۰
سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۴

«نشان اعتباری» بانک ملی ایران رونمایی شد

«نشان اعتباری» به عنوان یکی از زیرپروژه های «سککوک» و در راستای پیاده سازی اهداف اقتصاد هوشمند، امروز با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاونین وزیر، مدیرعامل و جمعی از اعضای هیات مدیره بانک ملی ایران رونمایی شد.
به گزارش اخباربانک به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، «نشان اعتباری» محصولی مبتنی بر تلفن همراه بر روی بستر اپلیکیشن «ایوا» است که با استفاده از آن همه فرایندهای درخواست تسهیلات، احراز هویت متقاضی، امضای قرارداد، خرید سفته، پرداخت تسهیلات و بازپرداخت اقساط به صورت غیرحضوری و از طریق ابزار دیجیتال انجام می شود.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی در این مراسم با بیان این که اقتصاد هوشمند، راه رسیدن به اهداف سند چشم انداز است، گفت: با وجود مقاومت هایی که در برابر پیاده سازی این اهداف وجود داشت، امروز همه به ضرورت های آن پی برده اند و در این راستا همکاری می کنند.
 
دکتر فرهاد دژپسند با اشاره به این که اقتصاد هوشمند می تواند به حفظ محیط زیست کمک کرده و سفرهای غیرضرور را به حد قابل قبولی کاهش دهد، اظهار کرد: پیاده سازی احراز هویت دیجیتال در بورس به خوبی نتیجه بخش بود و بدون شک اقدام بانک ملی ایران در هوشمندسازی پرداخت تسهیلات نیز نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت.
 
وی با تقدیر از بانک ملی ایران که پس از مدتها تمرکز بر روی این پروژه آن را به نقطه نهایی رساند، خاطرنشان کرد: امروز فعالان اقتصادی و عموم مردم می توانند بدون مراجعه به شعب بانک و تنها در چند دقیقه، درخواست تسهیلات خود را ثبت کرده و آن را دریافت کنند.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به شیوع بیماری کرونا که دست کم جان 100 نفر از کارکنان بانک ها را گرفت، گفت: اقتصاد هوشمند چنین مشکلاتی را از بین خواهد برد و علاوه بر ایجاد سرعت در امور، دقت کارها را نیز با شکل قابل توجهی افزایش خواهد داد.
دکتر دژپسند رشد اقتصادی را مدیون دو عامل سرمایه گذاری و افزایش ظرفیت تولید خواند و ادامه داد: اقتصاد هوشمند رسعت رسیدن ما به این اهداف را بیشتر کرده و هدررفت ها را به شدت کاهش خواهد داد.
 
تحول بزرگی در نظام بانکی را شاهدیم
 
مدیرعامل بانک ملی ایران نیز در این مراسم، «نشان اعتباری» که نوعی اعتبارسنجی دیجیتال است را تحولی بزرگ در نظام بانکی خواند و از حمایت های وزیر اقتصاد به منظور پیاده سازی این پروژه تقدیر کرد.
دکتر محمد رضا حسین زاده افزود: اکنون می توان به مردم ایران نوید داد که حجم قابل توجهی از بروکراسی های زائد اداری در فرایند پرداخت تسهیلات حذف شده و آنها در این بخش دیگر به مراجعه حضوری ندارند.
 
وی با بیان این که اقتصاد هوشمند، پیشران توسعه کشور است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه تمرکز بانک ملی ایران بر این حوزه بسیار جدی بوده و امروز شاهد رونمایی یکی از پرکاربردترین و پیشرفته ترین محصولات نظام بانکی هستیم.
 
حسین زاده با بیان این که در گام نخست، تسهیلات کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا از طریق «نشان اعتباری» پرداخت خواهد شد، گفت: در گام بعدی، حدود شش میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت که نزد بانک ملی ایران حساب دارند، می توانند با وثیقه کردن این سهام تا سقف پنج میلیون تومان اعتبار دریافت کرده و از فروشگاه های منتخب خرید کنند.
 مدیرعامل بانک ملی ایران احراز هویت دیجیتالی، ارسال درخواست الکترونیکی، امضای دیجیتال، تضمین الکترونیکی، پرداخت وجه غیرحضوری و بازپرداخت دیجیتالی اقساط را دستاوردی مهم دانست که در قالب این پروژه تعریف شده است و افزود: با توسعه این محصول، در آینده همه فعالیت های اعتباری بانک ملی ایران به صورت غیرحضوری انجام خواهد شد.
 
حلقه مفقوده فرایندهای اعتباری پیدا شد
 
عضو هیات مدیره بانک ملی ایران نیز در این نشست با بیان این که دیجیتالی شدن دریافت تضامین و اسناد حلقه مفقوده فرایند پرداخت تسهیلات بود، گفت: «نشان اعتباری» این خلاء را پوشش داد.
مسعود خاتونی با اشاره به این که این پروژه فرایندها را ساده سازی کرده و طول عملیات درخواست تا پرداخت تسهیلات را به چند دقیقه کاهش داده است، افزود: اکنون بانک ملی ایران نه تنها سفته الکترونیکی را به مشتریان خود ارائه می دهد، بلکه این خدمت را برای ارائه شبکه بانکی نیز تعریف کرده است.
وی در ادامه با تشریح روند عملیات درخواست تسهیلات در اپلیکیشن «ایوا»، جزئیاتی از چگونگی استفاده این محصول ارائه کرد.
 
