۰
شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۹

سهم کارت‌خوان‌ها از تراکنش‌های کارتی

تراکنش‌های شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی کشور در اسفندماه سال گذشته ۳۲۸ هزار میلیارد تومان بوده که ۹۱ درصد آن از طریق کارت‌خوان‌ها انجام شده است.
به گزارش اخباربانک به نقل از ایسنا، بر اساس تازه‌ترین گزارش اقتصادی منتشرشده از سوی شاپرک، مجموع تعداد تراکنش‌های انجام شده شاپرک در اسفندماه سال گذشته دو میلیارد و ۲۸۰ میلیون بوده که ارزش این تراکنش‌ها در مجموع به ۳۲۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

بر این اساس، رشد اسمی ماهانه تراکنش‌های شاپرک در اسفندماه سال گذشته نسبت به بهمن ماه ۱.۲۲ درصد و نسبت به اسفند سال پیش از ۱۱.۶۵ درصد بوده است.

در اسفندماه سال ۱۳۹۸ سهم ابزارهای پذیرش اینترنتی در تراکنش‌های انجام شده حدود پنج درصد و ابزار پذیرش موبایلی حدود چهار درصد بوده است و این در حالی است که کارت‌خوان‌های فروشگاهی حدود ۹۱ درصد از کل تراکنش‌های انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند.

از مجموع تراکنش‌های انجام شده ۸۴.۶۶ درصد مربوط به خرید کالا و خدمات، ۹.۳۵ درصد مربوط به پرداخت قبض و خرید شارژ تلفن همراه و حدود شش درصد مربوط به مانده‌گیری بوده است.

همچنین از مجموع کل تراکنش‌های انجام‌شده در اسفندماه سال گذشته ۹۰.۷ درصد موفق و ۹.۳ درصد ناموفق بوده، البته تراکنش‌هایی که با سوییچ شاپرک انجام شده، ۹۹.۹۶ درصد موفق بوده است.

اما از مجموع تراکنش‌های ناموفق انجام شده در این ماه، ۰.۵۶ درصد به دلیل خطای پذیرندگی، ۰.۵۹ درصد به دلیل خطای شاپرکی، ۱۱.۵۴ درصد به دلیل خطای صادرکنندگی، ۸۶.۶۹ درصد به دلیل خطای کاربری و ۰.۶۲ درصد به علت خطای کسب و کار بوده است.

بر اساس این گزارش، نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی در اسفندماه سال گذشته نیز ۱۲.۳۴ درصد بوده و این در حالی است که نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به نقدینگی در این ماه تنها ۲.۳۳ درصد بوده است.
https://akhbarbank.com/vdcevv8f.jh8xoi9bbj.html
تازه ترین اخبار