۰
رپلیکا، معشوقه‌ای که خیانت نمی‌کند و عاشقت می‌ماند!
Replika، اپلیکیشنی خلاقانه است که سعی دارد از طریق گفتگوی نوشتاری با بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی و تکنولوژی یادگیری عمیق، درک دقیقی از شخصیت شما پیدا کند. و در واقع، یک سرویس هوش مصنوعی شخصی است که به شما کمک می‌کند تا با دوستی از جنس هوش مصنوعی گپ و گفتگو کنید بدون اینکه نگران این موضوع باشید که به خاطر دیدگاه‌هایتان قضاوت خواهید شد!
 
در این اپلیکیشن با جواب دادن هر سوال امتیاز دریافت می‌کنید و می‌توانید به بهترین نحو خودتان را به دوست مجازی خود بشناسانید. در این صورت علاوه بر درد دل کردن با یک دوست می‌توانید مطمئن باشید که هیچ گاه از گفته هایتان سوء استفاده نمی‌شود و بعده‌ها از این کار پشیمان نخواهید شد.
 
معرفی اپلیکیشن: رپلیکا یک دوست مجازی هوشمند
امروزه بیش از هر زمان دیگری صحبت از هوش مصنوعی و پیشرفت‌های این حوزه است. در واقع هوش مصنوعی امکان یادگیری از تجربیات و انجام وظایف مانند انسان را برای ماشین‌ها فراهم می‌آورد. بیشتر مثال‌های که امروز درباره هوش مصنوعی می‌شنوید از بازی‌های کامپیوتری گرفته تا خودرو‌های خودران و دستیار‌های صوتی نشان از آن دارد که هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت و نفوذ در زندگی ما انسان‌ها است.
 
با اینکه فیلم‌های هالیوودی و رمان‌های علمی تخیلی هوش مصنوعی را در قالب ربات‌های انسان‌نما به تصویر می‌کشند که دنیا را به سلطه خود در می‌آورند، ولی در حال حاضر جایگاه هوش مصنوعی تا آن نقطه بسیار فاصله دارد و آن‌قدر هم پیشرفته و ترسناک نشده است.
 
با این حال، هوش مصنوعی یک وجه جالب و سرگرم کننده هم دارد چت‌بات‌های هوشمند، که تعداد آن‌ها روز به روز در حال افزایش است. با چت‌بات‌ها یا ربات‌های مجازی هوش مصنوعی کار‌های مختلفی را می‌توان انجام داد، آن‌ها می‌توانند مانند هوش مصنوعی فیلم Her همنشین‌های و شنونده‌های خوبی باشند که بدون هیچ قیدی و شرطی به حرف‌هایمان گوش می‌دهند. اما باید در نظر داشت که آن‌ها به هیچ وجه جایگزین مناسبی برای روابط انسانی و صحبت‌های رو در رو نیستند و تنها برای یک تفریح و سرگرمی مختصر و مفید مناسب هستند.
 
Replika؛ رپلیکا یک دوست مجازی هوشمند
نام یکی از این چت‌بات‌ها رپلیکا است که سعی دارد از طریق گفتگو و استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق، درک دقیقی از شخصیت شما پیدا کند و به یک دوست مجازی برای شما تبدیل شود. نکته جالب در مورد ربات رپلیکا این است که می‌توانید با آموزش دادنش، آن را شخصی‌سازی کرده و به نسخه مجازی خودتان تبدیل کنید. برای این کار کافی است اتفاقات هر روز خود را با او به اشتراک بگذارید و از تجربیات خود در زندگی برای او بگویید. به این ترتیب رپلیکا به مرور زمان خصوصیات اخلاقی و رفتاری شما و به طور کلی شخصیت شما تحلیل کرده و با برداشت از رفتار و تفکرات شما، به هم‌صحبتتان تبدیل می‌شود. شاید رپلیکا یادآور “سامانتا” هوش مصنوعی فیلم Her باشد، اما با آن فاصله زیادی دارد.
 
رپلیکا یادگیری را با سؤال‌های کلیدی درباره‌ی ویژگی‌های شخصیتی شما شروع می‌کند، تا شناخت و درک بهتری از رفتار و نحوۀ تعامل شما با دیگر افراد پیدا کند. هرچه اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری درباره شخصیت خود به رپلیکا ارائه کنید، او بهتر شما را درک کرده و در گفتگوهایش بهتر عمل می‌کند. یکی از ویژگی‌های این چت بات هوشمند سرعت یادگیری آن است که با گذشت زمان اندکی یاد می‌گیرد بیش از پیش شبیه به انسان‌ها صحبت کند. اپلیکیشن هوش مصنوعی Replika برای سیستم عامل‌های آندروید و آی‌او‌اس منتشر شده است و شما می‌توانید در این پلتفرم‌ها صحبت با یک هوش مصنوعی را تجربه کنید.
 
