۰
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۸

بهترین بازی‌های ویدئویی سال ۱۳۹۸

بهترین بازی‌های ویدئویی سال ۱۳۹۸
به روز‌های پایانی سال ۱۳۹۸ نزدیک می‌شویم و شاید این بهترین فرصت باشد تا به بهترین بازی‌های ویدئویی یک سال اخیر بپردازیم. در روز‌هایی که توصیه می‌شود برای حفظ سلامتی در خانه باقی بمانید، شاید بهترین سرگرمی تجربه بازی‌های ویدئویی باشد. چندی پیش به راحت‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های تهیه بازی در کشورمان اشاره کردیم و حالا می‌توانید با در نظر گرفتن آن‌ها هر کدام از این بازی‌ها را تجربه کنند. آثاری که امسال تنوع بسیاری دارند و می‌توانند نظر هر مخاطبی را جلب کنند. این نکته را نیز در نظر بگیرید که هر کدام از این بازی‌ها برای پلتفرم خاصی منتشر شده و البته بسیاری از آن‌ها برای تمامی کنسول‌ها و کامپیوتر‌های شخصی در دسترس است.
Control
بهترین بازی‌های ویدئویی سال ۱۳۹۸
جدیدترین ساخته استودیو «رمدی» که در کارنامه خود توسعه آثاری همچون مکس پین و الن ویک را دارد، بدون هیچ سر و صدای آنچنانی روانه بازار شد و توانست با نظر مثبت کارشناس‌ها و گیمر‌ها همراه شود. کنترل درست مانند آثار قبلی سازنده فنلاندی خود در ژانر اکشن ماجراجویی قرار گرفته و همچنان از زاویه دید سوم شخص برای روایت خود استفاده می‌کند. بازی که گیمر را در ساختمانی بزرگ و عجیب قرار می‌دهد و تمام مراحل خود را در همین فضا پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.

جدای از گرافیک چشم‌نواز و فیزیک فوق‌العاده، اکثر منتقد‌ها عقیده دارند که اصلی‌ترین نقطه قوت کنترل در طراحی مراحل آن نهفته شده. اثری که با استفاده از ساختار بازی‌های قدیمی همچون کسلوانیا و متروید سعی کرده ساختاری پیچیده و مرتبط به هم را به عنوان مراحل در مقابل گیمر بگذارد. کنترل در حال حاضر برای تجربه روی پلی‌استیشن ۴، ایکس باکس وان و کامپیوتر‌های شخصی موجود است.
Death Stranding
بهترین بازی‌های ویدئویی سال ۱۳۹۸
جدیدترین ساخته هیدئو کوجیما، بازیساز مطرح ژاپنی که هفته گذشته به بررسی آن پرداختیم، دیگر بازی است که به عنوان نامزد دریافت جایزه بهترین سال شناخته می‌شود. این بازی که با همکاری سونی توسعه پیدا کرده، فعلا به صورت انحصاری در اختیار دارندگان پلی‌استیشن ۴ قرار گرفته و قرار است تابستان سال آینده برای کامپیوتر‌ها نیز منتشر شود.

دث استرندینگ اثری جهان باز است که گیمر باید در آن با حمل کردن بار‌های مختلف، شهر‌های جدا افتاده از یکدیگر را متصل کرده و نهایتا داستان را به نقطه آخر خود برساند. یکی از بزرگ‌ترین نکات مثبت دث استرندینگ به کارگردانی آن ارتباط دارد و در این راه حضور چهره‌های مطرحی همچون نورمن ریداس و مد میکلسن نیز به بهبود وضعیت کمک به‌سزایی کرده‌اند. چهره‌هایی که در فرایند ساخت بازی حضوری تمام وقت داشته و به جز ظاهر، صدای خود را نیز به ساخته جدید کوجیما قرض داده‌اند.

Star Wars Jedi: Fallen Order
بهترین بازی‌های ویدئویی سال ۱۳۹۸
در حالی که این روز‌ها سری جنگ ستارگان خیلی وضعیت خوبی در حوزه سینما ندارد و فیلم رستاخیز اسکای‌واکر نتوانست نظر مثبت هواداران این سری را جذب کند، اما در بخش بازی‌های ویدیویی به لطف Star Wars Jedi: Fallen Order
شاهد عنوانی درخور وسعت سری جنگ ستارگان هستیم. آخرین ساخته استودیو ری‌اسپان و کارگردان شماره سوم God of War شباهت فراوانی به عناوین بزرگی همانند سری سولز بورن، آنچارتد و Prince of Persia دارد و در عمل سازندگان بازی سعی کرده‌اند تا از عناصر موفق این عناوین برای ساخت جدای فالن اوردر استفاده کنند.

