رد پای بانک مسکن در یک پرونده فساد

8 اسفند 1398 ساعت 12:42

در دومین جلسه رسیدگی به اتهامات عباس ایروانی و پنج متهم دیگر، نماینده دادستان فهرست مفصلی از کم کاری ها و اتهامات شعب بانکی در جریان پرداخت تسهیلات به شرکت های زیرمجموعه گروه عظام را تشریح کرد و گفت: خانواده عباس ایروانی با تبانی با قدرت ا... شریفی مدیر عامل وقت بانک مسکن تسهیلات دریافت کرده است.


به گزارش اخباربانک، در جلسه اول از دور دوم دادگاه گروه عظام، اتهامات ایروانی در خصوص اخذ معاملات تسهیلات کلان، جعل اسناد و بارنامه، عدم واردات کالا با وجود دریافت تسهیلات که به بدهی بانکی 16 هزار میلیاردی گروه عظام منجر شده، تشریح شد. پیشتر در دور اول دادگاه، اتهامات ایروانی در خصوص قاچاق سازمان یافته، بررسی شده بود.

بانک، زیان انباشته متقاضی را ندید!
شاه محمدی ضمن اشاره به اتهامات ایروانی و شرکت های زیرمجموعه، درباره کم کاری بانک های ارائه دهنده تسهیلات بیان کرد: از جمله نواقص موجود در پرونده بانک مسکن، در این پرونده می‌توان به نبود ثبت سفارش مبنی بر ورود در اعتبار‌ها و نگرفتن استعلام اعتبارسنجی اشاره کرد؛ ۱۰ هزار و ۲۶۳ میلیون ریال زیان انباشته برای شرکت وجود داشته که بانک آن را مدنظر قرار نداده است. وی افزود: کمیسیون بانک مسکن چگونه ۲۰ میلیون دلار و ۳۰ میلیون درهم را تصویب کرده است و مسئولان بانک نه تنها دستورالعمل‌های بانک مرکزی را رعایت نکرده اند بلکه به درخواست شرکت مبنی بر اعطای تسهیلات ریالی نیز پاسخ مثبت داده اند.وی گفت: مسئولان بانک مسکن بدون ارائه فرم تایید شده و بدون شرط بازرسی اقدام کرده اند، از طرفی امضا‌های ذیل قرارداد‌ها نیز با امضا‌های ذیل ماده‌های الحاقی یکسان نبوده است.

ضامن هم بدهکار بانکی بود!
شاه محمدی افزود: با وجود ارائه نشدن پروانه سبز گمرکی، پرداخت نشدن بدهی و رفع نشدن تعهدات ارزی، مسئولان بانک به تخصیص اعتبار اسنادی پاسخ مثبت داده‌اند.وی گفت: شرکت پویا خودرو شرق در سال ۸۹ با زیان انباشته ۵۸ میلیارد و ۶۸۳ میلیون ریال مواجه بوده و از طرفی این شرکت بدهی بانکی نیز داشته است، اما جای سوال است که چگونه مسئولان شعبه این شرکت را به عنوان ضامن پذیرفته اند. شاه محمدی بیان کرد: چگونه کارشناس بانک نسبت‌های واهی مالی را به کمیسیون بانک گزارش داده است؟

تبانی خانواده ایروانی با مدیرعامل سابق بانک مسکن
نماینده دادستان ادامه داد: خانواده عباس ایروانی با تبانی با قدرت ا... شریفی مدیر عامل وقت بانک مسکن تسهیلات ارزی برای ورود قطعات خودرو به منطقه سلفچگان دریافت کرده اند و از شرکتی واقع در دبی خرید‌ها صورت گرفته است که این شرکت ایرانی بوده و ۳۴ درصد سهام آن برای پسر عباس ایروانی است. بنابراین ذی نفع واحد بودن خریدار و فروشنده محرز است.

فرار مالیاتی 418 میلیاردی متهم
پس از پایان قرائت کیفرخواست با توجه نامساعد بودن حال متهم ایروانی، قاضی پیشنهاد ختم جلسه را داد که وکیل متهم گفت: حدود ساعت 9:30 به بیمارستان مراجعه کرده و حالش مساعد نیست. بنابراین درخواست دارم دادگاه تعطیل شود.قاضی صلواتی گفت: بدهی عباس ایروانی ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده این در حالی است که امروز سازمان امور مالیاتی تهران فرار مالیاتی وی را بیش از ۴۱۸ میلیارد تومان اعلام کرده است که جای تاسف دارد.

حال نامساعد متهم؛ پای کرونا در میان است؟!
به گزارش میزان، در ابتدای جلسه دیروز با درخواست قاضی صلواتی، شاه محمدی، نماینده دادستان ادامه کیفرخواست را خواند اما بعد از قرائت کیفرخواست به دلیل نامساعدبودن حال ایروانی، جلسه نیمه تمام ماند. اگرچه در اخبار رسمی هیچ اشاره ای به نوع کسالت ایروانی نشده است اما  برخی منابع خبری از جمله باشگاه خبرنگاران نوشت: ایروانی مشکوک به کرونا بود و از خبرنگاران خواسته شد به وی نزدیک نشوند.
منبع:میزان


کد مطلب: 73415

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/73415/رد-پای-بانک-مسکن-یک-پرونده-فساد

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com