۰
پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۷

واکنش همتی به افزایش نرخ ارز

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه خارج از FATF با نظام بانکی دنیا ارتباطی تحریم ناپذیر برقرار شده ، گفت:حواشی تصمیم FATF، تلاش سودجویان، نوسان غیرساختاری و ناپایداری در بازار ارز بوجود اورد.
واکنش همتی به افزایش نرخ ارز
به گزارش اخباربانک، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: این روزها برخی نوشته‌ها و مصاحبه‌های من در خصوص FATF مورد استناد افرادی از گرایش‌های مختلف قرار می‌گیرد.

در این زمینه ذکر این نکته را ضروری می دانم که بانک مرکزی، نهادی تخصصی و حرفه‌ای است و در مراکز تصمیم سازی و تصمیم گیری نظرات کارشناسی خود را گفته و بر آن اصرار می ورزد.

کما اینکه، در مورد FATF نیز در دولت، مجلس و در مجمع تشخیص مصلحت نظام، موضع بانک را به صراحت بیان کردم. لذا، همانطور که در مجمع، بر اساس مصالح ملی نظر خود را گفته‌ام، به همان صراحت در مقابله با جو روانی که دشمنان، با تکیه بر تصمیم FATF، برای لطمه زدن به اقتصاد کشور و بی ثبات کردن بازارها، ایجاد می‌کنند، بر مبنای وظیفه و مصالح ملی عمل کرده‌ام باز هم تاکید می‌کنم: کشورمان توانسته است تا حدود زیادی ارتباط تحریم ناپذیری با نظام پولی و مالی دنیا، خارج از چارچوب FATF، برقرار کند و بانک مرکزی نیز، با همراهی سایر بخش‌های اقتصادی، تلاش خود را در جهت تسهیل پایدار نیازهای تجاری کشور، بی وقفه ادامه خواهد داد.

در همین راستا طی چند روز گذشته صدها میلیون دلار ارز مورد نیاز واردات مواد اولیه و واسطه‌ای کارخانجات توسط صادرکنندگان در بازار ثانویه عرضه شده است، ولی به هر تقدیر حواشی تصمیم FATF، تلاش سودجویان و سفته بازان، نوسانات غیرساختاری و ناپایداری در بازار ارز بوجود آورد.

این نوسانات برای بانک مرکزی جدید نیست و بر اساس تجارت گذشته و برنامه‌هایی که بانک مرکزی بر مبنای سازوکار بازار دارد، نرخ ارز به تدریج به تعادل ساختاری خود منطبق با متغیرهای واقعی اقتصاد کشور باز خواهد گشت.
 
https://akhbarbank.com/vdcfyjde.w6dmyagiiw.html
تازه ترین اخبار