۰
۱
در دنياي پيشرفته و بانكداري مدرن معمولا براي انتقال پول براي مبالغ بالا از اين روش ارسال كد براي مشتري استفاده مي‌شود و افراد مجبور به استفاده از رمز پويا نيستند. اما در هر صورت اين روشي است كه مسوولان نظام بانكي براي همه مبادلات آنلاين در نظر گرفته‌‌اند.
تاثیرات منفی رمز پویا بر تراکنش‌های اینترنتی
 به گزارش اخباربانک، «رمز پويا» مدت‌ها است كه تيتر اخبار بسياري از رسانه‌هاي چاپي و آنلاين است. بعد از اينكه آمار سوءاستفاده از كارت‌هاي بانكي افراد به اشكال مختلف به‌شدت رشد كرد استفاده از رمز پويا به‌جاي رمز دوم ثابت كارت‌هاي بانكي به عنوان يك راه‌حل معرفي شد. در واقع استفاده از يك كد منحصر به فرد تصادفي كه در لحظه ايجاد مي‌شود و براي دارنده كارت ارسال مي‌شود، جايگزين رمز دوم ثابت شد. مدت زمان زيادي نيز در نظر گرفته شد تا اين سيستم معرفي و از نظر فني آماده شود تا در زمان اجرا مشكلي به وجود نيايد.

دوره آزمايشي نيز طي شد تا آمادگي مشتريان و ساير ذي‌نفعان به حداكثر ممكن برسد. سرانجام زمان اجباري شدن طرح فرا رسيد و در سطح گسترده مورد استفاده قرار گرفت. اما هنوز هم شاهد حاشيه‌هاي اجباري شدن رمز پويا توسط مشتريان هستيم و رسانه‌ها نيز به تبع آن همچنان به موضوع مي‌پردازند. برخي از فرآيند پيچيده گلايه دارند، برخي از عدم اطلاع‌رساني كافي، برخي هم به عدم آمادگي همه بانك‌ها در يك زمان اشاره مي‌كنند.

بانك مركزي براي كاهش مشكلات ناشي از نصب و راه‌اندازي اپليكيشن‌هاي رمزساز كه هر بانك به‌صورت جداگانه ارايه داده ‌بود راه‌حل‌هايي را پيشنهاد داد، اما به ‌نظر مي‌رسد اين راه‌حل‌ها نيز نتوانسته است مشكلات كاربران را كاهش دهد. راه‌حل اول ارسال رمز دوم پويا به‌صورت پيامكي است كه به‌گفته برخي كاربران پيامك حاوي رمز دوم در برخي از تراكنش‌ها دير ارسال مي‌شود و كاربر نمي‌تواند در زمان تعيين شده تراكنش خود را تكميل كند. راه‌حل دوم نيز اين بود كه تراكنش‌هاي كمتر از 100 هزار تومان به رمز دوم پويا نياز ندارند و با همان رمز دوم ايستا كار مي‌كنند؛ اما به اين شرط كه كاربر مسووليت عواقب ناشي از آن را بپذيرد. به‌عبارتي اگر كاربر بخواهد براي تراكنش‌هاي زير 100 هزار تومان از رمز دوم ايستا استفاده كند بايد در مهلت تعيين‌شده از سوي بانك‌ها، به خودپرداز بانك مورد نظر مراجعه كرده و ضمن انتخاب رمز دوم ايستاي جديد، تعهد دهد كه مسووليت عواقب ناشي از استفاده نكردن از رمز دوم پويا براي تراكنش‌هاي زير 100 هزار تومان را مي‌پذيرد.

با همه اين راه‌حل‌ها اما مشكلات همچنان ادامه دارد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد تعداد تراكنش‌هاي خريد اينترنتي كه مستقيما مرتبط با كسب‌وكارهاي اين حوزه است حدود چهار درصد نسبت به قبل از الزام استفاده از رمز دوم پويا كاهش داشته است. تراكنش‌هاي شامل تراكنش‌هاي كارت به كارت از طريق برنامك‌ها نيز حدودا 20 درصد كمتر شده است.

به‌طور خلاصه بايد گفت كه در حال حاضر مشتريان از سخت‌تر شدن انجام كارهاي روزانه مثل خريدهاي اينترنتي، پرداخت قبوض و كارت به كارت كردن و... گلايه دارند. در هر صورت اين واقعيت را نمي‌توان ناديده گرفت كه در دنياي تجارت الكترونيك برندها حتي براي كم كردن يك كليك اضافه تلاش مي‌كنند. چون معتقدند اين موضوع رضايت مشتريان‌شان را فراهم مي‌كند. براي مثال سال‌هاست آمازون به عنوان بزرگ‌ترين فروشگاه الكترونيكي جهان روي «خريد با يك كليك» خود مانور مي‌كند.

