اصلاحیه آیین‌نامه بدهکاران حساب ذخیره ارزی ابلاغ شد

28 اسفند 1398 ساعت 11:10

معاون اول رئیس جمهور اصلاح آیین‌نامه موضوع بدهکاران حساب ذخیره ارزی را برای اجرا ابلاغ کرد.


به گزارش اخباربانک به نقل از مهر، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، تصویب نامه اصلاح آیین نامه اجرایی ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور موضوع بدهکاران حساب ذخیره ارزی را برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.

هیئت وزیران در جلسه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ آیین‌نامه اجرایی ماده (۲۰) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، موضوع تصویب‌نامه شماره ۵۸۹۵۵/ ۵۲۰۸۰ مورخ ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ و اصلاحات بعدی آن را اصلاح کرد.

بر اساس این اصلاحیه، بدهکاران تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ فرصت دارند اقساط سررسید شده خود را به صورت یکجا پرداخت نمایند و یا در صورت عدم امکان پرداخت اقساط سررسیده شده به صورت یکجا، بانک عامل مکلف است بنا به درخواست مشتری نسبت به تقسیط بدهی این دسته از بدهکاران حداکثر تا چهار سال در اقساط شش ماهه با نرخ سود ۱۸ درصد برای بدهکارانی که مجموع اصل تسهیلات دریافتی آن‌ها بالای ۲۰ میلیون دلار می‌باشد و با نرخ سود ۱۲ درصد برای بدهکارانی که مجموع اصل تسهیلات دریافتی آن‌ها کمتر از ۲۰ میلیون دلار می‌باشد اقدام نماید.

عدم پرداخت اقساط در موعد مقرر مشمول وجه التزام تاخیر تادیه دین شامل نرخ سود به علاوه جرایم موضوع آیین‌نامه اجرایی وصول مطالبات غیرجاری مؤسسات اعتباری (ریالی و ارزی) خواهد شد.

همچنین، در ماده (۵) عبارت «مشمول تسویه بدهی ارزی به نرخ ارز روزانه اعلامی توسط بانک مرکزی»  به عبارت «موظف به تسویه بدهی به صورت ارزی (عین ارز) و یا معادل ریالی آن به نرخ بازار ثانویه ارز (اعلامی توسط بانک مرکزی) » اصلاح می‌شود.
افزون بر این، در صورتی که بدهکاران، اقساط سررسید نشده یا بدهی تقسیط شده موضوع ماده (۴) این آیین نامه را زودتر از سررسید پرداخت نمایند صرفاً تا تاریخ واریز اقساط مشمول نرخ سود حسب مورد (هجده یا دوازده درصد) خواهند بود.

گفتنی است، ماده ۱۳ آیین نامه مذکور حذف و در ماده (۱۶) عبارت «حساب‌های ارزی»  به عبارت حسب مورد جهت اعمال در سامانه (سیستم) حساب‌های ارزی (ریالی)  اصلاح می‌شود.

همچنین، تبصره ماده (۲۲) به شرح زیر اصلاح می‌شود:
مابه‌التفاوت مربوط به تسهیلات تسویه شده موضوع این ماده به مأخذ تفاوت نرخ بهای تمام شده ارز برای بدهکار در روز تسویه (موضوع ماده (۳) این آیین‌نامه) یا روز تقسیط و تبدیل معوقات به ریال حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ تا نرخ تسعیر ارز ترازنامه بانک عامل منتهی به پایان سال مالی ۱۳۹۸، محاسبه و به عنوان بدهی ریالی حساب ذخیره ارزی منظور خواهد شد. این بدهی از روز محاسبه مابه‌التفاوت تا زمان پرداخت به بانک عامل مشمول نرخ سود تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار نیز می‌باشد. بانک عامل موظف است پس از تسویه تسهیلات توسط بدهکار و تأیید حسابرس نسبت به آزادسازی وثایق اقدام نماید.

بر اساس این اصلاحیه، مهلت‌های مقرر در این آیین‌نامه به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد و بدهکارانی که تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ برای استفاده از مزایای این آیین‌نامه مراجعه نمی‌نمایند، موظفند بدهی خود را یا به صورت ارزی (طبق قرارداد فی مابین بدهکار و بانک عامل) و یا با ارایه درخواست به بانک عامل مانده بدهی ارزی خود را (اقساط سررسید شده و آتی/ اصل، سود و وجه التزام تأخیر تأدیه دین) با نرخ بازار ثانویه ارز اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تبدیل به ریال نموده و طی چهار سال با اقساط شش ماهه و با نرخ سود ۱۸ درصد تسویه نمایند.

بدهی تبدیل شده به ریال تا زمان تسویه مشمول نرخ سود ۱۸ درصد می‌باشد و عدم پرداخت اقساط در موعد مقرر مشمول وجه التزام تأخیر تادیه دین شامل نرخ سود ۱۸ درصد به علاوه جرایم موضوع آیین‌نامه اجرایی وصول مطالبات غیرجاری مؤسسات اعتباری (ریالی و ارزی) خواهد شد.

همچنین، متن زیر به عنوان ماده (۲۶) الحاق می‌شود:
از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، وجه ریالی دریافتی از بدهکاران به حساب ریالی که به همین منظور نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح می‌شود، واریز خواهد شد.


کد مطلب: 73779

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/73779/اصلاحیه-آیین-نامه-بدهکاران-حساب-ذخیره-ارزی-ابلاغ

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com