۰
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۱۰

ادغام بانک‌های نظامی‌، شاید پایان امسال

یکسال و هشت ماه پیش ۲۴ تیرماه ۱۳۹۷، خبر غیررسمی بررسی ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه را نوشتم، مطلب با این مقدمه آغاز می‌شد که بیش از دو هفته است بحث ادغام بانک‌های نظامی شکل جدیدی به خود گرفته و مدیران عامل بانک‌های منتسب به نهادهای نظامی در جلساتی ادغام با یکدیگر را بررسی می‌کنند.
دنیای اقتصاد نوشت :این در حالی بود که در یکی دو سال قبل از آن، فقط صحبت‌ها از طرح ادغام سه بانک و موسسه ثامن، انصار و مهر اقتصاد و مخالفت بانک مهر اقتصاد در میان بود. اما اخبار صنف بانکی حکایت از بزرگ‌ترین ادغام داشت. ادغام پنج بانک نظامی که با احتساب موسسه ثامن که پیش‌تر با بانک‌ انصار ادغام شده بود، بزرگ‌ترین ادغام محسوب می‌شد.

بانک‌های حکمت ایرانیان، انصار، مهر اقتصاد، قوامین و موسسه اعتباری کوثر، پنج بانک متعلق به نیروهای مسلح بودند که تنها شباهتشان، سهامداران نظامی‌شان بود.

حتی در آن زمان هم، هنوز مدیران برخی از بانک‌ها با شیوه ادغامشان مخالف بودند. اعلام این خبر اما با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد.

برآوردهای اولیه نشان داد جامعه‌ای که پیش‌تر طعم ادغام بانک‌ها را چشیده است، نگران نیست و خبر خاصی از خروج منابع این بانک‌ها نبود.

خبر ادغام با اظهارنظرهای بانک مرکزی و تایید بانک سپه رسمیت یافت. بانک مرکزی اعلام کرد که براساس مصوبات شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی اقتصادی تمهیدات مناسبی برای اطمینان‌بخشی به مشتریان و سهامداران و سپرده‌گذاران فراهم شده و روند ادغام آغاز شد. بخشی از سهام افراد با فراخوانی که از سوی همه بانک‌ها اعلام شد، خریداری و بخشی به آینده واگذار شد تا پس از ارزش‌گذاری، قیمت‌ها اعلام شود.

حال رئیس کل بانک مرکزی از پیشرفت ۸۰ درصدی روند ادغام خبر داده است. خبرهای غیررسمی هم از برگزاری مجامع ادغام بانک‌ها تا پایان بهمن حکایت دارد، اما ۱۰ روز به پایان بهمن‌ماه مانده و هنوز آگهی مجامع انحلال منتشر نشده است.

آخرین اخبار درگوشی از احتمال برگزاری جداگانه مجامع بانک‌ها در اسفندماه و ماه‌های ابتدایی سال آینده خبر می‌دهند. البته این رسم اعلام اخبار جدید بانکی در پایان سال، در گذشته هم وجود داشته است. احتمالا حکمت ایرانیان اولین بانکی است که در پایان سال، مجمع انحلالش برگزار می‌شود تا تابلویی با نام «بانک سپه» یا «بانک سپه نوین» را بر سر در شعبش ببیند.
https://akhbarbank.com/vdchvznq.23nxqdftt2.html
تازه ترین اخبار