۰
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۷

ویروس کرونا به سامانه نیما هم سرایت کرد

کرونا بازارهای مختلفی راتحت تأثیر قرارداده که بر این اساس معاملات خریدوفروش ارز صادراتی دراین سامانه با افت چشمگیر مواجه بوده که بخشی از آن ناشی ازاختلال درمعامله اظهارنامه های صادراتی است.
ویروس کرونا به سامانه نیما هم سرایت کرد
به گزارش اخباربانک، شیوع ویروس کرونا اقتصاد جهان را تحت تأثیر قرار داده و در کشور ما نیز، بر بخش‌هایی از اقتصاد سایه انداخته است؛ بخش‌هایی رونق ایجاد کرده و برخی قسمت‌های اقتصاد را نیز با کندی مواجه ساخته است، به نحوی که هم اکنون بازار خرید و فروش برخی کالاها به خصوص در حوزه مواد غذایی و شوینده‌ها از رونق چشمگیری برخوردار شده و در مقابل، صادرات کشور به دلیل بسته شدن برخی از مرزها به کندی صورت می‌گیرد.

در این میان معاملات در سامانه نیما نیز به عنوان بستری برای خرید و فروش ارز صادراتی با برخی اختلالات مواجه شده است به نحوی که روند معاملات در این بازار طی روزهای گذشته حکایت از افت دارد، به نحوی که بررسی میدانی خبرنگار ما نشان می‌دهد که ورودی ارز به سامانه نیما کاهش یافته و در مقابل تأمین ارزی که صورت گرفته، در بخش واردات در برخی روزها تراز را منفی کرده است.

در عین حال نرخ خرید و فروش در این بازار نیز به تبع نوساناتی که در بازار ارز صورت گرفته، با افزایش مواجه بوده به نحوی که نرخ فروش دلار در بازار ثانویه ۱۴,۴۱۵ تومان و نرخ خرید دلار ۱۳,۶۶۳ تومان است.

مجموع معاملات صورت گرفته در سامانه نیما از ابتدای امسال تا امروز شنبه ۱۰ اسفند ۹۸ حکایت از آن دارد که ۷ میلیارد و ۶۱۸ میلیون و ۹۸ هزار یورو ارز در سامانه نیما از صادرکنندگان خریداری شده و در مقابل ۹ میلیارد و ۳۸۰ میلیون و ۱۱ هزار یورو نیز به واردکنندگان فروخته شده است.

همچنین بررسی‌ها حکایت از آن دارد که معاملات فروش ارز صادراتی طی روزهای گذشته با افت مواجه بوده است که البته بخشی از آن به دلیل شیوع ویروس کرونا و بخش دیگری از این افت به دلیل سخت گیری بانک مرکزی در تأمین ارز واردات از محل اظهارنامه‌های صادراتی است.

بررسی‌ها حکایت از آن دارد که روند کاهش فروش ارز صادراتی در سامانه نیما از سوم اسفندماه کاملاً محسوس است به طوری که در تاریخ ۳ اسفند ۸۲ میلیون یورو ارز وارد سامانه نیما شده که ۵۵ میلیون یورو بابت واردات از این سامانه خارج شده است، اما با گسترش دامنه کرونا در کشور، در تاریخ ۸ اسفند فقط ۱۰ میلیون یورو ارز وارد سامانه شده که در مقابل ۲۶ میلیون یورو برای واردات از این سامانه خارج شده است.
منبع: مهر
 
https://akhbarbank.com/vdcf1jde.w6dmmagiiw.html
تازه ترین اخبار