۰
سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۷

بررسی علل کاهش یک درصدی قیمت طلا

روز دوشنبه قیمت طلا با ۱۷ دلار کاهش به هر اونس ۱۶۵۰ دلار یعنی پایین‌ترین میزان از یک ماه اخیر رسید.
بررسی علل کاهش یک درصدی قیمت طلا
به گزارش پایگاه خبری اخبار بانک، عبور قیمت فلز زرد از سطح حمایتی ۱۶۵۲ دلار و کاهش جذابیت آن در اثر رشد نکردن قیمت‌ها طی هفته‌های اخیر سبب شده سرمایه‌گذاران به فروش اقدام کنند. در ادامه به دلایل دیگر کاهش قیمت طلا اشاره می‌کنیم. 

کاهش شدید نقدینگی در بازار نیز در کاهش قیمت طلا موثر بوده است. این هفته بازارها در اکثر کشورهای آسیایی از جمله چین، تایوان، سنگاپور و هنگ کنگ تعطیل هستند. در اروپا نیز در برخی کشورها از جمله آلمان این هفته جشن‌های کارناوالی برگزار می‌شود و در نتیجه فعالیت سرمایه‌گذاران کمتر شده و از میزان نقدینگی در بازارها کاسته شده است. روز گذشته بازارها در ژاپن و کره جنوبی تعطیل بود. 

از سوی دیگر عبور قیمت طلا از سطح حمایتی ۱۶۵۲ دلار بسیاری از سرمایه‌گذاران را به فروش ترغیب کرده است. روز سه شنبه هفته پیش قیمت طلا که به ۱۶۸۳ دلار یعنی بالاترین میزان از ۱۰ روز اخیر رسیده بود نتوانست در این حد باقی بماند در نتیجه از این بابت نیز فشار فروش افزایش یافته است. 

اما ابهام در باره وضعیت بازارهای ارز در روزهای آینده یکی از مهمترین علل افول قیمت طلا محسوب می‌شود. اواخر هفته جاری نشست گروه بیست برگزار می‌شود و سرمایه‌گذاران در انتظار مشخص شدن موضوعات مورد بحث در این نشست هستند. به باور تحلیلگران اگر در این شست موضوع اقدام بانک‌های مرکزی در کاستن از ارزش پول ملی مطرح شود ارزش یورو در برابر دلار کاهش خواهد یافت و این به معنای افول بیش از پیش قیمت طلا خواهد بود. سرمایه‌گذاران با در نظر گرفتن این احتمال از بازار خارج شده‌اند تا در صورت افول قیمت‌ها زیان نکنند. 

طی هفته‌های اخیر تاکید بانک‌های مرکزی آمریکا و ژاپن بر اجرای برنامه‌های انبساطی سبب افول شدید ارزش دلار و ین در برابر یورو شده و این امر زمزمه هایی در باره آغاز مجدد جنگ ارزی در جهان بوجود آورده است. با آنکه مقامات اروپایی صحبتی در باره اتخاذ سیاست‌های ارزی جدید برای جلوگیری از رشد ارزش یورو نکرده‌اند اما احتمال اجرای این گونه برنامه‌ها بر ارزش یورو فشار وارد کرده است. 

بر اساس گزارش امروز جهان سهم، روز دوشنبه قیمت دیگر فلزات گرانبها یعنی نقره، پلاتین و پالادیم نیز کاهش یافت. تحلیلگران معتقدند افول قیمت طلا زودگذر است زیرا از یک سو رهبران گروه هفت قصد دارند بیانیه منتشر کنند و در آن بر احتراز از اتخاذ سیاست‌های ارزی مداخله جویانه تاکید کنند و از سوی دیگر با باز شدن بازارهای آسیایی در هفته آینده و تحت تاثیر شاخص‌های بنیادی بازار، تقاضا برای طلا بار دیگر افزایش خواهد یافت.

منبه: اقتصادآنلاین
https://akhbarbank.com/vdcbaab8.rhbgfpiuur.html
تازه ترین اخبار