۰
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۷

کف حقوق کارمندان در سال آینده اعلام شد

بررسی گزارش کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در خصوص بودجه سال ۱۳۹۹ در صحن علنی مجلس آغاز شد.
نمایندگان موافق در مجلس شورای اسلامی دلایل موافقت خود را با مفاد پیش بینی شده در لایحه بودجه سال آینده اعلام کردند.

هادی قوامی، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: لایحه بودجه ۹۹ مبتنی بر اصلاحات ساختاری تدوین شده که از جمله این اصلاحات شفافیت و بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد است.

 هادی قوامی ضمن ارائه گزارش کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ ادامه داد: کمیسیون تلفیق ۳۳ جلسه رسمی را برای بررسی لایحه بودجه ۹۹ برگزار کرد و مهمترین برنامه کمیسیون تلفیق این بود که لایحه از قانون برنامه ششم توسعه تبعیت کمی و کیفی داشته باشد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس مصوبات تلفیق رقم کل منابع بودجه ۲۱۷۶۰۰۰ میلیارد تومان رسیده که شامل بودجه عمومی شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانک‌ها، درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی می‌شود.

وی افزود: درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها بالغ بر ۷۹۷۰۰ میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ به تصویب رسید. بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت بالغ بر ۱۰۳۵۰۰۰ میلیارد تومان به تصویب رسیده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: همچنان سهم بالایی از بودجه کل کشور به بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت اختصاص یافته است.

قوامی ادامه داد: بر اساس آنچه در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده درآمدهایی که در کمیسیون مصوب کردیم به نسبت آنچه در لایحه پیش‌بینی شده بود ۱۰.۶ درصد رشد دارد و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که عمدتاً فروش نفت است ۷.۱ درصد، واگذاری دارایی‌های مالی ۳۳.۴ درصد رشد کرده است. سرجمع منابع عمومی دولت ۱۵.۸ درصد رشد دارد و نسبت به پیش‌بینی دولت در سال ۹۹ شرایط خاصی برای اقتصاد کشور حاکم است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: برای بودجه سال ۹۹ وابستگی بودجه کل کشور به نفت کاهش پیدا کرده اما منابع دیگری دیده شده که یکی از آنها واگذاری اموال دولت با زیرساخت‌هایی است که ایجاد کرده همچنین کاهش درآمدهای نفتی از این محل تأمین می‌شود.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی گفت: راه‌حل دیگر واگذاری اوراق و اسناد است تا بتوانیم بودجه کل کشور را تأمین کنیم. کمیسیون بودجه تمام تلاش خود را می‌کند تا درآمدهای مالیاتی را مورد توجه قرار دهد به همین جهت مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس را دیده است.

وی افزود: راه‌های جدیدی نیز پیش‌بینی شد که به این وسیله امکاناتی فراهم شود تا اگر عواملی می‌تواند نفت را به فروش برساند این کار انجام شود تا بدهی‌های دولت به آنها تسویه شود. در تبصره ۱ پیش‌بینی شده تا نفت به این صورت فروخته شود و از محل آن بدهی دولت به طلبکاران تسویه شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بر اساس قانون سهم درآمد ورودی نفت به صندوق توسعه ملی ۳۶ درصد است اما اکنون این سهم ۲۰ درصد است و ۱۶ درصد فاصله را با مصوبه کمیسیون تلفیق دولت می‌تواند در قالب وام در صورت وفور درآمد نفتی بدهی خود را به صندوق توسعه ملی تسویه کند.

قوامی تصریح کرد: دو میلیارد و ۷۹۵ میلیون یورو از محل تسهیلات ارزی با تضمین دولت اجازه برداشت داده شده تا دولت بتواند از محل منابع تبصره ۱۴ برداشت کند.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی اصلاحات ساختاری در بودجه سال ۹۹ دیده شده که از جمله آنها می‌توان به برنامه‌محوری بودجه، مبادله موافقتنامه‌ها قبل از ابلاغ بودجه اشاره کرد. همچنین در بودجه سال ۹۹ ساختار فروش و مولدسازی دارایی‌ها برای جایگزین کاهش درآمدهای نفتی دیده شده است.