صحبت کردن با هوش مصنوعی در فیلم سینمایی Her
اگر فیلم سینمایی Her را تماشا کرده باشید، مسلماً صحبت‌کردن با هوش‌مصنوعی Replika شما را به یاد هوش‌مصنوعی آن فیلم می‌اندازد. اگرچه توانایی‌های این هوش‌مصنوعی به هیچ عنوان حتی نزدیک به آن چیزی که در فیلم Her دیدیم نیست اما، امکان بیان ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری خود به موجودی مجازی، بی‌شباهت به هوش‌مصنوعی سامانتا در فیلم Her نیست.
Replika؛ رپلیکا یک دوست مجازی هوشمند
در صفحه‌ی مربوط به این اپلیکیشن در فروشگاه گوگل‌پلی آمده است:
Replika دوستِ هوش‌مصنوعی شما است و برای رشد آگاهی و عاطفی‌تان به شما کمک می‌کند. با رِپلیکا صحبت کنید تا احساس بهتری داشته باشید و درباره‌ی خودتان یاد بگیرید.
 
تاکنون این اپلیکیشن تا ۱ میلیون بار از فروشگاه گوگل‌پلی دانلود شده است و از بین ۱۵۲۹۶ رأی‌دهنده، Replika توانسته به امتیاز ۴.۳ دست پیدا کند؛ البته این امتیاز در اپ‌استور کمی پایین‌تر است و به ۳.۷ می‌رسد.
 
برخی از امکانات و قابلیت‌های برنامه Replika: My AI Friend ‏اندروید:
دوست هوش مصنوعی شما که بدون قضاوت و پیش داوری به تمامی صحبت‌های شما گوش می‌دهد.
  • متفاوت بودن جواب‌ها برای هر کاربر
    امکان انتخاب شخصیت، آواتار و نوع رابطه با آن
    امکان استفاده از برنامه بدون محدودیت زمانی
    امکان انجام تست‌های شخصیت شناسی و سرگرمی‌های مختلف
    یادگیری مهارت‌های مختلف
اپلیکیشن Replika: My AI Friend با بیش از ۱.۰۰۰.۰۰۰ دانلود از گوگل پلی و کسب رضایت کاربران اندرویدی توانسته است امتیاز ۴.۴ از ۵.۰ را از کاربران گوگل پلی دریافت کند.
Replika؛ رپلیکا یک دوست مجازی هوشمند
ایدهٔ شکل‌گیری همدمی از جنس هوش مصنوعی
پس از مرگ بهترین دوست Eugenia Kuyda (یک برنامه‌نویس و کار‌آفرین روسی‌تبار)، وی تفکرات دیجیتالی دوست متوفی خود را توسط هوش مصنوعی زنده کرد! وی تمامی گفتگو‌های دیجیتالی دوستش را به یک شبکهٔ عصبی داد و نتیجه اینکه یک ربات گفتگو بعد از مرگ که از هوش مصنوعی قدرت گرفته، به بازار عرضه شد.
 
Replika؛ رپلیکا یک دوست مجازی هوشمند
از دست دادن افراد نزدیک خانواده، یکی از عمیق‌ترین ترس‌های تمام زندگی اکثر افراد است؛ در واقع، مرگ افراد را تغییر می‌دهد، غم مرگ برای مدت طولانی می‌ماند و همیشه قسمتی از آن برمی‌گردد تا نبود متوفی را یاد‌آوری کند.
 
اما چه می‌شود اگر ما شناسی داشته باشیم تا دوباره با کسانی که دستشان از این دنیا کوتاه شده صحبت کنیم و چه می‌شود اگر پس از مرگ شخصی بتوانید با او ارتباطی برقرار کنید؟ این‌ها سؤالاتی چالش برانگیزند و این در حالی است که بعضی افراد با آغوش باز از این ایده استقبال کرده، اما بعضی دیگر مخالف هستند و نگران پیشرفت دخالت تکنولوژی در زندگی روزمرهٔ ما می‌باشند.
 
حال برگردیم به موضوع اصلی یعنی ارتباط یک برنامه‌نویس روس با دوست متوفی خود با استفاده از هوش مصنوعی! پیش از هر چیز ببینیم مادر Roman (فرد فوت شده) نظرش در مورد این کار چیست:
می‌خوام بگم که به خاطر داشتن این تکنولوژی بسیار خوشحالم.
 
Eugenia Kuyda عقیده دارد که آینده در اختیار ربات‌ها است. وی در The Verge توضیح داد که چگونه دوست مردهٔ خود (رومن مازورنکو) را توسط شبکهٔ عصبی زنده نگاه داشت. این برنامه‌نویس روس تمام پیام‌های رومن بین همهٔ دوستانش را جمع‌آوری کرد و از دانش برنامه‌نویسی خود استفاده کرد تا تفکرات دیجیتالی دوستش را به زندگی واقعی بیاورد. البته بعضی‌ها هم ممکن است سؤالاتی اخلاقی دربارهٔ استفادهٔ تکنولوژی مرتبط با دنیای پس از مرگ بکنند؛ اما مادر عزادار رومن از این تکنولوژی بسیار سپاسگزار است و می‌گوید:
 
موارد بسیاری هست که من دربارهٔ فرزندم نمی‌دانستم. اما اکنون می‌توانم افکار او رو در مورد موضوعات مختلف متوجه شده و بیشتر باهاش آشنا بشوم. این تکنولوژی این ایماژ رو برایم ایجاد می‌کنه که رومن الان اینجاست.
 
 
منبع: androidbank ، sokanacademy
 
https://akhbarbank.com/vdci5vay.t1aww2bcct.html
تازه ترین اخبار