هوشمندسازی کل اقتصاد، هدف بلند مدت ماست
 
رئیس کل سازمان امور مالیاتی نیز در این جلسه از برنامه ریزی برای اتصال همه کسب و کارهای خرد و کلان به سامانه مالیات در لحظه خبر داد و گفت: با این اقدام مالیات هر تراکنش در همان لحظه دریافت خواهد شد.
امید علی پارسا با اشاره به این که اکنون بسیاری از فعل و انفعالات حوزه مالیات الکترونیکی شده است، خاطرنشان کرد: هوشمندسازی کل اقتصاد، هدف بلند مدت ماست.
 
راهی جز هوشمندسازی فرایندها نداریم
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز که در مراسم رونمایی از «نشان اعتباری» حضور داشت با تقدیر از خدمات بانک ملی ایران در زمینه پیاده سازی پروژه های اقتصاد هوشمند گفت: کشور راهی جز هوشمندسازی فرایندها ندارد.
دکتر علی آقا محمدی با بیان این که دیجیتال کردن فرایندهای تخصیص تسهیلات می تواند تحول بزرگی در نظام بانکی ایجاد کند، خاطرنشان کرد: با این روش برداشت های اشتباه در پرداخت و تخصیص اعتبار و تسهیلات به طور کلی از بین می رود و شفاف سازی بزرگی در این حوزه صورت خواهد گرفت.
به گفته وی، گسترش بازار بورس در روزگار کنونی یکی از فرصت های تاریخی اقتصاد کشور است و پیوند دادن آن با سایر بخش های زنجیره اقتصاد می تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.
 
سفته الکترونیکی متولد شد
 
معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد نیز تنگناهای موجود تامین مالی را مهم ترین دلایل ضعف رشد اقتصادی عنوان کرد و گفت: نظام مالی توسعه یافته می تواند بیشترین نقش را در توسعه اقتصادی کشور داشته باشد.
محمدعلی دهقان افزود: مهم ترین ضعف این است که اعتبار به راحتی به دست مردم نمی رسد یا آنها نمی توانند دارایی های خود را به راحتی به عنوان تضمین قرار دهند، ولی خوشبختانه در بانک ملی ایران اقدامات خوبی برای توسعه نظام ها صورت گرفته است.
دهقان با تاکید بر اینکه از این پس ارزیابی اعتباری افراد با روش نظام مند و الکترونیکی کردن سفته عملیاتی می شود، اظهار کرد: سفته الکترونیکی امروز متولد شد و از امروز این فرآیند در مرحله نخست، برای تسهیلات حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده ناشی از کرونا و در مرحله بعد برای تمامی تسهیلات اجرایی می شود.
به گفته وی، رخداد امروز گام بزرگی است که با همت بانک ملی ایران و با همکاری وزارت اقتصاد انجام شده و امیدواریم موتور رشد اقتصادی کشور را روشن کند.
نیازی به مراجعه افراد به بانک نیست
 
خزانه دار کل کشور هم  با بیان اینکه وزارت اقتصاد متولی دو اوراق بهادار سفته و برات در کشور است، گفت: سفته سه عامل سرعت، سهولت و امنیت را برای روابط تجاری داراست و باید اعتماد عمومی نسبت به این ورقه بهادار وجود داشته باشد.
سید رحمت الله اکرمی با تاکید بر اینکه سفته نباید قابل جعل باشد، افزود: قرار است همه عملیات وزارت اقتصاد حول اقتصاد هوشمند باشد تا رونق تجاری کسب و کارها را شاهد باشیم و با پروژه پیش رو که چندین نهاد در آن موثر بودند، از این پس چاپ سفته و برات کاغذی در چاپخانه دولتی نخواهیم داشت.
او بیان کرد: مصوبه ای از ستاد ملی کرونا اخذ کردیم تا در تسهیلات حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، سفته الکترونیکی جایگزین سفته کاغذی شود، بنابراین دیگر نیازی به مراجعه افراد به بانک نیست.
 
امیدواریم روزی همه اسناد، الکترونیکی باشد
 
معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی هم با تاکید بر اینکه دنیا امروز به سمت فراگیر کردن شمولیت یا فراگیری مالی پیش می رود، گفت: شمولیت مالی به این معناست که خدمات مالی در حوزه های بورس، بانک و بیمه به راحتی در اختیار آحاد مردم قرار گیرد و ما این استراتژی را آغاز کرده ایم.
دکتر عباس معمار نژاد با بیان اینکه تاثیر موضوع شمولیت مالی بر رشد اقتصادی و کاهش فقر در کشورهای دیگر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، تاکید کرد: امروز پروژه احراز هویت به صورت دیجیتالی و سفته الکترونیکی رونمایی شد که با این پروژه ارسال درخواست، امضای قرارداد، سفته و تضمین، پرداخت وجه و بازگشت اقساط به صورت الکترونیکی انجام می شود.
وی با اشاره بر هوشمندسازی فرایند اعطای تسهیلات با رونمایی از محصول جدید بانک ملی ایران، اظهار کرد: امیدواریم روزی همه اسناد ما در کشور به صورت الکترونیکی باشد.
او ادامه داد: اکنون بانک ملی ایران بخشی از این مهم را به صورت پایلوت اجرا می کند و امیدواریم روزی شاهد آن باشیم که همه بخش هایی که درگیر سفته هستند، این فرآیند را به صورت الکترونیکی انجام دهند.
 
گفتنی است اپلیکیشن ایوا از محصولات شرکت پرداخت الکترونیک سداد است و قرار است از این پس نقش شعبه مجازی بانک ملی ایران را ایفا کند.
https://akhbarbank.com/vdcgu79u.ak9nz4prra.html
تازه ترین اخبار