزار تا یک میلیون و ۳۶۴ هزار تومان معامله شد.

منبع: دنیای اقتصاد
https://akhbarbank.com/vdce7e8z.jh8xfi9bbj.html
تازه ترین اخبار