۰
۱۶
شنبه ۳ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۴

جنگ نرم شبکه‌های ماهواره‌ای علیه نظام بانکی کشور

دکتر محمود ترابیان
جنگ نرم شبکه‌های ماهواره‌ای علیه نظام بانکی کشور
اقتصاد ایران به شدت بانک محور است، به همین سبب سرنوشت بخش مهمی از اقتصاد کشور به سرنوشت بانک‌های ما گره خورده است. شریک دیگر این سرنوشت میلیون‌ها ایرانی هستند که اندوخته‌های خود را در بانک‌ها و موسسات اعتباری سپرده‌گذاری کرده‌اند تا از سودی که به دست می‌آورند، هم چرخ‌های زندگی خود را بهتر بچرخانند و هم این سود را به سپر محافظتی در برابر نرخ تورمی که حتی تک رقمی آن، قدرت خرید دارایی آنها را در گذر زمان کاهش می‌دهد، تبدیل کنند. در طرف مقابل و در غیاب یک بازار سرمایه پویا و توانمند در کشور، اکثریت قریب به اتفاق فعالان اقتصادی و صنعتگران، نقدینگی در گردش و منابع مالی مورد نیاز خود را از بانک‌ها و موسسات مالی تامین می‌کنند و منبع اصلی تامین‌کننده سرمایه بانک‌ها را نیز همان سپرده‌های مردم تشکیل می‌دهند که در غیاب آن، هم بانک‌ها علت وجودی خود را از دست می‏دهند و هم چرخ‌های تولید کشور، به دلیل محروم شدن از دسترسی به این منابع عمده تامین مالی، از حرکت باز می‏ماند.

بحران‌سازی‌هایی که در چند سال اخیر با شروع طرح برخورد و ساماندهی موسسات اعتباری و تعاونی‏های غیرمجاز توسط بانک مرکزی، با انتشار شایعات سراسر کذب و بی‌پایه و اساس درخصوص ورشکستگی بانک‌های کشور و تحریک آنها به برگزاری تجمعات در برابر شعب این قبیل موسسات و حتی شعب بانک‌های مجاز و توانمند و تشویق آنها به بیرون کشیدن یکباره سپرده‌های‌شان از بانک‌ها و موسسات اعتباری صورت گرفته و می‏گیرد همه و همه یک هدف را دنبال می‌کند و آن به زانو درآوردن نظام بانکی و به‏تبع آن به زانو در آوردن اقتصاد کشور است. انتشار گسترده عکس‏ها، فیلم‏ها و خبرهای مربوط به این تجمعات در شبکه‏های مجازی و برخی تلویزیون‌های ماهواره‌ای و در راس همه آنها شبکه ماهواره‏ای «من و تو» که از کنار تاج و تخت دربار انگلیس برنامه‌های خود را پخش می‌کند، شاهد گویایی بر وجود یک اتاق فکر و جریان کاملا سازمان‌یافته در ثبت این بحران‌سازی‌ها و جنگ روانی است که متاسفانه هم از داخل مرزها و هم از بیرون مرزها علیه نظام بانکی ما به‌عنوان قدرتمندترین و اصلی‌ترین منبع مالی حامی اقتصاد و تولید ملی ما به راه افتاده است.

طراحان و نویسندگان سناریوی شایعه پراکنی علیه موسسات اعتباری و بانک‌های ما، به آسیب‌ها و خسارت‌های مالی سنگینی که از رهگذر هجوم سپرده‌گذاران به شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری به آنها وارد می‌شود و سامانه زندگی آنها را در هم می‌ریزد، کاری ندارند که همگی چون گردانندگان شبکه ماهواره‌ای مذکور و امثال آن، مامورند و معذور و باید ماموریتی را که در غربت و تبعید از سوی اربابان برایشان تعیین شده به زعم خود، به نحو احسن اجرا کنند. اما جد و جهد و تلاش شبانه‏روزی بانک مرکزی در تامین خطوط اعتباری برای بازپرداخت سپرده‌های سپرده‌گذاران در موسسات تعاونی و اعتباری در حال ساماندهی و هوشیاری افکار عمومی، تاکنون اجازه نداده که این بحران‌سازی‌ها به یک چالش بزرگ و مخرب برای بازار پول و نظام بانکی کشور تبدیل شود.

