عبده تبریزی:

سال آینده کسب و کار با فشار گسترده‌تری همراه خواهد بود

30 بهمن 1398 ساعت 8:53

عبده تبریزی با اعلام اینکه مقیاس شناخت بورس، شاخص نیست گفت: طرح گام با هدایت ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به سمت بخش‌های فروش به تعادل بورس کمک می کند.


به گزارش اخباربانک، حسین عبده تبریزی در نخستین همایش مالی با محوریت تامین مالی اظهار داشت: با توجه به مسایل حاکم بر اقتصاد و تورم ، بخش خصوصی بصورت دائم نیاز به سرمایه در گردش گسترده دارد که ممکن است بسیاری از بخش‌های خصوصی قادر به تامین این سرمایه در گردش به دلیل افزایش نرخ دلار و تورم نباشند به همین دلیل با مشکلات عدیده‌ای در تامین مالی روبرو می شوند.

وی ادامه داد: بازار سرمایه را باید براساس میزان تامین مالی که انجام می‌دهد شناخت و نباید مقیاس شناخت آن میزان افزایش شاخص بورس باشد. روشن است که به لحاظ موقعیت حاکم، بخش خصوصی نیاز به تامین نقدینگی بیشتری نسبت به سایر بخش ها دارد. زمانی که در اقتصاد کلان با تامین  اعتباری مواجه هستیم طبیعی است که ارزش افزوده به شدت کاهش پیدا کند این موضوع منجر به ایجاد مشکل در تولید و وضعیت کسب و کار خواهد شد چرا که در چنین مواقعی نمی‌توان نقدینگی مدنظر را در اختیار کسب و کار قرار داد.

این عضو سابق شورای عالی بورس ادامه داد: حوزه کسب‌ و کار باید برخی از مسایل و محدودیت های موجود در بیمه را تحمل کند که اکنون تامین اجتماعی خیلی فعال تر از قبل در حال فعالیت است. سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان اوراق به فروش رفت در حالی که این میزان در سال ۹۸ به پنج هزار میلیارد تومان کاهش یافت و باعث ایجاد مشکل در فعالیت بخش خصوصی شد. افزایش قیمت ارز باعث شده تا شرکت‌ها نیاز بیشتری به سرمایه در گردش داشته باشند.

عبده تبریزی عنوان کرد: تا زمانی که شاهد ورود نقدینگی به حوزه تولید و صنایع نباشیم ضرباتی به برخی از دارایی های موجود وارد می شود که این موضوع زمینه افزایش قیمت املاک را فراهم می کند.در صورتی که مسئولان به دنبال ایجاد اشتغال هستند باید تلاش های لازم برای ورود نقدینگی به این حوزه را فراهم کنند.

وی گفت: در چند وقت اخیر شاهد بکارگیری طرح گام هستیم که براساس پیش بینی های صورت گرفته حدود ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به سمت بخش‌هایی که فروش دارند هدایت خواهد شد. این طرح به ایجاد تعادل در برخی از بخش های بورس کمک می کند. افزایش قیمت ها برای بخش خصوصی تحمل آور است اما عدم دریافت برخی از منابع مالی و کمبود نقدینگی مشکلاتی را برای آنها فراهم کرده است.

عبده تبریزی افزود: سال آینده وضعیت کسب و کار با فشار گسترده‌تری همراه خواهد بود این حوزه فقط با مساله تنگنای اعتباری مواجه نیست، بلکه برخی از مالیات‌های جدید در حال وضع است که این موضوع موجب فشار به کسب و کارها می‌شود.
 


کد مطلب: 73268

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/73268/سال-آینده-کسب-کار-فشار-گسترده-تری-همراه-خواهد

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com