استقبال ۱.۵ میلیونی از ETF‌ها

معامله سهام دولت در بورس پس‌از یک‌ماه

31 ارديبهشت 1399 ساعت 11:08

عاون وزیر اقتصاد با بیان این‌که از ۱۴ اردیبهشت تاکنون(۳۰ اردیبهشت) معادل ۱.۵ میلیون نفر از مردم در صندوق‌های ETF برای خرید سهام دولت اقدام کرده‌اند، اعلام کرد: فردا(۳۱ اردیبهشت) که مهلت پذیره‌نویسی در این صندوق‌ها به پایان می‌رسد، مردم می‌توانند پس از یک ماه سهام خود در ETF‌ها را در بورس معامله کنند.


به گزارش اخباربانک، عباس معمارنژاد در گفت‌وگوی ویژه خبری سه‌شنبه‌شب درباره تمهیدات برای آخرین روز فروش سهام شرکت‌های دولتی در صندوق‌های ETF، اظهار کرد: امروز سهام بانک تجارت در صندوق‌های ETF معادل یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در بورس معامله شده و بانک ملت معادل ۶۰۰ میلیون تومان سهام آن در بورس معامله شده است. حدود ۷۰ درصد سهام این صندوق‌ها بازدهی دارد یعنی ارزش این صندوق در ۱۴ اردیبهشت معادل ۱۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود که ارزش امروز آن ۲۹ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: یک از ویژگی‌های این صندوق‌ها قابلیت بازارگردانی است. یعنی اگر مردم خواستند واحدهای سرمایه‌گذاری خود را بفروشند، مدیر این صندوق سهام آن فرد را می‌خرد و در مرحله بعد با قیمت مناسب می‌فروشد تا ریسک کمتری متوجه مردم شود.

معاون امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد اعلام کرد: از ۱۴ اردیبهشت تاکنون معادل یک‌ونیم میلیون نفر از مردم در این صندوق‌ها پذیره‌نویسی کرده‌اند که امیدوار هستیم در مدت زمان باقی مانده به هدف ۸ میلیون استقبال از این صندوق‌ها برسد.

نقدشوندگی صندوق‌های ETF به چه صورت است؟
معاون وزیر اقتصاد درباره نقدشوندگی صندوق‌های ETF توضیح داد: در اوایل قابلیت نقدشوندگی این صندوق‌ها با تردید مواجه شده بود که با اقدامات و تصویبات صورت‌گرفته این صندوق‌ها بعد از یک‌ماه قابلیت معامله‌گری دارند و معادل ۱۰۵۰ میلیارد تومان پول در این صندوق‌ها می‌ماند تا این بازارگردانی را انجام بدهد. همچنین قبلا سامانه‌های بورس بین ساعت ۲ تا ۴ بعدازظهر امکان معامله داشتند که فردا از ساعت ۹ تا ۴ بعدازظهر امکان ثبت معامله در این زمینه دارند.

ثبت‌نام در ETF نیازی به کد بورسی ندارد
معمارنژاد ادامه داد: برای ثبت سفارش و پذیره‌نویسی در این صندوق‌ها به کد بورسی نیازی نیست و با کد ملی می‌توان این امور را انجام داد. سرپرست خانواده می‌تواند برای خانواده و فرزندانش ثبت‌نام کند اما این سهام برای معامله در بورس به کد بورسی نیاز دارد.

معاون وزیر اقتصاد درباره مدیریت این صندوق‌ها نیز توضیح داد: تا پایان سال ۱۴۰۰ دولت باید از مدیریت این صندوق‌ها کناره‌گیری کند و هر شخصی که یک دهم سهم این صندوق‌ها را داشته باشد، می‌تواند در مجمع شرکت کند.

وی افزود: به آخرین قیمت این صندوق‌ها در روز ۱۳ اردیبهشت ۳۰ درصد تخفیف خورده است. سهام بانک تجارت در روز ۱۳ اردیبهشت معادل ۱۰۴ تومان و امروز به   ۲۰۲، بانک صادرات از ۱۰۷ به ۱۹۳ تومان، بانک ملت از  ۱۰۴۵ به ۱۷۲۰ تومان رسیده است که در کل هر ده‌هزار تومان این صندوق‌ها امروز قیمت آن ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان است.

روش‌های ثبت‌نام در صندوق‌های ETF
معمارنژاد بیان کرد: سه روش برای پذیره‌نویسی در این صندوق‌ها وجود دارد که شامل درگاه‌های حضوری و غیرحضوری بانک‌ها و کارگزاری‌ها مربوط به افراد دارای کد بورسی است.

۱۳ هزار میلیارد تومان اموال دولت مولدسازی شده است
وی با اعلام این‌که ۷ هزار هزار میلیارد تومان دارایی دولت است، گفت: باید در بانک‌های دولتی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های آن‌ها از راهای‌های مخلتف واگذار شود. در سال گذشته در بانک‌ها حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان بانک مولدسازی شده که در دو ماه سال‌جاری ۸ هزار میلیارد تومان مولدسازی دارایی داشته‌ایم.

معاون وزیر اقتصاد در پایان سخنانش به مردم توصیه کرد که در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری بلندمدت داشته باشند و اظهار کرد: اولویت دولت برای صرف کردن منابع این صندوق‌ها در بودجه‌های عمرانی است.

در ادامه این برنامه وحید شقاقی، کارشناس اقتصادی گفت: در شرایط کنونی بهترین روش برای تامین کسری بودجه و به‌ویژه برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی این صندوق‌ها است که با این اقدام مردم فعالیت در بازار سرمایه را یاد می‌گیرند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این‌که آیا امکان ضرردهی بانک‌ها در این صندوق‌ها وجود دارد؟ اظهار کرد: بهتر بود که دولت ترکیبی از سهام بانک، بیمه، خودرو و صنایع پتروشیمی در صندوق سرمایه‌گذاری مالی یکم در نظر می‌گرفت‌. اگر دولت این سهام را خود مستقیم می‌فروخت درآمد بیشتری کسب می‌کرد اما با این صندوق‌ها قصد منفعت رساندن به مردم دارد.

منابع فروش سهام دولت صرف بودجه عمرانی شود
شقاقی درباره مدیریت این صندوق‌ها گفت: اگر مدیریت این صندوق‌ها در دست دولت باشد، خصوصی‌سازی اتفاق نیفتاده و هزینه‌کرد آن بجز بودجه عمرانی اتلاف منابع است.


این کارشناس اقتصادی ادامه داد: این صندوق‌ها به دلیل ریسک کمتر و تخفیف‌ها، مزایای زیادی برای مردم دارند.
همچنین در ادامه مهدی حیدری، کارشناس اقتصادی دیگری درباره عدم استقبال مردم از صندوق‌های ETF گفت: واگذاری دارایی چند وجه است که این صندوق‌ها کم‌آسیب‌ترین راه برای تامین کسری بودجه است. لازم به ذکر است که دارایی و اموال دولت دارد واگذار می‌شود اما مدیریت همچنان تحت دولت است که این یکی از نقدها به صندوق‌های مالی یکم است.

این اقتصاددان افزود: این‌که تا سال ۱۴۰۰ مدیریت این صندوق‌ها به عهده مردم قرار خواهند گرفت، این نکته باید ذکر شود که دولت بعدی چه انگیزه دارد که پول و درآمدی از این صندوق‌ها کسب نکرده، مدیریت این صندوق‌ها را مدیریت به مردم واگذار کند.
 


کد مطلب: 74689

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/74689/معامله-سهام-دولت-بورس-پس-از-یک-ماه

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com