هر چند که طبق برخی گزارش‏های واصله از منابعی در داخل ساختار تشکیلات شبکه ماهواره‌ای «من و تو» و شبکه‌های ماهواره‌ای دیگری که توسط معاندان لس‌آنجلس نشین اداره می‌شود، در روزها و هفته‌های آینده هم شاهد موج دیگری از جنگ روانی و فرسایشی این شبکه‌ها علیه تعدادی از بانک‌های خصوصی مجاز و معتبر کشور خواهیم بود که بانک مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر بر فعالیت بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور و حافظ و نگهبان سپرده‌های مردم در این بانک‌ها و موسسات اعتباری پیشاپیش اعلام می‌کند تمامی بانک‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی که بانک مرکزی فعالیت آنها را مجاز شناخته و اسامی آن‏ها در سایت رسمی بانک مرکزی به نشانی www.cbi.ir درج شده است، با حداکثر قدرت و توان مالی به ارائه خدمات بانکی به مردم ادامه می‌دهند و با پایان یافتن برنامه ساماندهی موسسات تعاونی و اعتباری غیرمجاز که به‌طور جدی در جریان است، در آینده نه چندان دور، دیگر پدیده‌ای به نام غیرمجازها در نظام بانکی کشور وجود نخواهد داشت.

