۱
۱
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۲۵

همتی: ‌نمی‌گویم ارز بخرید یا نه، تا شرمنده‌تان‌ نشوم

همتی با تأکید براینکه بازار ارز حالت طبیعی ندارد و در روزهای آینده شاهد بهبود بازار خواهیم بود،‌ به این سوال پاسخ داد که الان دلار بخریم یا نه؟!
همتی: ‌نمی‌گویم ارز بخرید یا نه، تا شرمنده‌تان‌ نشوم
به گزارش اخباربانک به نقل از تسنیم، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با حضور در خبر ساعت 21 به بیان چرایی افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر پرداخت و اظهار داشت: افزایش قیمت ارز در هفته های اخیر 3 دلیل اصلی دارد که عبارت است از تشدید تحریم‌ها، شیوع کرونا و سقوط شدید قیمت نفت در اسفند و فروردین که در نهایت منجر به اختلال در صادرات و ورود ارز به کشور شد.

وی با تأکید براینکه دلیل افزایش قیمت ارز به این دلیل نیست که اسکناس نداریم ، گفت: ذخایر اسکناس در یک دهه گذشته بی سابقه بوده است؛ ولی آنچه الان در بازار اثر گذاشته، حواله است؛ حواله هایی که در سامانه نیما مورد استفاده قرار می گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی البته این را گفت که مشکل درحال رفع است چراکه صادرات شکل گرفته و مرزهای کشورهای همسایه درحال گشایش است و تصریح کرد: گزارش های خوبی در این خصوص داریم که نشان میدهد ارزهای صادراتی درحال برگشت است و صادرات غیرنفتی درحال رونق گرفتن است.

* ارزهای صادراتی درحال برگشت به کشور است/ هنوز 20 میلیارد دلار ارز صادراتی برنگشته است
همتی با بیان اینکه هنوز 20 میلیارد دلار ارز صادرکنندگان از 98 برنگشته است،‌افزود:‌البته صادرکنندگان تا پایان تیر ماه فرصت دارند و طبق گزارش هایی که داریم تا چند هفته دیگر علاوه بر ارزهای سال 98، ارزهای ماه های نخست 99 نیز برمی گردد.

وی با تأکید براینکه بازار ارز الان حالت طبیعی ندارد، گفت: بانک مرکزی دنبال جریان پیدا کردن تولید،‌صادرات و واردات است و می خواهد بازار جریان خود را داشته باشد؛ البته ما نمی خواهیم در بازار دخالت کنیم؛ هرچند این نوسان طبیعی نیست و بخاطر شرایط خاص کشورمان است.

همتی در ادامه گفت: با افتخار می گویم مسئول بانک مرکزی کشوری هستیم که در دو سال گذشته با بدترین شرایط و شدیدترین فشارها مقاومت کرده ایم؛ استقلال هزینه دارد و بزودی نتیجه این مقاومت را خواهیم دید.

* تورم 99 نباید بیشتر از 24 درصد باشد/ نرخ ارز بزودی اصلاح می شود
رئیس کل بانک مرکزی با تأکید براینکه نرخ های فعلی در بازار ارز طبیعی نیست و حاصل شایعاتی درباره تورم چند درصدی است که باعث تشدید نوسانات شده است، تصریح کرد‌: بنظر ما با همین نفت 30 دلاری و وضعیت موجود صادرات و نقدینگی، در سال جاری تورم نباید بیشتر از 24 درصد باشد و هدفگذاری بانک مرکزی برای سال جاری تورم 22 درصدی است.

وی گفت: نقدینگی را کنترل کرده و تورم را نیز هدفگذاری خواهیم کرد؛ پیش بینی ما این است که انتظارات تورمی کاسته می شود و تعادل در بازارها ایجاد خواهد شد.
همتی از تلاش‌هایی برای افزایش نرخ ارز سخن گفت و ادامه داد: تلاش کرده بودن نرخ را بالاتر ببرند ولی الان کمی ثبات شده و به زودی تعدیل خواهد شد. روند فعلی بازار ارز اصلاح خواهد شد و در روزهای آینده شاهد بهبود وضعیت بازار خواهیم بود.

* دلار بخریم یا نه؟/ همتی: معمولاً به این سوال جواب نمیدهم که شرمنده کسی نشوم
به گفته وی، در همین ایام البته 2.8 میلیارد عرضه برای واردکنندگان داشتیم که 1.8 میلیارد در نیما بود و یک میلیارد هم مستقیم از صادرکنندگان دریافت کرده بودند.
رئیس کل بانک مرکزی درادامه به سوالی مبنی بر" پاسخ شما به سوال نزدیکان و بستگان مبنی براینکه «دلار بخریم یا خیر» چیست؟ "گفت: من همیشه گفتم نرخ ارز باید نرخ طبیعی بازار باشد؛ به همه گفتم هر جا می خواهید سرمایه گذاری کنید، مختارید ولی روی ارز سرمایه گذاری نکنید و اگر هم کردید باید ریسک آن را بپذیرید. به این سوال معمولاً جواب نمیدهم که فردا شرمنده‌شان نشوم.
https://akhbarbank.com/vdcizyay.t1a5u2bcct.html
مشاهده نظر مخاطبان
محمد
Netherlands
كرانی ارز از دست ان شخص که فکر سود بانکی پایین اورده . با این تورم . اشتباه بزرکی کردید . الان ارز کران شده .اداره خوب نیست اشکال داره.
تازه ترین اخبار