۰
شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۱

پرش دلار در بازارهای جهانی

شاخص دلار در معاملات امروز ۰.۵ درصد صعود کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، در جریان معاملات آخر هفته، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت نزولی قرار گرفتند و دلار به جلو رانده شد. تقریبا تمام اروپا در نتیجه گسترش شیوع کرونا به حال تعطیلی درآمده که وضعیت در ایتالیا، هشتمین اقتصاد بزرگ جهان و اسپانیا، پنجمین اقتصاد بزرگ اروپا از همه وخیم‌تر است. دیوید مالپاس، رییس بانک جهانی از در پیش بودن رکودی عمیق تر از رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ خبر داده و کریستالینا جیورجیوا، رییس صندوق بین المللی پول در اظهاراتی مشابه گفته است که بحران ناشی از کرونا شبیه هیچ کدام از بحران های قبلی نیست.  

در آمریکا، دولت این کشور از در نظر گرفتن یک بسته حمایتی دو تریلیون دلاری و اهدای ۳۰۰۰ دلار به هر خانواده خبر داده است. ژاپن نیز یارانه ۱۸۰۰ دلاری به خانوارها تخصیص خواهد داد.  فدرال رزرو که پیشتر نرخ بهره را در اقدامی بی سابقه یک درصد کاهش داده و به محدوده ۰.۲۵ درصدی تا صفر درصدی رسانده بود، از آغاز عملیات جدید خرید اوراق قرضه به میزان نامحدود خبر داد. بسیاری از بانک‌های مرکزی دیگر نیز در سراسر جهان دست به اقدام مشابه زده‌اند.  

اکنون در سراسر آمریکا وضعیت فوق‌العاده اعلام شده و فرماندار کالیفرنیا از احتمال بیکاری موقت یک میلیون نفر خبر داده است. فرماندار ایالت واشنگتن نیز از مردم خواسته است تا در خانه بمانند.  

جان دویل، قایم مقام موسسه تمپوس گفت: با آمارهای ضعیف اقتصادی منطقه یورو، انگلیس و ایتالیا، طبیعی است که سرمایه ها روانه دلار و اوراق قرضه دلاری شوند.  

تاکنون بیش از یک میلیون و ۱۱۸ هزار و ۲۰۲ مورد  ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۵۹ هزار و ۲۲۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به ایتالیا با ۱۴ هزار و ۶۸۱ نفر، اسپانیا با ۱۱ هزار و ۱۹۸ نفر، آمریکا با ۷۴۰۳ نفر، فرانسه با ۶۵۰۷ نفر و انگلیس با ۳۶۰۵ نفر بوده است.

آدریان لی، استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در موسسه لی اند پارتنرز گفت: اقدامات حمایتی انجام شده دولت ها بسیار مثبت بوده و در بسیاری از موارد کار بیشتری از آن ها بر نمی آمده است. به تدریج از قرنطینه خارج خواهیم شد اما با توجه به در هم تنیدگی اقتصاد جهان طول خواهد کشید تا همه چیز مثل قبل شود.  

انتخابات درون حزبی دموکرات ها به دلیل شیوع گسترده کرونا تا دو ماه آینده به تعویق افتاد اما انتظار می رود جو بایدن، معاون اول دوران ریاست جمهوری اوباما نامزد نهایی حزب دموکرات شود.  انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر امسال برگزار خواهد شد. نامزدی دونالد ترامپ از حزب جمهوری خواه قطعی شده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۴۹ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۱۰۰.۷۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۳ دلار اعلام شد.  

در اروپا بسیاری از کشورها به حالت قرنطینه درآمده‌اند و نخست وزیر انگلیس با ابراز نارضایتی از رفتار شهروندان برای نادیده گرفتن هشدارها در این کشور، قرنطینه سراسری اعلام و تجمع بیش از دو نفر را ممنوع اعلام کرد. دو سوییس دولت از اختصاص یک بسته حمایتی بزرگ ۴۱ میلیارد دلاری به کسب و کارها خبر داده است.   

