وزير اقتصاد: دغدغه بانک مرکزی خروج طلا از کشور است

قیمت دلار در بودجه زیر ۲هزار تومان

11 دی 1391 ساعت 13:00

وزیر اقتصاد در خصوص بحث‌های اخیر درباره محاسبه نرخ طلا با ارز مبادله‌ای گفت: تا جایی که اطلاع دارم یکی از دغدغه‌های بانک مرکزی این است که قیمت طلا به حدی نرسد که باعث خروج آن از کشور شود.


به گزارش پايگاه خبري اخبار بانك به نقل از فارس، شمس‌الدین حسینی در حاشیه برگزاری چهارمین همایش ملی ابعاد اجرایی سیاست‌های اصل ۴۴ در جمع خبرنگاران حاضر شد و در رابطه با نرخ دلار مدنظر دولت در بودجه آینده گفت: قیمت مد نظر ما برای هر دلار کمتر از ۲ هزار تومان است ولی هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

وی در مورد تفاوت این نرخ با نرخ بازار آزاد گفت: بحث اصلی ما در این مورد بیشتر بر مبنای محاسبات است و عملیاتی شدن این نرخ در بازار مدنظر ما نیست.

وی در رابطه با مسائل روزهای اخیر مربوط به قیمت طلا بر اساس ارز مبادلاتی هم توضیح داد: تا جایی که اطلاع دارم یکی از دغدغه‌های بانک مرکزی این است که قیمت طلا به حدی نرسد که باعث خروج آن از کشور شود چرا که در اوایل سال چنین اتفاقی رخ داد و بخشی از طلا در قالب زنجیر و قلاده‌های سنگین و به عنوان مسائل شخصی از کشور خارج و صادر شد. 

اقتصاد از عدم شفافیت رنج می‌برد

وزیر اقتصاد با بیان اینکه اقتصاد کشور از عدم شفافیت رنج می‌برد،گفت: شورای رقابت واگذاری شرکتهای دولتی بابت رد دیون را قبول ندارد. 

شمس الدین حسینی امروز در چهارمین همایش اجرای سیاست های اصل ۴۴ در وزارت اقتصاد اعلام کرد: در سیاست اصل ۴۴ باید از ساخت و ساز و بهره برداری پرهیز کرده و مدیریت ها را واگذار کنیم در حالی که برخی مدیران می گویند دولت باید پروژه ها را بسازد و بفروشد اما دولت نه سازنده خوب و نه فروشنده خوبی است. اصطلاحا دولت بساز و بفروش خوبی نیست.

وزیر اقتصاد تاکید کرد در واگذاری ها از نیروگاه شروع می کنیم، همچنین با هماهنگی وزیر نیرو و وزیر اقتصاد باید طرح های نیمه تمام به همراه وام به بخش خصوصی واگذار شود.

وی تاکید کرد: گرایش دستگاه های اقتصادی در واگذاری نسبت به دستگاه‌های اجتماعی بهتر است و برعکس دستگاه‌های اجتماعی نه تنها تمایلی به واگذاری ها ندارند بلکه می خواهند بانک و شرکت اقتصادی احداث کند.یعنی دستگاه‌هایی که هیچ وظیفه ای در اقتصاد ندارند می خواهد بانک و بیمه تاسیس کنند(خنده حاضران).

وزیراقتصاد با بیان اینکه اقتصاد کشور از عدم شفافیت رنج می برد گفت: مجموعه هئیت واگذاری وقتی تصمیم می گیرد احتیاج است یک نظام شفاف و دارای حساب وکتاب موجود باشد در حالی که اقتصاد ما از عدم شفافیت رنج می برد.

وزیر اقتصاد با اشاره به لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم گفت: در این لایحه حتی یک نرخ مالیاتی افزایش پیدا نمی کند و اگر همه موارد لایحه را حذف کنند اما شفافیت را حذف نکنید چون اگر شفافیت حذف شود من به عنوان یک کارمند دولت به رئیس جمهور عرض می کنم در آن صورت این قانون به درد من نمی خورد شاید به درد کارمند دیگری بخورد.

حسینی تاکید کرد: پیش نویس لایحه اصلاح قانون مالیات را برای چند استاد اقتصاد فرستادیم و آنها اعلام کرده اند باید شفافیت وجود داشته باشد و قرار است با اجرای سیاست های اصل ۴۴ نگاه ها به اقتصاد تغییر کند.

وزیر اقتصاد یکی از چالش های اجرای سیاست های اصلی ۴۴ را عدم تفاهم در تعاریف و ابعاد اصل ۴۴ ذکر کرد و گفت: در یک جلسه گزارش یک دستگاه نظارتی در مورد بودجه این است که از مشکلات بودجه اجرا نشدن تکلیف قانونی واگذاری بابت رد دیون است که این تکیلف تنها ۳۰ درصد اجرا شده اما یک نهاد دیگر مانند شورای رقابت می گوید براساس نظریه اقتصاد واگذاری بابت رد دیون خصوصی سازی به شمار نمی آید.