* دکتر محمود ترابیان
کارشناس ارشد روابط عمومی
https://akhbarbank.com/vdcgzx9n.ak9wu4prra.html
مشاهده نظر مخاطبان
Kuwait
وقتی صدا و سیما اطلاع رسانی نمیکنه
همه میرن سراغ اخبار ماهواره
خدمات بانکی بایستی بروز ، علمی و مشتری پسند باشند .
Germany
چه کسی به بیگانگان بهانه میدهد، مهار کردن یک موسسه بی مجوز اگر اینهمه هزینه داشته باشد، اگر توسط مسئولین کشور مدیریت نشود، سنگ روی سنگ بند نمیشود. راههای بهتر از انحلال هم وجود دارد....
حصاری
سلام با تشکر از آقای دکتر ترابیان اگر این مطالب از صدا و سیما پخش شوند افراد زیادی که روزنامه خوان نیستند،از آن آگاه خواهند شد و شایعات بی اثرخواهندماند.
موفق باشید
بایستی فعالیت های تبلیغاتی بانکها افزایش یابد . که این کار احتیاج به محققین اجتماعی و فرهنگی و روان شناسی دارد . در ضمن بانکها بایستی خدمات بروز به مردم ارائه دهند .
ساسان
ببینید عزیزان نمیشود که دم از اسلام زد ولی عامل به دستورات آن نبود حق الناس دراسلام خیلی سفارش شده بنده 30 سال کم خوردم کم پوشیدم پس انداز کردم وسنوات 30 ساله ام را چند تا وام گذاشتم روی هم در موسسه ای که 20 سال فعلیت گسترده بانکی دارد تا برای دختر وداماد بیکار شده ام شغل مناسب وبرای پسرم شغل مناسب وعروسی وبرای اون یکی دخترم جهیزیه وعروسی بگیرم وحالا که میخواهم از آن استفاده کنم میگویند دولت جلوی حسابها رابسته ونمیشود پولهارا پرداخت کرد اون وقت در کشورهایی که ما آنها را به ناقض حقوق افرادمیدانیم وکافر تلقی میکنیم اگر فردی پس اندازی ویا سرمایه گذاری کرده باشد واز دنیا برود وورثه هم اطلاعی از آن نداشته باشد مسولین امر میگردندوورثه آن را پیدا میکنند وتمام چیزهایی که به آن تعلق میگیرد باسودکامل وبااحتام به آنها میدهند انوقت در کشوراسلامی الگوی جهان منتظرند در موقعیت پیداکنند تا حقت را بخورند ومتاسفانه صدایت هم به جایی نمیرسدازخدابترسیدکه روز پس دادن حساب وکتاب نزدیک است (ومن یعمل مثقال ذرتن خیرن یره فمن یعمل مثقال ذرتن شرن یره)خوددانید
بنده سرمایه بیست سال کارم در مدت ده سال که با افضل کار میکردم اونجا بوده نه ثابت بصورت در گردش، الان بلوکه شده همه ساخت و سازم خوابیده، تعدادی نفرات که باهام کار میکردن بیکار شدن، خودم محتاج هزینه روز مره م شدم از فرصت کم مانده استفاده و حقوق معطل مردم را برگردانید
مالباخته
Spain
. اقای دکتر ترابیان شما که کارشناس روابط عمومی هستید ایا ا ز یک کارشناس مالی بیطرف سئوال نمودهاید راه پیشگیری قبل از وقایع چیست؟ . ایا بانک مرکزی مسئول نیست خودشان خوراک به بیگانه میدهند انها که دلشان برایمان نسوخته. از طرفی چرا بعد از سالها فعالیت این موسسات تازه بیادشان میافتد که اینها مجوز نداشته اند وحتی مجوز دارها را هم بی مجوز معرفی میکنند. هدف چیست ، اینجا دیواری کوتاهتر از مالباخته ها گیر نمیاورند .
ناشناس
سلام آقا دکترمحمود ترابیان ایا تمام این بیبندوباریها و آشفتگی ها در نظام بانکی کشور بانک مرکزی نیست وقتی موسسه ای 20سال از تاسیس آن می گذرد حالا غیر مجاز شناخته شده است این را مردم عادی از کجاباید متوجه شوند حال که مردم در این مخمصه گرفتار شده اند باید بانک مرکزی از عهده این کار برآید باید به عنوان یک قدرت بانکی وارد شود و سپرده‌ها ی مردم را به آنها برگردانند
دانشججو
بنظر این حقیر اگر پولی داشته باشم در موسسه‌ها نمیگذرد کمتر بهره میگیرم در بانکها میگذارم فرمایشات آقای دکتر ترابی عالی است
دکتر ابهری
متاسفانه خیلی از افرادی شایعه پراکنی می کنند سپرده گذار نیستند و از گروه های ضد ایرانی خط میگیرند و دنبال اغتشاش هستن.
سياوش
وقتي بانك ها مرتكب خيانت در امانت شده و به تعهداتشان عمل نميكنند بايد هم تاوان سختي بدهند در قبال اين بي مسئوليتي ها.
اين موضوعات را به بيگانگان و شبكه هاي معاند ارتباط ندهيد لطفا. ايا صداي مردم را نمي شنويد
محمد
تابحال شده بجای اینکه بگویید شبکه های ماهواره با ماجنگ نرم می کنند چرا ما عرضه پاسخگویی و جنگ و متقابله با آنان را نداریم . بخشی از پاسخ رامن می گویم چون آنان با منطق ریاضی استدلال می کنند و ما بامنطق اجرای اوامر غیر متخصصین مسئول غیر پاسخگو که نه از ارث پدر بلکه با سعی و خطا از جیب بیت المال می خواهند مملکن و دنیا را مدیریت کنند و صدالبته بانظر به شرایط فعلی مردم ، عرضه هیچیک راهم ندارند .
الان یعنی شبکه های ماهواره ای هستن که سپرده های مردم را بلوکه و پس دادن حقوق مردم را منوط به هزار شرط و شروط کرده اند و هر از چند گاهی به زور فلان نماینده مجلس یا فلان مدیر مقداری از پول مردم را جلو او انداخته و عنوان میکنند که حسابت با ما صاف شده است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بابا دم شبکه های ماهواره ای و معاند گرم از اون ور آب چه کارا که نمیکنن !!!!!!!!!!!
بینام
باز هم پای انگلیسا در میونه دایی جان دکتر ترابیان جنگ نرم کیلویی چند جااااانم چهار ماهه پولم رو نمیدن به زخم بدبختیم بزنم. اونوقت شما میگی جنگ نرم دشمن بگید پول مردمو بدن ببین دشمنی که میگی چه غلطی میتونه با این جنگ نرم بکنه.... اقای دکتر..
م ب
احتراما چرا نقطه ضعف به دست دشمن میدهید که جنگ نرم راه بیافتد اگر قبل از خراب کردن موسسات فکر پرداخت مطالبات مردم را میکردید به این مشکلات بر نمی خوردید موسسه ای که از بانک مرکزی مجوز گرفته وبدلیل نداشتن مجوز به زمین می زنیدش عواقب دارد بهر حال اه نفرین مردم را اگر نفهمید واهمیت ندهید از طریق ماهواره پخش میشود
تازه ترین اخبار