۰
شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۴۲

بازار درانتظار افت بیشتر قیمت سکه و طلا

جزئیات تازه شرایط پیش فروش سکه اواخر این هفته اعلام می‌شود. به نظر می‌رسد بانک مرکزی از اوایل اسفند ثبت‌نام دور تازه سکه را اجرایی کند.
به گزارش ÷ایگاه خبری اخبار بانک، تاکنون اعلام جزئیات دور تازه این پیش فروش‌ها اعلام نشده است. تعیین ارزش براساس متغیرهای روز جهانی از جمله قیمت اونس جهانی طلا و محدودیت در تعداد ثبت‌نام، تنها جزئیاتی است که تاکنون در این خصوص اعلام شده است. 

بانک مرکزی درصدد است تا با پاسخگویی به تقاضاهای خرد در بازار سکه از میزان حساسیت قیمتی آن بکاهد. تجمیع نقدینگی این بخش با استفاده از تجربه سال گذشته، بانک مرکزی را برای کنترل قیمت سکه به تکاپوی دیگری واداشته است. 

سال گذشته بانک مرکزی بیش از ۹.۸ میلیون قطعه سکه ثبت‌نام کرد با این اتفاق رقمی در حدود ۵۶ هزار میلیارد ریال نقدینگی بخش سکه تجمیع شد. امسال نیز بانک مرکزی در آستانه اسفند ماه و هم زمان با اوج گیری حجم نقدینگی پایان سال در تلاش است تا قیمت سکه را با کاهش طرف تقاضا از بازار کاهش دهد. قیمت سکه تمام بهار آزادی و نیم سکه تقریبا با توجه به قیمت دلار در بازار آزاد داخلی و قیمت اونس طلا تناسب بهتری دارند، اما قیمت ربع سکه و سکه گرمی به شدت از این مقیاس فاصله دارند. 

به طور مثال در حالی که قیمت سکه تمام ۱ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان است، قیمت نیم سکه ۷۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. ربع سکه اما به جای فروش به نرخ محدوده ۳۷۰ هزار تومانی، در سطح ۴۷۰ هزار تومان عرضه می‌شود که ۱۰۰ هزار تومان از ارزش ذاتی آن گران‌تر است. 

سکه گرمی نیز با نرخ ۳۵۰ هزار تومانی فروخته می‌شود که حداقل ۱۵۰ هزار تومان از میزان واقعی ارزش خود به دور است. 

این مورد قطعا به دلیل کاهش قدرت خرید متقاضیان سکه و تمرکز بر خرید سکه‌هایی با قیمت پایین تر اتفاق افتاده است که البته تجمیع ربع سکه از بازار توسط برخی سودجویان در ماه‌های پایانی سال را نباید در این میان نادیده گرفت. 

بانک مرکزی در این راستا برای کاهش ورود تقاضای سکه به بازار در این ایام اقدام به ثبت‌نام دوباره سکه می‌کند. به امید اینکه این بار نیز قیمت سکه تحت کنترل درآید. 

در این میان نکته ای که قابل تامل است اینکه در صورتی که محدودیت برای ثبت‌نام‌کنندگان تا مثلا ۱۰ عدد وجود داشته باشد و بنگاه‌های مالی و اقتصادی دولتی خصوصی برای ورود به این بخش محدودیت داشته باشند، باید دید که آیا میزان تاثیر گذاری دور جدید پیش فروش سکه همانند دور قبل ماندگاری دارد؟ با این حال بازار نسبت به دور تازه ثبت‌نام سکه واکنش مثبت دارد و انتظار برای کاهش قیمت سکه در بازار محسوس است. 

در این دوره البته امکان ثبت‌نام اینترنتی که در پایان دوره قبل وعده داده شده بود نیز امکان مطرح شدن دارد. در این رهگذر اختلال در سامانه‌های بانکداری الکترونیکی از شتاب گرفته تا شاپرک، ساتنا، سحاب و غیره باید ماموریت‌های خود را همراستا با کاستن از التهاب بازار سکه ثابت کنند. 