بخش داستانی هم به خوبی توانسته است هم به اتفاقات فیلم‌ها بپردازد و هم بازگو کننده یک داستان مستقل باشدو در بخش گیم‌پلی هم ری‌اسپان در طول بازی مدام بازیکن را با مبارزات مختلف، بخش پلتفرمینگ کامل و حل پازل‌ها درگیر می‌کند تا شاهد پیسینگی مناسب و سرگرم کننده باشیم. هر چند شرکت الکترونیک آرتز ناشر این عنوان است، اما هیچ کدام از سیاست‌های این کمپانی در جدای فالن اوردر حضور ندارند و بدین صورت بازی تبدیل به یکی از معدود عناوین شرکت الکترونیک آرتز گشته است که رد پای دخالت‌های ناشر در آن یافت نمی‌شود. حتی بازی با استفاده از موتور آنریل ۴ ساخته شده و از لحاظ بصری هم همانند سایر بخش‌ها، عنوانی با کیفیت و خوش ساخت است.

Resident Evil ۲
بهترین بازی‌های ویدئویی سال ۱۳۹۸
عجیب است که بعد از دو دهه برای بار دیگر با قسمت دوم مجموعه بازی Resident Evil روبرو شویم، اما امسال کمپانی ژاپنی کپکام نشان داد که می‌توان با بازسازی مناسب یک بازی قدیمی، دستاورد‌های مهمی را کسب کرد. هرچند بازسازی این اثر در بالاترین سطح ممکن به بازی اصلی وفادار است، اما پیشرفت‌های صورت گرفته در طراحی گیم‌پلی و گرافیک آن باعث شده که بسیاری آن را عنوانی کاملا جدید و مستقل در نظر گیرند.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باعث شد بسیاری از کارشناس‌ها این بازی را به واسطه آن مورد ستایش قرار دهند، طراحی دشمن اصلی آن یعنی مستر ایکس است. دشمنی که گیمر امکان شکست آن به صورت کامل را ندارد و تا انتهای بازی همچنان به دنبال شکار شخصیت‌های اصلی است. بازسازی قسمت دوم مجموعه Resident Evil برای تمامی پلتفرم‌ها جز نینتندو سوئیچ عرضه شده.

Sekiro
بهترین بازی‌های ویدئویی سال ۱۳۹۸
امسال ژاپنی‌ها سنگ تمام گذاشته‌اند و بخش عمده‌ای از نامزد‌های بهترین بازی سال را به خود اختصاص داده‌اند. دیگر اثر ژاپنی این فهرست سکیرو است که وظیفه ساختش بر عهده استودیو فرام‌سافتور قرار داشته. بازی که از جهاتی شباهت‌های بسیاری به ساخته‌های قبلی این استودیو یعنی مجموعه دارک سولز دارد، اما سعی شده با ایجاد تغییراتی در مبارزات آن به عنوانی کاملا جدید تبدیل شود.

سکیرو اینبار به سراغ فضاسازی کاملا ژاپنی رفته و داستانی را در این مشخصات روایت می‌کند که با المان‌های اساطیری ترکیب شده. بسیاری از طرفداران دارک سولز همواره به مبارزات و ساختار ابتدایی این بخش از عناوین فرام‌سافتور انتقاد داشته‌اند، اما سکیرو تمام این مسائل را پشت سر گذاشته و توانسته در این زمینه خاص عملکرد بسیار خوبی را از خود به جا بگذارد. بازی که البته مانند دیگر عناوین سازنده‌اش درجه سختی بالایی دارد و برای پلی‌استیشن ۴، ایکس باکس وان و کامپیوتر‌های شخصی منتشر شده.
Katana Zero
بهترین بازی‌های ویدئویی سال ۱۳۹۸
کاتانا زیرو از آن دست عناوینی است که شاید در نگاه اول رنگ پردازی و طراحی هنری‌اش مانند دیگر بازی‌های مستقل مطرح مانند سلسته یا Dead Cell به نظر برسد، اما وقتی وارد آن شوید با دنیایی دیوانه و صدالبته جذاب روبه‌رو خواهید شد. کاراکتر اصلی یک قاتل حرفه‌ای به نام سابجکت زیرو است که پیش از انجام ماموریت‌هایش با تزریق یک ماده مخدر قادر به پیش بینی آینده بوده و با همین توانایی به انجام ماموریت‌هایش می‌پردازد.

