۰
جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۶

طلای جهانی فعلا ارزان‌تر نمی‌شود

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر تصمیمات سازمان جهانی بهداشت در خصوص شیوع ویروس مرگبار در چین و بررسی‌هایی که ثبات اقتصاد این کشور را نشان داد، پایین رفت.
به گزارش اخباربانک، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد افت کرد و به ۱۵۷۱ دلار و ۷۳ سنت رسید.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۸ درصد کاهش، ۱۵۷۶ دلار و ۵۰ سنت معامله شد.

قیمت طلا از ابتدای ژانویه تاکنون تحت تاثیر نگرانیهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونای جدید در چین، ۳.۶ درصد رشد داشته است و به سوی دومین رشد ماهانه متوالی پیش می‌رود.

سازمان جهانی بهداشت روز پنج شنبه در واکنش به شیوع ویروس مرگبار در چین، وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد اما با وضع محدودیتهای سفر و تجارت مخالفت و اعلام کرد پکن می‌تواند این اپیدمی را مهار کند.

ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارزی ارشد در شرکت دیلی فارکس در این باره گفت: اگر چه سازمان جهانی بهداشت وضعیت اضطراری جهانی اعلام  کرده اما درباره مهار این اپیدمی نسبتا خوش بین نظر رسید و از حمایت از اقدامات محدودکننده تجارت و سفر که بازارها نسبت به آنها نگران بودند، خودداری کرد بنابراین بازارها اندکی آرامش پیدا کردند.

وی در ادامه افزود: در مقطع فعلی تاثیر منفی شیوع این ویروس چیزی نیست که اقتصاد چین بتواند از آن رهایی پیدا کند و قطعا ضربه خواهد خورد اما تشخیص شدت این آسیب تا زمان اعلام جزئیات بیشتر، دشوار خواهد بود.

ویروس کرونای جدید تاکنون جان ۲۱۳ نفر را در چین گرفته و به حداقل ۲۲ کشور رسیده و بسیاری از استانهای چین را که دومین اقتصاد بزرگ جهان به شمار می‌رود فلج کرده است.

طلا در شرایط ابهامات مالی و سیاسی به عنوان دارایی مطمئن با افزایش تقاضای خرید روبرو می شود.

بازارهای سهام آسیایی روز جمعه با این امید که اپیدمی چینی به زودی مهار خواهد شد، سبزپوش شدند در حالی که گزارشهای منتشره درباره بهبود فعالیت شرکتهای خدماتی و فعالیت کارخانه‌ای چین در ماه ژانویه، اعتماد بازار را بهبود بخشید.

بر اساس گزارش رویترز، عامل دیگری که قیمت طلا را با کاهش روبرو کرد، ارزش دلار بود که در برابر سبدی از ارزهای رقیب صعود کرد و طلا را برای دارندگان ارزهای دیگر ارزان‌تر ساخت.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در یادداشتی نوشت: طلا در محدوده ۱۵۴۵ تا ۱۵۵۰ دلار از حمایت برخوردار است در حالی که در محدود ۱۵۸۵ دلار تا ۱۶۰۰ دلار با مقاومت روبروست. نگرانی از ویروس ووهان باعث خواهد شد طلا در آستانه تعطیلات پایان هفته به پایین ۱۵۶۰ دلار سقوط نکند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد افزایش، به ۲۳۲۱ دلار و ۱۴ سنت رسید. قیمت این فلز در ماه میلادی جاری ۱۹ درصد رشد کرده که بزرگترین رشد ماهانه از نوامبر سال ۲۰۱۶ است اما در هفته جاری حدود چهار درصد افت داشته است.

هر اونس نقره برای تحویل فوری ثابت بود و در ۱۷ دلار و ۸۲ سنت ایستاد و برای کل هفته ۱.۴ درصد افت نشان می‌دهد.

هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد کاهش، ۹۷۶ دلار و ۲۱ سنت معامله شد و از ابتدای هفته جاری تاکنون ۲.۳ درصد کاهش قیمت داشته که شدیدترین کاهش قیمت این فلز در سه ماه گذشته است.
 
https://akhbarbank.com/vdcdkn05.yt0xf6a22y.html
تازه ترین اخبار