بازار داخلی
روز پنج‌شنبه قیمت‌ها در بازار سکه نوسان داشت. قیمت سکه تا ظهر ۱ میلیون و ۵۰۰ تا ۱ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان فروخته می‌شد. این قیمت‌ها بر تابلو‌ها در منطقه فردوسی قابل مشاهده بود. با گذشت ساعاتی قیمت سکه تا ۱ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان هم بالا رفت و دوباره تا ساعت ۱۴ حدود ۵۰ هزار تومان از این سطح پایین‌تر آمد.
۱میلیون و ۴۹۰ هزار تومان در کف بازار قیمتی بود که برای سکه تمام بهار آزادی ثبت شد. در مناطق شمالی شهر که عموما دسترسی به نقاط مرکزی برای متقاضیان آسان نیست، هنگام غروب قیمت سکه یک میلیون و۵۰۰ هزار تومان اعلام شد. 

نیم سکه در این روز ۷۷۰ هزار تومان و ربع سکه ۴۷۰ هزار تومان اعلام شد. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۱۴۸ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. 

هفته گذشته
طی هفته گذشته عموما روند قیمت‌ها در بازار سکه روندی کاهشی بوده است. طی روزهای هفته گذشته قیمت سکه تمام بهار تقریبا ۶/۵ درصد افت داشت. قیمت سکه البته در روزهای میانی هفته تا یک میلیون و ۶۳۰ هزار تومان هم افت قیمت ثبت کرده بود که با این قیمت، می‌توان افت بیش از ۸ درصدی را نیز برای سکه در نظر گرفت.
در این هفته قیمت نیم سکه به دلیل نوسان بیشتر ۱.۳ درصد افزایش داشت. ربع سکه؛ اما با تغییر قیمت از۴۹۰ هزار تومان به ۴۷۰ هزار تومان تقریبا ۴ درصد کاهش ثبت کرده است. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت با تنها ۰.۲درصد افزایش مواجه شده است. این شرایط در حالی است که قیمت طلا در بازارهای جهانی با ۶ دهم درصد بین دو سطح ۱۶۶۰ تا ۱۶۸۰ دلار در نوسان بوده است. 

طلا در بازارهای جهانی
قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری این روزها همچنان از نوسان محدودی برخوردار است. نشست‌های بانک مرکزی اروپا و کمیته باز فدرال رزرو در این ایام تعیین‌کننده‌ترین نقش‌ها را در این بازار ایفا کرده‌اند. در واقع سیاست‌های پولی در تعیین نرخ بهره و خرید و فروش اوراق قرضه در آمریکا بیش از سایر عوامل در قیمت طلا موثر بوده‌اند. ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا اگرچه اقتصاد اروپا را در شرایط خوبی توصیف کرده است، اما نگرانی خود را درخصوص برخی موارد از جمله خطر کاهش ارزش یورو نتوانست پنهان کند. در عین حال شاخص دلار به دلیل اعلام کاهش ۵۰۰۰ شغل از میزان اشتغالزایی اعلام شده در اواخر این هفته تحت تاثیر بود. قیمت طلا در این هفته به دلیل افزایش شاخص دلار تحت فشار بود. برخی از مقامات فدرال رزرو آمریکا روز پنج‌شنبه از تسهیل سیاست‌های پولی در اقتصاد آمریکا سخن گفته‌اند. 

جرمی شتاین از بروز برخی نشانه‌ها در بازار اعتباری آمریکا خبر داد که به گفته وی در سال‌جاری به واسطه اعمال سیاست‌های پولی جدید پدید خواهد آمد. در آمریکا قرار است ماهانه ۸۵ میلیارد دلار صرف خرید اوراق قرضه رهنی و خزانه داری شود. افزایش میزان اشتغال و بالابردن نرخ رشد اقتصادی از جمله اهداف تصویب این میزان خرید اوراق قرضه عنوان شده است. 

روز گذشته بهای طلا در بازارهای جهانی تا بعد از ظهر به ۱۶۷۰ دلار رسید که نسبت به نرخ غروب چهارشنبه ۵ دلار کاهش نشان می‌داد.

منبع: دنیای اقتصاد
https://akhbarbank.com/vdcepx8z.jh87ni9bbj.html
تازه ترین اخبار