البته داستان به همین قتل‌ها و انجام کانترکت‌های پیش پا افتاده ختم نشده و سناریوی بازی چیزی پیچیده‌تر از این حرفاست. گیمر‌ها باید با انجام حرکات سریع و با استفاده از شمشیر کاتانا دشمنان را شقه شقه کرده و راه خود را باز کنند، اما در انتهای این راه، چیزی که تصورش را می‌کنید منتظرتان ننشسته. چه از لحاظ سناریو و داستان، چه از لحاظ گیم پلی و چه از منظر طراحی محیط بازی کاتانا زیرو یک شاهکار کم نظیر است که نه تنها دوستداران بازی‌های ایندی و عناوین اکشن، بلکه تمامی گیمر‌ها باید آن را تجربه کنند.
Super Smash Bros Ultimate
بهترین بازی‌های ویدئویی سال ۱۳۹۸
نینتندو این روز‌ها با کنسول جدیدش روزگار خوبی را پشت سر می‌گذارد و برای تداوم این موضوع تمام تلاش خود را به کار گرفته تا آثاری قابل توجه پیش روی دارندگان نینتندو سوئیچ باشد. یکی از جدیدترین این آثار که معمولا طرفداران بسیاری دارد، قسمت جدید مجموعه بازی سوپر اسمش است. بازی در ژانر مبارزه‌ای که تعداد زیادی از شخصیت‌های نینتندو و البته چند مهمان قابل توجه به عنوان قهرمان‌های قابل انتخاب آن شناخته می‌شوند. سوپر اسمش جدید شاید تغییر قابل توجهی نسبت به نسخه‌های پیشین نداشته باشد، اما توانسته فرمول موفق آن‌ها را به شکلی جدید و تازه برای طرفداران نینتندو ارائه کند.
The Outer Worlds
بهترین بازی‌های ویدئویی سال ۱۳۹۸
استودیو آبسیدین به عنوان سازندگان Outer Worlds حالا یکی از جدیدترین زیرمجموعه‌های مایکروسافت هستند، اما در آخرین تلاش مستقل خود با همکاری کمپانی تیک‌تو یکی از بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ را توسعه داده‌اند. اثر جدید آبسیدین مانند اکثر ساخته‌های آن‌ها در ژانر نقش آفرینی قرار می‌گیرد و بسیاری از آن به عنوان دنباله معنوی مجموعه بازی فال‌اوت یاد می‌کنند. بازی که در حال حاضر برای پلی‌استیشن ۴، ایکس باکس وان و کامپیوتر‌های شخصی موجود است و می‌تواند برای ده‌ها ساعت گیمر‌های علاقه‌مند به ژانر نقش آفرینی با المان‌های علمی تخیلی را سرگرم کند.
Disco Elysium
بهترین بازی‌های ویدئویی سال ۱۳۹۸
دیسکو الیسیوم نقطه تلاقی ادبیات پست مدرن با بازی‌های ویدیویی است که سعی دارد مانند نویسندگان موج نو ادبیات آمریکا، با رفتن به سراغ داستان‌های کارآگاهی و بازتعریف مجدد آن در شکل و قالبی جدید، دست به تحلیل و کنکاش ایده‌ها و افکار بسیار عمیق‌تری زند که نتیجه این ماجراجویی جسورانه و هیجان انگیز، ورای یک داستان بسیار جذاب و شخصیت‌های به شدت واقعی، بی‌‌شک خلق روایتی ساختار شکن و تا حدودی انقلابی است که به مانند پرتاب یک تکه سنگ بزرگ، برکه آرام و کم تحرک این روز‌های بازی‌های ویدیوی را حسابی به تکاپو می‌اندازد.

از منظر روایت، بازی را باید یک تریلر جنایی روانشناختی نامید که در ظاهر با قوانین و قواعد بازی‌های نقش آفرینی کلاسیکی نظیر تورمنت بازی می‌کند، دوربین ایزومتریک، گشت و گذار در محیط-های وسیع و متنوع Revachol (دنیای تخیلی داستان)، صحبت با شخصیت‌های غیرقابل بازی، پیدا کردن آیتم‌ها، حل معما‌ها و در مجموع رسیدن به سرنخ‌هایی که پیش برنده داستان بوده و شخصیت‌ها را به حل پرونده و سرانجام خود نزدیک می‌کند. اما این تنها ظاهر ماجراست! در باطن دیسکو الیسیوم شبیه به هیچ یک از نقش آفرینی‌هایی که تاکنون بازی کرده‌‌ایم نیست؛ و این تمایز باعث شد تا این بازی به محبوب‌ترین بازی تحریریه بازی سنتر در سال ۲۰۱۹ مبدل شود.
https://akhbarbank.com/vdcce0qm.2bq118laa2.html
تازه ترین اخبار