۰
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۵

دلار جهانی بالا رفت

شاخص دلار در جهان در آستانه فتح کانال جدیدی قرار گرفت.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، در جریان معاملات دوشنبه، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت نزولی قرار گرفتند و دلار به جلو رانده شد. بخش بزرگی از اروپا در نتیجه گسترش شیوع کرونا به حال تعطیلی درآمده که وضعیت در ایتالیا، هشتمین اقتصاد بزرگ جهان و اسپانیا، پنجمین اقتصاد بزرگ اروپا از همه وخیم‌تر است. دولت ایتالیا قرنطینه سراسری را به مدت چهار ماه دیگر تمدید و از جریمه ۳۰۰۰ دلاری خاطیان خبر داده است. اسپانیا از کشورهای عضو ناتو درخواست کمک کرده است.  

در فرانسه نیز دولت از تمدید قرنطینه سراسری و جریمه سنگین ناقضان قرنطینه خبر داد. در شرایطی که شمار قربانیان ویروس کرونا در آمریکا به ۲۴۸۸ نفر افزایش یافته است، دولت این کشور از در نظر گرفتن یک بسته حمایتی دو تریلیون دلاری و اهدای ۳۰۰۰ دلار به هر خانواده خبر داده است. فدرال رزرو که پیشتر نرخ بهره را در اقدامی بی سابقه یک درصد کاهش داده و به محدوده ۰.۲۵ درصدی تا صفر درصدی رسانده بود، از آغاز عملیات جدید خرید اوراق قرضه به میزان نامحدود خبر داد. بسیاری از بانک های مرکزی دیگر نیز در سراسر جهان دست به اقدام مشابه زده‌اند.
 
اکنون در سراسر آمریکا وضعیت فوق العاده اعلام شده و فرماندار کالیفرنیا از احتمال بیکاری موقت یک میلیون نفر خبر داده است. دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا که پیشتر نسبت به بازگشایی اقتصاد این کشور تا عید پاک ابراز امیدواری کرده بود، با مخالفت های گسترده فرمانداران محلی از موضع قبلی خود عقب  نشینی کرده است. پس از گفت‌وگوی روسای جمهور آمریکا و چین برای بررسی راه های همکاری مشترک مقابله با کرونا، نخستین هواپیمای حامل کمک های پزشکی چین به آمریکا راهی این کشور شد. 

تاکنون بیش از ۷۲۳ هزار  و ۳۱۹ مورد  ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۳۳ هزار و ۹۹۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به ایتالیا با ۱۰ هزار و ۷۷۹ نفر، اسپانیا با ۶۸۰۳ نفر، چین با ۳۳۰۴ نفر، ایران با ۲۶۴۰ نفر و فرانسه با ۲۶۰۶ نفر بوده است.

تحلیل گران بانک استاندارد چارترد در گزارشی نوشتند: رفتار بازارها به جای تمرکز سنتی بر روی بازدهی دارایی ها اکنون متوجه توزیع ریسک شده است و این مساله ممکن است در صورت وخیم تر شدن شرایط، کار را برای دلار برای حفظ موضع خود در برابر ارزهای امن دشوار سازد. 
https://akhbarbank.com/vdcaaan0.49nem15kk4.html
تازه ترین اخبار