وی افزود: اصلاح نظام روابط مالی، توسعه میادین نفتی، شفافیت یارانه‌های آشکار، تکمیل بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد از جمله اصلاحات ساختاری لایحه بودجه ۹۹ است. همچنین کمیته‌ای برای بازبینی هزینه‌ها و ساماندهی موسسات پژوهشی کشور ایجاد شده است.

 بودجه سال آینده منجر به مهار تورم می شود
ولی ملکی،عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است در بودجه سال آینده از منابع بانک مرکزی استفاده نشده، بنابراین اقدامات لازم برای جلوگیری از تورم پیش بینی شده است.

وی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور در موافقت با کلیات این لایحه، گفت: بودجه سال آینده با توجه به شرایط بحرانی تنظیم شده است، زیرا در حال حاضر کشور از نظر سیاسی و اقتصادی در شرایط خاصی به سر می برد.

وی مهار تورم را یکی از ویژگی های بودجه سال آینده برشمرد و اظهار کرد: اگر منابع درآمدی از طریق تولید افزایش یابد، تورم کاهش پیدا می کند، اما حال که کشور با محدودیت منابع روبرو است، نمی توان انتظار داشت همه چیز عادی باشد، در بودجه سال آینده از منابع بانک مرکزی استفاده نشده، بنابراین اقدامات لازم برای جلوگیری از تورم پیش بینی شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: توجه به اشتغال نیز یکی دیگر از ویژگی های مثبت لایحه بودجه سال ۹۹ است؛ در تبصره ۱۸ این لایحه ایجاد یک میلیون شغل پیش بینی شده است که این امر نه تنها به اشتغالزایی کمک می‌کند، بلکه موجب رونق تولید خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی توجه به اتمام پروژه های عمرانی در سال آینده را یکی دیگر از مزیت های بودجه سال ۹۹ توصیف کرد و یادآور شد: در سال های گذشته پروژه های عمرانی مختلفی در نقاط مختلف تعریف شده که با کمال تاسف هیچیک از آنها به بهره برداری نرسیده است، اما در سال آینده اعتبار لازم برای اتمام این پروژه های پیش بینی شده است.

ملکی ادامه داد: براساس لایحه بودجه ۹۹ اختیارات استان ها افزایش یافته و تصمیم گیری به استاندارها واگذار شده است که این امر می تواند در بهبود شرایط استان ها موثر باشد.

وی با اشاره به افزایش پایه حقوق ها تصریح کرد: افزایش پایه حقوق از یک ملیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می تواند تاثیر بسزایی دربهبود معیشت مردم داشته باشد، چرا که با اجرای شدن این تصمیم، کف حقوق ها حدود ۸۰ درصد افزایش می یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم  تامین کالای اساسی  در سال آینده را یکی از ویژگی های مثبت لایحه بودجه سال ۹۹ خواند و اضافه کرد: به زعم وزیر صنعت، معدن و تجارت و متولیان امر در حال حاضر انبارهای کشور در بهترین شرایط از نظر تامین کالا به سر می برند و علت این امر نیز پیش بینی بودجه مورد نیاز برای تامین کالاهای اساسی در سال ۹۸ است.

۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه برای کاهش فقر اختصاص یافت
نماینده مردم تهران، در موافقت با کلیات بودجه گفت: با توجه به اینکه ۵۰ درصد جمعیت کشور زیر خط فقر هستند، ۱۸ هزار میلیارد تومان برای کمک به فقرا در بودجه سال ۹۹ اختصاص یافته است.

 سیده فاطمه ذوالقدر گفت: دولت در قانون برنامه ششم مکلف شده بود تا اعتبارات جاری همه دستگاه ها را مبتنی بر عملکرد پیش بینی کند که این تکلیف در بودجه سال ۹۹ به صورت کامل انجام شده است.

