۰
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۰
معاون نظارتی بانک مرکزی اعلام كرد:

4 موسسه مالي در شرف تاسيس امسال جمع آوري مي شوند

معاون نظارتي بانك مركزي با اشاره به 10 موسسه مالي در شرف تاسيس گفت: اين موسسات در دو گروه سه تایی تجمیع شده و بقیه نیز به زودی جمع آوری می‌شوند و از ابتدای سال 92 حق اخذ سپرده ندارند.
4 موسسه مالي در شرف تاسيس امسال جمع آوري مي شوند
به گزارش پايگاه خبري اخبار بانك،ابراهيم درويشي در همایش موسسات اعتباری غیربانکی کشور با اشاره به تخلفات برخی مؤسسات اعتباری، گفت: هم‌اکنون ۶۵۲ صرافی، یک مؤسسه اعتباری، ۸۲۱ تعاونی اعتباری، ۲۴ صندوق قرض الحسنه و ۳۶ لیزینگ از بانک مرکزی مجوز دارند. 

وي به فعالیت بیش از ۱۱۰ تا ۱۲۰ تعاونی زیر نظر وزارت تعاون اشاره كرد و اظهارداشت: ۳۰ مجوز ارائه شده تنها کاغذی ممهور به مهر وزارت تعاون بود که در بازار پولی و بانکی خرید و فروش می‌شد. 

درويشي با بیان اینکه این تعداد مجوز در نهایت در قالب ۸۶ تعاونی اعتباری ساماندهی شد، افزود: تعاونی‌های اعتباری در مدت سال توانستند چند شعبه را به ۴۰۰ شعبه افزایش دهند.

معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه این موسسات هیچ‌گونه سرمایه‌ای نداشته و با پول مردم تاسیس و فعالیت می‌کنند، گفت: هیات موسس حتما باید سرمایه اولیه موسسات را بیاورد زیرا نمی‌توان با پول مردم موسسه ایجاد کرد و به همین دلیل اولین تعاونی اعتباری به نام امید مشهد با ۱۵۰ شعبه به علت عدم آشنایی به قوانین و مقررات با مشکل مواجه شد.

وی به اختلاف دیدگاه مرحوم نوربخش رئیس کل پیشین بانک مرکزی با وزیر امور اقتصادی و دارایی وقت در مورد ساماندهی صندوق‌های قرض الحسنه اشاره و تصریح کرد: مرحوم نوربخش معتقد بود بانک مرکزی نباید در امور صندوق‌های قرض‌الحسنه و تعاونی‌های اعتباری دخالت کند و هر کسی که به آنها مجوز داده ساماندهی آنها را نیز انجام خواهد داد.

درویشی افزود: بقای این موسسات و افزایش شعب آنها در حالی از طریق سپرده‌های مردم بوده که اقدام به خرید کارخانه‌های ورشکسته، ملک و ورود به بازار ارز و سکه می‌کردند و هرج و مرج در بازار پولی کشور ایجاد می‌نمودند.

معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: بعد از تعاونی اعتباری امید مشهد، تعاونی اعتبار ایثار بدون دانش علم بانکداری اقدام به فعالیت در بازار پولی کشور می‌کرد که مشکلاتی را برای شبکه ایجاد کرده بود و همچنین موسسات بهمن ایثار و سپس وحدت گلستان با ۲۱۸ شعبه با مشکلاتی مواجه شدند.

دلایل ادغام و ساماندهی موسسات اعتباری

درویشی با بیان اینکه بانک مرکزی از سه ماهه چهارم سال ۸۹ برای ساماندهی موسسات اعتباری اقدام کرد، اظهارداشت: تشکیل ستاد عالی ساماندهی در این راستا بود و بانک مرکزی بلافاصله پس از ورود به این جریان موسسات مولی الموحدین را با بهمن ایثار و صالحین را با وحدت گلستان ادغام کرد در صورتی که این موسسات منابع مالی را هزینه کرده بودند به حدی که تعهدات آنها سوی یک بانک خصوصی هم قابل جبران و پرداخت نبود.

وی در ادامه به مشکلات موسسات اعتباری مانند امید مشهد و کمک موسسه فرشتگان برای جمع آوری مشکلات ایجاد شده اشاره کرد و افزود: بانک مرکزی اعلام کرده که هر موسسه‌ای اگر ۷۵ میلیارد تومان سرمایه اولیه تجهیز کند، بقیه موسسات زیر مجموعه آن قرار خواهند گرفت و در اصل آنها سرگروه خواهند شد که ۱۴ موسسه با واریز این مبلغ، به وجود آمدند.

