۰
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۰

۵ توصیه درباره‌ی رانندگی در باران

۵ توصیه درباره‌ی رانندگی در باران
با شروع فصل بهار و بارندگی‌های سیل‌آسا، رانندگی در شهر می‌تواند به همان اندازه که لذت‌بخش است، خطرناک هم باشد. درحالی‌که میزان تصادفات خیابانی و زمان رسیدن به مقصد افزایش می‌یابد، از تحمل و صبر رانندگان کاسته می‌شود. اما رانندگی در باران لازم نیست که حتماً همراه با استرس و خطر باشد. توصیه‌های عمومی مانند عجله نکردن در ترافیک که درنهایت به دیرتر رسیدن ختم می‌شوند را همه می‌دانند بنابراین در این بخش ما توصیه‌هایی را معرفی می‌کنیم که شاید کمتر شنیده باشید، ولی بسیار مهم و در شرایط بارانی راهگشا هستند.

تایر‌ها
بسیار خوب، تصمیم گرفتیم با موضوعی شروع کنیم که تا حدودی شناخته‌شده باشد. این لاستیک‌های گرد یکی از اساسی‌ترین اختراعات بشر و تنها رابطه بین خودرو با جاده محسوب می‌شوند. درنتیجه، بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنید که خودروی‌تان مجهز به لاستیک‌های مناسب شرایط خیس باشد. بهترین گزینه برای هر شرایطی، لاستیک‌های چهارفصل است که شمارا از هزینه‌های بیشتر معاف می‌کند.

بااین‌حال نباید فراموش کنید که هر لاستیکی لیز می‌خورد. درواقع عامل سرعت و میزان آب‌گرفتگی سطوح هم بسیار تأثیرگذار است. پس حتماً همواره چاله‌های آب و سن لاستیک‌هایتان را در نظر داشته باشید، اگر لاستیک‌های قدیمی دارید بهتر است ازآب‌گرفتگی‌های بزرگ دوری‌کنید و سرعتتان را هم کم نگه‌دارید.

۵ توصیه درباره‌ی رانندگی در باران
ترمز‌ها
بسیاری از راننده‌ها هنوز هم عادت دارند که در شرایط بارانی ترمز خودروی خود را به‌صورت پشت سرهم درگیر و رها کنند. این در حالی است که سیستم ترمز ضد قفل (ABS) بعد سال‌های متمادی که از شروعش می‌گذرد بسیار پیشرفت کرده است و پیشنهاد متخصصان این حوزه این است که با خیال آسوده در مواقع ضروری ترمز را تا انتها نگه‌دارید و مطمئن باشید که‌ای بی اس سریع تراز هر انسانی می‌تواند از سرخوردگی ناشی از ترمز جلوگیری کند. (اطمینان حاصل کنید که‌ای بی اس خودروی‌تان به‌درستی کار کند!)

این تکنولوژی ترمز عموماً در خودرو‌های امن جهان، در کنار سیستم‌های کنترل پایداری خودرو عمل می‌کند تا حتی ترمز اضطراری هم با امنیت کامل انجام شود. اگر خودروی‌تان مجهز به‌ای بی اس نیست، چاره‌ای جز گرفتن و رها کردن‌های پشت سرهم ترمز ندارید، تا لاستیک‌هایتان بر روی سطوح خیس قفل نکند.

مشکل تنها آب نیست...
هرچند رطوبت سطوح باعث کاهش اصطکاک بین جاده و خودرو می‌شود، اما تنها آب نیست که باید نگرانش باشید. روغن، بنزین، دیزل، ضدیخ و مواردی از این قبیل، که در طول سال بر روی سطح آسفالت جمع شده باشند حالا با ترکیب با آب، جاده لیز را لیزتر می‌کنند. البته در مناطقی که باران کم‌تری می‌آید این مشکل بیشتر به چشم می‌آید و در مناطق با میانگین برش زیاد، با شسته شدن‌های متداوم، کمتر با چنین پدیده‌ای روبرو هستیم. پس اگر درجایی زندگی می‌کنید که هوایی خشک در اغلب اوقات سال دارد، مراقب سطوح روغنی، ولی در هنگام بارندگی باشید.
۵ توصیه درباره‌ی رانندگی در باران
چراغ‌ها را روشن کنید
طبق قوانین راهنمایی و رانندگی برخی ایالات آمریکا، اگر میزان باران به حدی باشد که برف‌پاک‌کن خودرو بی‌وقفه فعال باشد و دید راننده کمتر از حدود ۳۰۰ متر باشد، باید چراغ‌های خودرو را روشن کنید. به‌عبارت‌دیگر، هرگاه باران می‌بارد یا هوا مه‌آلود است چراغ‌هایتان را روشن بگذارید. اشتباه نکنید، چراغ‌های روشن برای این نیستند که شما بهتر جلوی‌تان را ببینید بلکه برای این منظور است که راننده خودروی پشت سر شما بتواند بهتر شمارا با چراغ‌های عقبتان تشخیص دهد.

از کروز کنترل استفاده نکنید
لطفاً کروز کنترل را در شرایط بارانی فراموش کنید. دلیل آن‌هم این است که کامپیوتر‌های اغلب خودرو‌ها قادر به تشخیص لغزندگی سطح جاده نیستند و درنتیجه حفظ سرعت در شرایط لغزنده‌تر، خودرو از کنترل خارج می‌گردد. بااینکه، سیستم‌های کنترل پایداری ممکن است خودرو و سرنشینان آن را نجات دهد، بهتر است اساسا خودتان را در چنین شرایطی قرار ندهید پس خودتان در شرایط بارانی، کنترل خودروی‌تان را به دست بگیرید.
https://akhbarbank.com/vdcaoon0.49nee15kk4.html
تازه ترین اخبار