۰
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۷

پر تورم ترین دهک جامعه را بشناسید

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار نرخ تورم سالیانه کل کشور ۳۷ درصد بود و این نرخ در بین اقشار مختلف جامعه (دهک‌های یکم تا دهم) بین ۳۶.۳ تا ۳۸.۹ درصد بوده است.
به گزارش اخباربانک، این درحالی است که این نرخ تورم برای هر دهک هزینه‌ای کشور متفاوت است، یعنی تاثیر نرخ تورم بر دهک‌های مختلف جامعه متفاوت است. براساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران فاصله تورمی دهک‌ها در بهمن ماه به ۲.۶ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۲.۲ درصد) ۴ دهم واحد درصد افزایش داشته است.

فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ۹ دهم واحد درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ۴ دهم واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچون ماه‌های قبل بالاترین نرخ تورم برای دهم دهم یا ثروتمندترین قشر جامعه با ۳۸.۹ درصد بوده، نرخی که برای دهک اول یا فقیرترین قشر جامعه ۳۶.۳ درصد بوده است.

میزان تحمل تورم برای دهک‌های سوم، چهارم و پنجم با ۳۷.۱ درصد برابر بوده است. همچنین نرخ تورم در دهک ششم با دهک دوم ۳۷ درصد برابر بوده است.

تورم در دهک‌های هفتم، هشتم و نهم روند افزایشی داشته است و به ترتیب ۳۷.۳، ۳۴.۴ و ۳۷.۸ درصد بوده است.

نرخ تورم در کالاهای خوراکی نیز وضع به این صورت بوده است. دهک اول با ۴۴.۴ درصد کم‌ترین نرخ تورم و دهک دهم با ۵۰.۱ درصد بالاترین تورم را داشته است.

نرخ تورم کالاهای خوراکی و آشامیدن در هیچکدام از دهک‌ها یکسان نبود. در حالی که دهک دوم تورم ۴۵ درصد داشته این نرخ برای دهک سوم ۴۵.۷ درصد و در دهک چهار ۴۶.۳ درصد بوده است. افراد در دهک پنجم نیز تورم ۴۶.۹ درصد و دهک ششم ۴۷.۲ بوده است. در روند صعودی تورم دهک‌های هفتم، هشتم و نهم نیز به ترتیب ۴۷.۷، ۴۸.۶ و ۴۹.۲ درصد اعلام شده است.
منبع: ایرنا
https://akhbarbank.com/vdcg7w9u.ak9w34prra.html
تازه ترین اخبار