وزیر اقتصاد در مورد سهام عدالت گفت: کل سیاستها به سمت عدالت حرکت می کند و کمتر از کلمه خصوصی سازی و بلکه بیشتر از لفظ واگذاری استفاده می شود در حالی که اعتراض استادان این بود که خصوصی سازی به کار گرفته شود.

وزیر اقتصاد افزود: قبل از دولت آقای احمدی نژاد مصوبه ای بود که آیین نامه واگذاری ثروت به خانوارهای ایرانی را ذکر می کرد اما در دولت ایشان روی این آیین نامه کار شد و سپس رئیس جمهور در نامه ای از مقام معظم رهبری استعلام گرفت و این آیین نامه تبدیل به واگذاری در قالب سهام عدالت شد.

وزیر اقتصاد در حضور رئیس جمهور گزارش داد: عملکرد سهام عدالت نشان می دهد ۴۵ میلیون نفر در حد ۶ دهک جامعه دعوت نامه سهام عدالت ارسال شده که از این رقم ۴۲ میلیون نفر در تعاونی های سهام عدالت استان ثبت نام کرده و تاکنون ۴۰ میلیون نفر سهام عدالت دریافت کرده است.

حسینی تصریح کرد: برخی از کارگران فصلی از سهام عدالت جا مانده بودند که با احتساب خانوارها به ۲.۳ میلیون نفر می رسیدند اما دعوت نامه سهام عدالت در ۱۵ استان برای کارگران فصلی ارسال شد که امیدواریم تا پایان سال سهام آنها پرداخت شود.

وزیر اقتصاد همچنین از توسعه بازار سرمایه به عنوان مکملی برای تامین مالی بانک ها یاد کرد و گفت: ارزیابی ها نشان می دهد یکی از پاکترین و تمیز ترین خصوصی سازی ها در دولت جمهوری اسلامی انجام شده است.

وی در حضور رئیس جمهور از همکاران خود در سازمان خصوصی سازی تشکر کرد و گفت: عمده واگذاری ها از طریق بورس بوده و بنگاه هایی که زمینه واگذاری در بورس نداشته اند از طریق فرابورس واگذار شد.

حسینی بابیان اینکه بورس به منزله لیگ برتر و فرابورس لیگ دسته یک به شمار می رود گفت: ارزش فرابورس از ۴۵ هزار میلیارد تومان در سال ۸۴ با احتساب بورس در حال حاضر به ۱۹۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: از ابتدای واگذاری ها تاکنون ۱۱۰ هزار میلیارد تومان از دارایی های دولت آماده واگذاری شده است که این اقدام کار بسیار بزرگی است .

حسینی با بیان اینکه واگذاری طی سال ۷۰ تا ۸۳ حدود ۲۸۰۰ میلیارد تومان بود گفت: اما از سال ۸۴ تا کنون ۱۱۰ هزار میلیارد تومان آماده واگذاری شده است در عین حال که دغدغه ی نظری وجود دارد اما باید ریل قانونی در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: در اجرای سیاست های اصل ۴۴ گفته شده تا ۴۰ درصد از واگذاری ها در اختیار نهادهای عمومی غیر دولتی قرار گیرد و من در یک جلسه گفتم یا بکش یا دانه ده یا از قفس آزاد کن.

در قانون بودجه تکلیف شده ۳۴ هزار میلیارد تومان برای رد دیون واگذار شود و وقتی از این رقم تنها ۸ هزار میلیارد تومان برای رد دیون واگذار شده، رئیس شورای رقابت می گوید این قبول نیست و واگذاری به شمار نمی رود بنابراین مجری قانون تحت فشار قرار می گیرد .

حسینی همچنین تاکید کرد: یکی از مشکلات واگذاری بحث قیمت گذاری محصول است از زمانی که سیاست تثبیت قیمت اجرا شد متقاضیان نیروگاه اولین سوال این را مطرح می کردند که قیمت برق چه می شود .

وی همچنین در مورد درد و دل پژویان رئیس شورای رقابت مبنی بر اینکه بودجه این شورا یک میلیارد و پانصد میلیون تومان در حد یک مدرسه است گفت: بلاخره این مشکل نظام اداری ما است، اما من می گویم آقای پژویان یک معلم است و زبان گویایی دارد که اگر هم در دست وپای وی بسته شود، به راحتی نظراتش را بیان می کند.


کد مطلب: 9125

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/9125/قیمت-دلار-بودجه-زیر-۲هزار-تومان

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com