۰
۱
شنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۴

نرخ سود سپرده بانکی در کدام کشورها بالا است؟

نرخ بهره یا سود بانکی ابزار مهم سیاست پولی است که روی کسری منابع دولت، بدهی دولت، بازارهای کالا، بورس، ارز و طلا و خودرو، مسکن و... اثر خواهد داشت.
نرخ سود سپرده بانکی در کدام کشورها بالا است؟
به گزارش اخباربانک، با کاهش نرخ سود بانکی نرخ سود تسهیلات و هزینه های تولید نیز کاهش می یابند و در نتیجه قیمت کالاها و خدمات نیز کاهش خواهند یافت و در ادامه نیز می تواند به صورت نسبی قدرت خرید مردم را تحت تاثیر قرار دهد و موجب افزایش آن شود.

نرخ سود سپرده‌های بانکی حالا به ۱۵ درصد رسیده است . پیش تر هر چند شورای پول و اعتبار این نرخ را برای بانک ها تعیین کرده بود اما برخی بانک ها بیش از این رقم را به سپرده گذاران پرداخت می کردند. حالا اما مقرر شده است نرخ سود سپرده های بانکی در ایران سقف ۱۵ درصد قرار گیرد. 

با کاهش نرخ سود بانکی هزینه بانک‌ها، اضافه برداشت از بانک مرکزی و رشد نقدینگی، رشد پایه پولی و نرخ تورم، نیز کمتر می‌شود چراکه هر سال صدها هزار میلیارد تومان سود بانکی توسط بانک‌ها پرداخت می‌شد که عملا به دلیل رشد هزینه‌ها و کسری منابع بانک‌ها موجب اضافه برداشت از بانک مرکزی، جریمه‌های سنگین برای بانک‌ها، رشد پایه پولی و نقدینگی و تورم می‌شد و روی تمام اقتصاد اثر منفی داشت.

از طرف دیگر کاهش هزینه سود تسهیلات بانکها میتواند بر روی هزینه های دولت تاثیرگذار باشد و از آن ها بکاهد و در نتیجه بدهی دولت و کسری بودجه دولت نیز کاهش خواهد یافت.

براساس نظریه های اقتصادی یکی از متغیر های مهم در تصمیم گیری برای سرمایه گذاری متغیر نرخ سود بانکی است که با سرمایه گذاری رابطه مستقیم دارد؛ یعنی افزایش نرخ سود بانکی موجب افزایش سرمایه گذاری می شود و کاهش نرخ سود بانکی موجب کاهش سرمایه گذاری و به چرخش درآمد پول بیشتر در چرخه تولید می شود.

در این بین نرخ سود بانکی در کشورهای درحال توسعه نسبت به کشورهای توسعه یافته بسیار بالاتر است چراکه زیرساخت های تولید مناسبی در این کشورها برای به گردش درآمدن پول در چرخه تولید آن ها وجود ندارد و در نتیجه آن رشد نقدینگی و تورم در این کشورها روز به روز در حال افزایش است.

نام کشورهایی که نرخ سود بانکی در آن ها از سایر کشورهای دنیا بیشتر است در جدول زیر آمده است:


منبع:خبرآنلاین
 
https://akhbarbank.com/vdcb05bz.rhbafpiuur.html
مشاهده نظر مخاطبان
مجید
Iran, Islamic Republic of
اگر راست میگید تورم را به صفر برسانید سود بانکی را هم به صفر برسانید نه اینکه صد در صد تورم باشه و پانزده درصد سود بدهید موقعی سود بانکی واقعی است که از تورم بالاتر باشد نه اینکه کمتر باشد
تازه ترین اخبار