به دلیل تخلف ۴ موسسه، موسسات اعتباری به ۱۰ عدد کاهش یافت

درویشی تصریح کرد: البته پولی که این ۱۴ موسسه سرگروه آورده بودند سرمایه آنها نبود بلکه سپرده های مردم بود با این حال در گام اول مطلوب ارزیابی می‌شد؛ بنابراین مجوزهای کاغذی، ابطال و ۸۶ موسسه به ۱۴ موسسه اعتباری تبدیل شد.

به گفته دی در نهایت ۴ موسسه از بین آنها به دلیل تخلفات متعدد جمع آوری و ۱۰ موسسه باقی ماند که آنها نیز در دو گروه سه تایی تجمیع شده و بقیه نیز به زودی جمع آوری می‌شوند و از ابتدای سال ۹۲ حق اخذ سپرده ندارند.

درویشی در مورد ساماندهی صندوق‌های قرض الحسنه گفت: نیروی انتظامی اعلام کرد متولی صندوق‌های قرض الحسنه است اما نمی‌تواند دو نهاد نظارتی متولی نهادهای پولی باشند و دو بانک مرکزی داشته باشیم.

وی افزود: بر اساس آمارها حدود ۷ هزار صندوق قرض الحسنه با تمام شعبات وجود دارد اما به اعتقاد بانک مرکزی صندوق‌های قرض الحسنه کمتر از این تعداد است، البته این با توجه به عدم در نظر گرفتن صندوق‌های شعبه ای و مساجد.

معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه صندوق‌های قرض الحسنه ای که در شهرهای مختلف اقدام به تاسیس شعبه می‌کنند صندوق نیستند بلکه برای عوام فریبی تاسیس شده‌اند، گفت: یک صندوق در تبریز تقاضای ایجاد یک شعبه کرده بود اما هم اکنون با کسری ۸۶ میلیارد تومانی مواجه شده است؛ این موسسه رقم مذکور را به صورت تسهیلات پرداخت کرده و امروز قادر به پاسخگویی به سپرده گذاران نیست.

درویشی تاکید کرد: بانک مرکزی بودجه ای برای پرداخت بدهی های این گونه موسسات و صندوق ها به مردم ندارد زیرا بانک مرکزی بانکدار دولت است.

معاون نظارتی بانک مرکزی به مشکل ایجاد شده توسط یک صندوق قرض الحسنه سه شعبه ای در شهریار با خرید کارخانه کنسرو اشاره کرد و گفت: صندوق های قرض الحسنه در ظاهر نرخ های سود پایینی را برای پرداخت تسهیلات به مشتریان اعلام می کنند اما نرخ دریافتی آنها با شگردهای خاصی بسیار بیشتر از نرخ اعلامی است.

وی ادامه داد: در دریافت و محاسبه کارمزد نیز شگردهای دیگری دارند و آن را در اولین روز دریافت می کنند. ۱۲۰۰ صندوق قرض الحسنه تک شعبه ای تحت پوشش سازمان اقتصاد اسلامی قرار دارد.

مجوز داران از بانک مرکزی

وی تعداد صرافی های دارای مجوز از بانک مرکزی را اعلام کرد و افزود: همچنین مجوز فعالیت به ۸۸۴ شرکت تعاونی اعتبار صنفی کارگری اعطا شده است.

درویشی از ایجاد سامانه های نرم افزاری بانک اطلاعاتی و نظارتی همچون سامانه سنا و شفق و سامانه نظارت بر شرکت های تعاونی اعتبار کارمندی خبر داد و گفت: ساماندهی بیش از ۱۲۰ شرکت تعاونی اعتباری غیر مجاز و تجمیع در دو بانک و ۵ موسسه مالی و اعتباری در شرف تاسیس از اقدامات بانک مرکزی بوده است.

معاون نظارتی بانک مرکزی به جمع آوری صندوق جوانان خیر که در چهار استان کشور ریشه دوانده و مسائل و مشکلاتی را برای شبکه بانکی کشور ایجاد کرده بود اشاره کرد و گفت: همچنین از صدا و سیما درخواست کردیم که جلوی تبلیغات موسسات اعتباری غیر مجاز را بگیرد.

وی به تشکیل تیم های ورزشی توسط برخی از این موسسات اعتباری غیر مجاز مانند تشکیل تیم والیبال اشاره کرد و بر جمع آوری آنها تاکید کرد.

وی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی در تشکیل تعاونیهای اعتبار غیر بانکی نقشی نداشته و تنها برای صیانت از نظام پولی است که به ساماندهی آنها ورود پیدا کرده است.

درویشی تاکید کرد: مهلت سه ماهه‌ای که به موسسات متخلف جهت تجمیع یا انحلال توسط بانک مرکزی داده شد پایان سال ۹۱ به پایان خواهد رسید.
https://akhbarbank.com/vdcdks0f.yt0fo6a22y.html
تازه ترین اخبار