۰
يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۸

جدال بورس با نرخ ارز و سکه ۱۰میلیون تومانی

روزنامه اعتماد: افزايش نرخ ارز در روزهاي گذشته، فاصله بين نرخ دلار در بازار آزاد و صرافي‌هاي رسمي را بالا برد. اين فاصله بين دو قيمت، فرصت مناسبي براي دلالان و سفته‌بازان ارزي بود و به همين دليل، بانك مركزي، روز گذشته نرخ فروش دلار را در صرافي ملي به بالاي 20 هزار تومان رساند تا اين فرصت را از سفته‌بازان بگيرد. با اين حال نرخ دلار در بازار آزاد، به كانال 21هزار تومان وارد شد و تا پايان معاملات در ميانه اين كانال نيز ايستاد.

رييس كل بانك مركزي در يكي از يادداشت‌هاي اينستاگرامي خود، كاهش عرضه ارز از سوي صادركنندگان را يكي از دلايل عمده تاثيرگذار بر افزايش نرخ دلار عنوان كرده بود در حالي كه بر اساس آمار منتشر شده سامانه نيما، فقط طي 10روز ابتدايي تير ماه حجم عرضه ارز صادراتي دوبرابر مدت مشابه ماه قبل شده، اما قيمت دلار در بازار آزاد از كانال 17هزار تومان اول خرداد ماه به كانال 20هزار تومان طي چند روز گذشته رسيده است كه به نظر مي‌رسد به‌‌رغم تاثير مثبت اين افزايش عرضه، افزايش انتظارات تورمي آحاد اقتصادي نقش تعيين‎كننده‌اي در افزايش نرخ داشته است.

برخي از وعده‌هاي رييس كل بانك مركزي درباره نرخ ارز و اثرات اين وعده‌ها در بازار را مي‌توانيد در جدول پيوست ببينيد. معمولا در شرايط التهاب ارزي، صرافي‌هاي مجاز با عقب‌نشيني از بازار خريد و فروش را متوقف كرده و منتظر اتفاقات بعدي مي‌مانند. تقاضاي دلار در اين شرايط به سمت ديگر بازارها مي‌رود و همين موضوع موجب افزايش تقاضاي سفته‌بازانه در بازار سكه و طلا مي‌شود. روز گذشته، فعاليت سفته‌بازانه در بازار غيررسمي موجب التهاب در بازار سكه شد. به گونه‌اي كه براي اولين‌بار در تاريخ اقتصادي ايران، نرخ هر قطعه سكه بهار آزادي 8 رقمي شد و براي ساعاتي از 10 ميليون تومان گذشت.

اتفاقي كه به گفته مسعود يزداني نايب رييس اول اتحاديه طلا و جواهر تهران به دليل سفته‌بازي‌هايي بوده است كه «به دنبال محدوديت‌هاي اعمال شده از سوي بانك مركزي براي معاملات ارز، سرمايه افراد را به سمت بازار سكه كشانده و منجر به حباب ۷۴۰ هزار توماني قيمت سكه شده است.» البته فعالان بازار معتقدند روند صعودي قيمت سكه در يك هفته اخير به دليل نوسانات افزايشي نرخ ارز و اعمال محدوديت‌هاي بانك مركزي در خريد و فروش دلار بوده است.

ركوردزني نرخ سكه در بازار ايران در حالي است كه طي هفته گذشته، اونس جهاني طلا فقط سه دلار و نيم افزايش قيمت داشته است. به اعتقاد نايب‌رييس اتحاديه طلا و جواهر تهران، افرادي كه قصد حفظ ارزش سرمايه‌ها و ريال خود را دارند، بهتر است وارد بازي‌هاي خريد سكه و سفته‌بازي‌ها نشوند؛ چراكه اين وضعيت چندان ادامه‌دار نخواهد بود و با فروكش كردن ويروس كرونا و برگشت كسب‌وكار‌ها به روال سابق خود، قطع به يقين وضعيت همه بازار‌ها بهتر خواهد شد.

ركوردزني در بورس
حملات سوداگرانه و هجوم نقدينگي به بازار غيررسمي سكه و ارز در حالي صورت مي‌گيرد كه بازار سرمايه نيز روزهاي خوبي را پشت سر مي‌گذارد و روز گذشته ركورد تازه‌اي را جابه‌جا كرد. بازار بورس امروز در حالي با رشد ۸۴۶۴ واحدي به كار خود پايان داد كه هفته گذشته را با رشد ۱۳ درصدي پشت سر گذاشت و كارشناسان نيز براي اين هفته شاخص را صعودي پيش‌بيني كردند. در جريان دادوستدهاي امروز بازار سرمايه بيش از 14ميليارد و 57ميليون سهم و حق‌تقدم به ‌ارزشي بالغ بر 20هزار و 678ميليارد تومان در بيش از 2 ميليون و 321هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 8هزار و 464واحدي در ارتفاع يك ميليون و 621هزار و 367واحد قرار گرفت. البته به دليل شايعات مبني بر اجراي ماليات بر عايدي سرمايه، تحركات بازار بورس در روز گذشته اندكي با هفته‌هاي اخير فاصله داشت و حتي در مقايسه با بازارهاي موازي سرمايه‌اي، رشد «سر به سري» پيدا كرد.
اما فعالان بازار مي‌گويند بازار سرمايه ايران كه رشد يك‌ميليوني ابتدايي خود را در عرض ۳۰ سال تجربه كرد و يك‌ميليون دوم را كمتر از يك سال، طبيعي است كه روي شاخص ۲ ميليون واحدي تحركات و نوسانات زيادي را داشته باشد. جذابيت اين روزهاي بازار سهام موجب شده تا پارامتر‌هاي اقتصادي نيز به نفع بازار سرمايه باشد، زيرا بازار‌هاي موازي جذابيتي براي سرمايه‌گذاري ندارد و ترس صاحبان سرمايه براي ورود به بازارهاي موازي بيشتر از بازار سهام است. بنابراين تقاضا براي بازار سرمايه براي روزهاي آينده نيز بالا خواهد بود.
https://akhbarbank.com/vdcawyn0.49nmm15kk4.html
تازه ترین اخبار