وی با بیان اینکه وام ازدواج به ۵۰ میلیون افزایش یافته است، بیان کرد: در قانون برنامه ششم بانک مرکزی مکلف شده است از طریق بانک های عامل ۷۰ هزار میلیارد ریال به سازمان بهزیستی با اولویت زنان سرپرست خانوار به صورت قرض الحسنه بدهند که امیدواریم این موضوع در سال ۹۹ نیز به اشتغال مددجویان کمک کند.

ذوالقدر با بیان اینکه تقویت صندوق محیط زیست در لایحه بودجه ما دیده شده است، گفت: فراکسیون ورزش نیز پیشنهادات خوبی ارائه کرد که منجر به این شد مبلغ پرداختی ورزشکاران برای خروج از کشور با همان مبلغ ابتدایی انجام شود.

وی با بیان اینکه از محل پخش مسابقات ورزشی به وزارت ورزش مبالغی ارائه خواهد شد، گفت: از محل ۲۷ صدم درصد از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده که یکی از اقدامات خوب مجلس دهم می باشد برای تکمیل پروژه های استان ها از آن استفاده می شود.

بودجه ۹۹ اختیارات فرمانداران و استانداران را افزایش داده است
نماینده مردم لنگرود در مجلس در موافقت با کلیات بودجه گفت: واگذاری ۶۰۰ طرح ملی در لایحه بودجه سال ۹۹ به استانها، اختیارات استانداران و فرمانداران را افزایش داده است.

 مهرداد بائوج لاهوتی در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۵ اسفند) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور در موافقت با کلیات این لایحه، گفت: پیشنهاد بودجه سه دوازدهمی چه اتفاقی در کشور شکل می دهد؟ اگر لایحه بودجه فعلی اشکالاتی دارد، آن را برطرف کنیم. بودجه سه دوازدهمی مشکلاتی را برای کشور رقم می زند، اختیار ۶۰۰ طرح ملی به استان ها داده شده که اختیار استانداران را افزایش می دهد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه منابع درآمدی دولت کاملا مشخص است، ادامه داد: بودجه سال ۹۹ براساس واقعیت بسته شده است، با شرایط کنونی امکان فروش نفت بیش از یک میلیون بشکه در روز را نداریم و قیمت هر بشکه ۵۰ دلار تعیین شده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت اعلام کرده که ۵۰ هزار میلیارد تومان از اموال غیرضروری خود را در جریان بودجه سال ۹۹ واگذار می کند، عنوان کرد: میزان دریافت مالیات ۱۷۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده، با توجه به شرایط اقتصادی، تورمی و تحریمی، علم اقتصاد می گوید شرایط وصول مالیات باید سهل تر شود و امکان افزایش اخذ مالیات بیش از ۱۷۵ هزار میلیارد تومان وجود ندارد.

لاهوتی تصریح کرد: نسبت به دولت مدعی بودیم که مالیات بر خانه های خالی را اجرا نمی کنیم که در بودجه ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در این خصوص برای دولت تعهد ایجاد شد و برای خانه ها و خودروهای لوکس نیز رقمی پیش بینی شده است، بنابراین نگاه به وصول مالیات در بودجه سال آینده افزایش دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه درست است که دولت اعلام کرده ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق صادر می کند، اما ۵۳هزار میلیارد تومان از آن اوراقی است که باید برگشت دهد، گفت: امسال با توجه به تحریم ها سهم صندوق توسعه ملی ۳۶ درصد بود که دولت سهم صندوق را ۲۰ درصد کاهش داد و ۱۶ درصد باقی مانده به عنوان استقراض دولت است و دولت ۱۶ درصد بدهکار صندوق توسعه ملی است.

وی با بیان اینکه ۲ میلیارد و ۷۹۵ میلیون دلار برای اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار غیر از ۸۰ هزار میلیارد تومان پروژه های عمرانی در نظر گرفته شده، این رقم می تواند تحول بزرگی در کشور ایجاد نماید، گفت: در سالی که تحریم هستیم، دولت دقت کرده بودجه خود را به بانک ها تحمیل نکند، زیرا باعث ایجاد تورم می شود.