در دنياي پيشرفته و بانكداري مدرن معمولا براي انتقال پول براي مبالغ بالا از اين روش ارسال كد براي مشتري استفاده مي‌شود و افراد مجبور به استفاده از رمز پويا نيستند. اما در هر صورت اين روشي است كه مسوولان نظام بانكي براي همه مبادلات آنلاين در نظر گرفته‌اند و ناچار همه بايد به آن عمل كنند. اينجاست كه خلاقيت دست‌اندركاران حوزه فين تك مي‌تواند مجددا راحتي را براي مشتريان فراهم كند. يكي از اين روش‌ها استفاده از كيف‌هاي پول الكترونيكي است. براي مثال يكي از كيف پول‌هاي الكترونيكي موفق كيپاد است. اگر كيف پول همراه پاسارگاد يا همان كيپاد را روي موبايل خود نصب كنيد براي انجام كارهاي روزانه ديگر نيازي نداريد براي هر كاري رمز پويا بگيريد و مي‌توانيد نيازهاي خود را به ساده‌ترين شكل ممكن انجام دهيد.

ضمن اينكه موضوع به همين جا نيز ختم نمي‌شود و در راستاي راحتي بيشتر مشتري در همه زمينه‌ها و كم شدن تعداد كليك‌هاي مشتري براي انجام تراكنش‌هاي روزانه، اين كيف پول الكترونيكي كليه عمليات آنلاين شما را سهل‌تر مي‌كند. براي مثال اگر شما در كيف پول الكترونيكي خود موجودي داشته‌باشيد مي‌توانيد با كمترين كليك و زمان فرآيند‌هايي مثل انتقال پول به ديگران بدون نياز به رمز پويا، پرداخت قبوض، انجام امور نيكوكاري، پرداخت عوارض‌طرح ترافيك و ... را انجام دهيد. در واقع كافي است كيف پول الكترونيكي خود را يك‌بار شارژ نماييد و سپس پرداخت‌هاي روزمره خود را بدون نياز به وارد كردن رمز پويا در هر بار پرداخت انجام دهيد.

نكته مهم و جالب ديگر در زمينه كيپاد آن است كه اگر از كيپاد استفاده كنيد در صورتي كه گوشي موبايل شما مجهز به فناوري NFC باشد، مي‌توانيد با استفاده از كيپاد كارت شهروندي خود را در برخي از شهرهاي كشور (مشهد و قزوين) شارژ كنيد. براي اين كار كافي است با استفاده از گزينه خريد شارژ، مبلغ مورد نياز خود را وارد كنيد و پس از كسر مبلغ شارژ از كيف پول، كارت شهروندي خود را به پشت تلفن‌همراه نزديك كنيد تا بدون نياز به مراجعه كيوسك‌هاي شارژ بتوانيد كارت‌هاي بليت خود را شارژ كنيد. لازم به ذكر است شارژ كيف پول و يا انتقال اعتبار نياز به پرداخت كارمزد ندارد. بنابراين اگر شما هم از آن دسته افرادي هستيد كه زمان براي‌تان اهميت دارد و مي‌خواهيد همه كارهاي آنلاين خود را با سرعت و با كمترين كليك و با امنيت بالا انجام دهيد و از دست رمز پويا نيز خلاص شويد پيشنهاد مي‌كنيم‌ كيپاد را نصب و تجربه كنيد.
منبع:تسنیم
https://akhbarbank.com/vdcb0abz.rhbf5piuur.html
مشاهده نظر مخاطبان
مهدی
Iran, Islamic Republic of
1- کی پاد اگه قرار باشه توش پول بریزی زیاد جالب نیس مگه بحسابت وصل باشه
۲- رمز نگار بانک شهر راحتترینه و ساده اس مشابه رمز یاب گوگل authenticator هست و بانک ملت پیچیده ترین
۳-باید دید کلاهبرداری اینترنتی در کدام بخش بیشتره امنیت او بخش بالا برد مثلا پرداخت قبوض شاید این تشریفات نخواد
۴- در خرید از آمازون آنلاین اول پول خرید فریز میشه برات ایمیل میشه بعد که کالا ارسال میشه پول برداشت میشه اینجا خرید میکنی سریع برمیدارن !
۴- بانکها در برابر کلاهبرداری پول مردم مسؤ لن و باید بیمه کنن خودشون را که خسارت مردم بدهند بهر صورت اشکال از سیستم اونهاس
تازه ترین اخبار