در شرایطی که کشورهای اروپایی به شدت درگیر مقابله با کرونا هستند به نظر می‌رسد رسیدن به توافقی بر سر برگزیت بین انگلیس و اتحادیه اروپا بیش از هر زمان دیگری بعید است به ویژه آن که انگلیس کماکان بر موضع خود در دستیابی به یک توافق تجاری با اتحادیه اروپا مشابه کانادا اصرار دارد اما طرف اروپایی چندان مایل به انجام چنین کاری نیست. از سوی دیگر نیز برخی منابع خبری گزارش داده‌اند بوریس جانسون با تمدید مهلت مذاکرات برگزیت مخالفت کرده است.

اکنون بسیاری از کشورهای آسیایی در حال بررسی گزینه‌های موجود برای تقویت رشد اقتصادی خود هستند. بر طبق برخی گزارشات، به دنبال رشد منفی هفت درصدی اقتصاد ژاپن در سه ماهه پایانی سال قبل، اکنون دولت و بانک مرکزی این کشور در حال رایزنی با یکدیگر برای اتخاذ سیاست‌های محرک بیشتر هستند. نخست وزیر استرالیا نیز از آماده شدن یک بسته جدید برای تقویت رشد اقتصادی خبر داده است. نیوزلند نیز با اعلام اقدامات حمایتی جدید اعلام کرد کشور را قرنطینه می‌کند.
 
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افت ۰.۶۱ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۲۷ دلار مبادله شد. یورو ۰.۷۷ درصد پایین رفت و با عقب رفتن از کانال ۱.۰۹ به ۱.۰۸۰۵ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۴۲۰۲ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۴۳۸۹ دلار سنگاپور مبادله شد.

در چین فعالیت‌ها در بسیاری از مناطق مهم نظیر پکن، شانگهای و گوانگجو از سر گرفته شده است. در ووهان، کانون اولیه شیوع کرونا نیز بخش زیادی از کارکنان با رعایت نکات بهداشتی به سر کار خود بازگشته‌اند. تقریبا از یک هفته پیش تاکنون مورد جدیدی از ابتلا به کووید ۱۹ در این شهر ثبت نشده است.  

توهورو ساسایی، مدیر مرکز تحقیقات بازار ژاپن در بانک پی مورگان گفت: احتمالا در روزها و هفته های آینده شاهد ارایه آمارهای عجیبی از نرخ بیکاری خواهیم بود که هضم آن برای بازارها دشوار خواهد بود. اگر وضعیت بدتر شود به نفع دلار تمام خواهد شد.  

در نهایت برگزاری رقابت‌های المپیک به دلیل کرونا به تعویق افتاد و کمیته جهانی المپیک اعلام کرد تاریخ جدید برگزاری رقابت‌ها به تابستان ۲۰۲۱ موکول شده است. وزیر اقتصاد ژاپن با بیان اینکه تعویق المپیک باعث محرومیت ژاپن از میلیاردها دلار درآمد در زمانی حیاتی خواهد شد گفته که چاره دیگری وجود نداشته است.  

پیشتر شماری از کشورهای جهان از جمله کانادا خواهان به تعویق افتادن برگزاری این رقابت‌ها شده و تهدید کرده بودند در صورت اصرار توکیو به برگزاری مسابقات، ورزشکاران خود را اعزام نخواهند کرد.  

یوکیو ایشیزوکی، استراتژیست بازار ارز در موسسه ایوا سکیوریتیز گفت: نمی‌دانیم دولت‌ها چه اقدامات حمایتی دیگری را انجام خواهند داد اما معامله‌گران چشم به راه‌کارهای بیشتری هستند. دلار کماکان رهبر بازار ارز است و نوسانات آن به خوبی نشان‌دهنده اضطراب معامله‌گران است.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۳۷ درصد افزایش به ۱۰۸.۴۸۲۶ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۶۶۷۵ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۹۰۷ یوان چین اعلام شد.
https://akhbarbank.com/vdciu3ay.t1apu2bcct.html
تازه ترین اخبار