بودجه سال ۹۹ تحریم محور است
 علیرضا رحیمی  در جریان رسیدگی به لایحه بودجه ۹۹ به عنوان نماینده موافق، ضمن قدردانی از زحمات اعضای کمیسیون تلفیق بودجه، گفت: اصلاح ساختار بودجه با توجه به واقعیت ها و منابع و مصارف موجود محقق شد کما اینکه چیزی دولت ارائه داد با آنچه در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ مصوب شد مغایرت داشت و این امر باعث شد اصلاحات ساختار بودجه برای اولین بار در سال ۹۹ مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاحات صورت گرفته، ادامه داد: برنامه محور کردن بودجه یکی از مواردی بود که مورد توجه قرار گرفت و این در حالی است که این موضوع در سال های قبل مورد توجه نبود، مولدسازی دارایی های دولت بدون تعیین تکلیف در بودجه به عنوان اصل قرار گرفت که گامی رو به جلو در اصلاح ساختار بودجه است همچنین تفکیک یارانه های آشکار و پنهان که پیش از این برنامه ریزان و مدیران را در بودجه ریزی با مشکل مواجه می ساخت چرا که آمارهای ارائه شده واقعی نبودند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: بودجه زمانی به صحن آمد که FATF ایران را به عنوان کشور غیرهمکار در لیست سیاه قرار داد که درآمد دولت نیز متاثر از آن خواهد بود بنابراین اگر بودجه به کمیسیون تلفیق برگردد به طور قطع میزان درآمد پیش بینی شده برای دولت باز هم جای واقع نگری دارد.

وی افزود: برای اولین بار در تاریخ بودجه ریزی کشور ۲ درصد از هزینه های شرکت های دولتی سودده به موارد مهمی همچون هزینه آموزش و پرورش، محرومیت زدایی از مناطق دورافتاده، همسان سازی حقوق بازنشستگان، پرداخت حقوق و معوقات کارگران و هزینه حوادث طبیعی و غیرمترقبه همچون زلزله، سیل و موضوعاتی همچون کرونا که هزینه های غیرقابل پیش بینی را به کشور تحمیل می کند تخصیص یافته است.

رحیمی ضمن قدردانی از کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ برای تعیین میزان بودجه دفاعی کشور، خاطرنشان کرد: این کمیسیون بسیار هوشمندانه پیشنهادات وزارت دفاع و نمایندگان را مورد توجه قرار داد و هیچ کسری در این بخش وجود ندارد، ضمن اینکه برای رتبه بندی معلمان مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده که از جمله وعده دولت و وزیر آموزش و پرورش بود همچنین از منابع اسناد خزانه برای مدرسه سازی و مقاوم سازی مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی با یادآوری اینکه بودجه ریزی امسال مبتنی بر عملکرد بوده است، اظهار کرد: مجلس دهم در قانون برنامه ششم توسعه تکلیف کرد که در ۵ سال آینده بودجه ریزی دولت بر مبنای عملکرد باشد و این موضوع برای اولین بار در مجلس رعایت شد کما اینکه جدولی که ارائه شده تغییرات منابع بودجه دولت را به گونه ای نشان می دهد که مبالغی که دولت در لایحه آورده و کمیسیون تلفیق نیز در مصوبه خود به آن اشاره کرده است رشد قابل توجهی را نشان می دهد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات مواردی که در بودجه ۹۹ رشد قابل توجهی داشته است، افزود: کل درآمدها ۱۰ درصد، واگذاری دارایی های سرمایه ای ۷ درصد، جمع منابع عمومی دولت ۱۵ درصد رشد داشته به این معنا که ۴ هزار میلیون ریال به ۵ هزار و ۶۰۰ میلیون ریال تبدیل شده است همچنین درآمد اختصاصی دولت ۷ دهم درصد و منابع بودجه عمومی دولت ۱۳ درصد رشد پیدا کرده است.
https://akhbarbank.com/vdcc01qm.2bq1e8laa2.html
تازه ترین اخبار