۰
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۹

دلایل اقتصادی کاهش قیمت سکه

کاهش قیمت سکه در چند روز گذشته برخی تصورات را در اذهان به وجود آورده که مسائل سیاسی بر تحولات این بازار اثرگذار بوده در حالی که با بررسی عوامل تاثیرگذار درمی‌‌یابیم این افت قیمت‌ها نتیجه تحولات بازار جهانی طلاست.
دلایل اقتصادی کاهش قیمت سکه
 به گزارش پایگاه خبری اخبار بانک، 15 روزی است که از کاهش قیمت طلا و به تبع آن سکه می‌گذرد. همزمانی این کاهش قیمت با برخی وقایع سیاسی، این تصور را در برخی افراد به وجود آورده که بروز این مسائل موجب کاهش قیمت سکه و طلا در کشور شده است.

در صورتی که تنها به روند قیمت سکه و طلا در داخل کشور توجه کنیم، این فرض تایید می‌شود اما اگر اجزای تشکیل دهنده قیمت سکه و طلا را بررسی کنیم، به نتیجه دیگری می‌رسیم.

همانطور که در ماه‌های گذشته اعلام شد، نشانه‌‌هایی از بهبود شرایط اقتصادی آمریکا مشاهده شده و تحلیل‌گران اقتصادی معتقدند اقتصاد این کشور از گردنه بحران عبور کرده است. البته همچنان اوضاع اقتصادی آمریکا نامناسب بوده و چند سالی باید این دوران گذار را تحمل کند.

یکی از عوامل اصلی افزایش شدید قیمت اونس جهانی در چند سال گذشته، بحران اقتصادی آمریکا بود. زیرا در این سال‌ها به دلیل افت بازارهای سهام و اوراق قرضه و کاهش بازدهی آنها نقدینگی از این بخش خارج و بخشی از آن به بازار طلا رفت. این پدیده افزایش تقاضای طلا در بازار جهانی و رشد قیمت آن را در پی داشت.

قیمت طلا در سال ۲۰۰۸ که کمتر از ۸۰۰ دلار بود، در طول چند سال از ۱۶۰۰ دلار هم عبور کرد. این رشد شدید و در کنار آن افزایش ناگهانی قیمت دلار در بازار داخلی موجب افزایش شدید قیمت سکه شد.

اما مدتی است که قیمت جهانی اونس روندی نزولی به خود گرفته است به طوری که هم‌اکنون اونس تا قیمت ۱۳۶۱ دلار کاهش یافته است. در واقع در مدت چند ماه قیمت اونس بیش از ۱۰۰ دلار افت داشته است. در همین رابطه شورای جهانی طلا نیز گزارشی اعلام کرد میزان تقاضای خرید فیزیکی طلا در سه ماهه اول سال ۲۰۱۳ میلادی ۱۳ درصد کاهش یافته و مطمئنا این افت ۱۳ درصدی تاثیر خود را بر قیمت داشته است.

به گزارش فارس، محمد کشتی‌آرای رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در این باره گفت: قیمت طلا در بازار های جهانی با افت قیمت مواجه شده است به طوریکه در مدت یک هفته شاهد کاهش ۲۴ دلاری قیمت طلا در بازار های جهانی بودیم. بنابراین این پدیده در بازار داخل هم تاثیرگذار خواهد بود.

کشتی آرای افزود: تحولات بازار مالی جهان نشان داد قیمت طلا سیر نزولی دارد. به این سیر نزولی هم ادامه خواهد داد؛ در بازار داخل هم دستخوش تحولات خواهیم شده ایم و فکر می کنم قیمت این فلز گران بها در داخل کاهش پیدا کند.

کاهش اونس و تغییر نکردن قیمت دلار، نرخ سکه در بازار داخلی را با کاهش مواجه کرده است. قیمت سکه طرح جدید در حال حاضر یک میلیون و ۲۷۴ هزار تومان، طرح قدیم یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان، نیم سکه ۶۷۰ هزار تومان، ربع سکه ۴۱۲ هزار تومان، سکه گرمی ۲۸۸ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان است.

البته در اقتصاد، شرایط روانی و انتظارات همواره به عنوان یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر اقتصاد پذیرفته شده است، اما این عامل هیچ‌گاه به تنهایی نمی‌تواند تعیین کننده باشد بلکه به عنوان یک متغیر وابسته نقش‌ آفرینی می‌کند. به عنوان مثال اگر تورم در یک اقتصاد روند افزایشی داشته باشد، وجود انتظارات تورمی می‌تواند بر این سیر افزایشی اضافه کند. به عبارت دیگر به عنوان یک کاتالیزور عمل می‌کند.

اما در شرایط فعلی اقتصاد ایران و به ویژه تحولات بازار طلا، سهم عوامل اقتصادی بر عوامل غیر اقتصادی بسیار بیشتر است و در تحلیل‌ها هیچ‌گاه نباید تک بعدی به پدیده‌ها نگریست.
https://akhbarbank.com/vdcexe8z.jh8xei9bbj.html
تازه ترین اخبار