۰
جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۳

ابهامات حذف برگه فیزیکی بیمه شخص ثالث

بعد از حذف برگه فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث و اعتراض‌هایی که در این زمینه مطرح است، بیمه مرکزی اعلام کرده که قرار نیست واحدهای صدور بیمه حذف یا متوقف شوند. همچنین هر زمان که بیمه‌گذار بخواهد بیمه‌نامه چاپی در اختیار وی قرار خواهد گرفت.
به گزارش اخباربانک به نقل از ایسنا، از چندی پیش بیمه مرکزی دستور حذف نسخه فیزیکی بیمه نامه‌ها  از اول خردادماه را صادر کرد که دلیل آن نیز تسهیل دسترسی بیمه‌گذاران بیمه شخص ثالث به اطلاعات بیمه‌نامه‌های خودو خدمات بیمه‌ای به آنها بدون نیاز به ارائه نسخه فیزیکی بیمه نامه اعلام شد.

از این رو شرکت‌های بیمه موظف شدند زیر ساخت‌های لازم را برای دسترسی و اخذ الکترونیکی کلیه اطلاعات بیمه نامه شخص ثالث صادره با حذف امنیت شخصی اشخاص برای بیمه گذاران فراهم کند.

در عین حال شرکت‌های بیمه‌ای باید کلیه فرآیندهای صدور و پرداخت خسارات بیمه نامه شخص ثالث از جمله فروش و تمدید بیمه نامه، اعمال تخفیف عدم خسارات و رسیدگی و پرداخت خسارات را بدون نیاز به ارائه بیمه نامه فیزیکی را انجام می‌دادند.

اما بعد از این تصمیم بیمه مرکزی و لازم الاجرا شدن آن از اول خرداد ابهاماتی زیادی در این رابطه مطرح شد و البته انجمن‌های صنفی بیمه اعتراض کرده و متعقد بودند چنین طرحی موجب حذف نمایندگی‌های بیمه خواهد شد.

یک سری مسائل دیگری نیز مطرح بود از جمله این که خودروها و موتورسیکلت‌های فاقد بیمه در این حالت چگونه شناسایی می‌شود یا در هنگام خسارت چطور می‌توان مطمئن بود که خودروی مقصر دارای بیمه نامه معتبر است.

بعد از ابهامات مطرح شده و در حالی حدود یک هفته از اجرای دستور این بیمه مرکزی گذشته که به تازگی توضیحاتی در این رابطه ارائه کرد و از این حکایت دارد که در صورت درخواست بیمه گذار برگه فیزیکی به آن تحویل می‌شود.

براین اساس اعلام شده که تصمیم ارائه خدمات بیمه‌ای به بیمه گذاران بدون نیاز به نسخه فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث به مفهوم حذف شبکه فروش از فرآیند عرضه بیمه نامه نیست و شبکه فروش مانند گذشته کارکرد خود را حفظ می‌کند.

طبق اعلام بیمه مرکزی واحدهای صدور اعم از شعبه و نمایندگان در شرکت‌های بیمه موظفند با رعایت دقیق مقررات مربوطه نسبت به تبلیغ و تشریح اهداف و منابع این طرح برای بیمه گذاران اقدام کنند. این در حالی است که با دریافت شماره تلفن همراه از بیمه گذاران و ثبت آن در سیستم صدور امکان هر گونه اطلاع رسانی پیامکی وجود دارد و شرکت‌های بیمه علاوه بر اطلاع رسانی الکترونیکی در صورت درخواست بیمه گذار موظفند نسخه چاپی بیمه نامه را در اختیار آنها قرار دهند.
https://akhbarbank.com/vdca6an0.49ny615kk4.html
تازه ترین اخبار