۰
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۲

بورس حبابی است یا واقعی؟

بازار سرمایه که از ابتدای امسال رکورد رشد ۱۰۰ درصدی را شکسته، اکنون هم بر مدار صعود حرکت می‌کند و طبق گفته یک کارشناس ارشد بازار سرمایه، قیمت‌ها حبابی نیست و این روند ادامه خواهد داشت و شاخص کل تا انتهای بهار سال آینده به ۴۷۰ هزار واحد هم می‌رسد.
به گزارش اخباربانک به نقل از ایسنا، طی ۲۱ روز کاری آذر امسال ارزش معاملات در بازار بورس در مقایسه با آبان ۱۳۹۸ معادل ۷۶ درصد افزایش یافت و از ۲۴۶ هزار و ۱۴۶ میلیارد ریال به ۴۳۲ هزار و ۱۵۱ میلیارد ریال رسید. همچنین حجم سهام معامله شده از ۵۱۰ هزار و ۷۲ میلیون سهم به ۸۲۲ و ۱۵میلیون سهم رسید که معادل ۶۱ درصد افزایش یافت.

از ابتدای امسال تا پایان آذر حجم و ارزش معاملات بازار سهام (اول و دوم) به ترتیب برابر با ۷۱۳ و ۲۸۴ میلیون سهم و دو میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال بوده است. در آذر امسال دفعات معاملات بازار سهام برابر با ۷۱ درصد بوده در مقایسه با آبان ماه افزایش یافت و از پنج میلیون و ۹۳۶ هزار و ۲۵۰ هزار دفعه به ۱۰ میلیون و ۱۵۳ هزار و ۱۱۱ هزار دفعه رسید.

افزایش ۱۶ درصدی در یک ماه

شاخص بورس در پایان آذر در مقایسه با آبان به میزان ۴۹ هزار واحد برابر با ۱۶ درصد افزایش یافت و از ۳۰۴ هزار و ۹۹۷ واحد به ۳۵۴ هزار و ۹۹۷ واحد رسید. ارزش بازار در پایان آذر در مقایسه با ماه مشابه سال قبل به میزان شش میلیون و ۹۹۱ هزار و ۲۳۹  میلیارد ریال برابر با ۱۱۸ درصد افزایش یافت و از پنج میلیون و ۹۲۴ هزار و ۳۴۸ میلیارد ریال به ۱۲ میلیون و ۹۱۵ هزار و ۵۸۷ میلیارد ریال رسید.

درصد گردش معاملات از ابتدای سال تا آذر ۱۳۹۸ به رقم ۲۵ رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۱۹ درصد افزایش داشته است. همچنین میزان بازده کل بورس از ابتدای سال تاکنون ۹۳ درصد بوده است. نسبت قیمت به درآمد ۱۲ ماه گذشته نیز به رقم ۷.۵۳ رسید.

تاثیر تحولات بر شاخص بورس

بورس همچنان بر مدار صعود در حرکت بود که تحولات سیاسی هفته‌های اخیر باعث ریزش این بازار شد؛ به طوریکه شاخص به رقم حدود ۳۵۸ هزار هم رسید. البته این ریزش دوام چندانی نداشت و با تدابیر سازمان بورس و اوراق بهادار از جمله کاهش دامنه نوسان از پنج به دو درصد مجددا و تقریبا بعد از حدود یک هفته دوباره روند صعودی به خود گرفت؛ به طوریکه شاخص کل بورس از ابتدای هفته جاری مجددا صعودی شد و روز گذشته (سه‌شنبه) با ۳۸۷۴ واحد رشد، روی ۳۹۵ هزار و ۹۱۲ واحد ایستاد.

بورس تا پایان سال به ۴۲۰ هزار واحد می‌رسد

در این زمینه محمدرضا قاسمی - کارشناس ارشد بازار سرمایه - در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه شاخص کل بازار سرمایه عمدتا از سهم‌های بزرگ نشأت می‌گیرد، اظهار کرد: البته باید توجه داشت که سهم‌های کوچک هم به اندازه خودشان وزن دارند. از سوی دیگر در کلیت بازار سهم‌های بزرگ عمدتا از دلار و تا حدودی هم از فلزات جهانی و نفت تاثیر می‌گیرند.

وی توضیح داد: زمانی که این موارد کنار هم قرار می‌گیرد، با توجه به دلار ۱۱ هزار تومانی نیما در سال جاری، نفت  ۶۵ دلاری و فولاد ۴۰۰ د لاری شاخص ۳۶۰ تا ۷۰ هزار واحدی برای امسال کافی بود اما در بازار سرمایه اصطلاحی تحت عنوان پیش خور وجود دارد؛ یعنی قبل از اینکه اتفاقی رخ دهد قیمت سهم‌ها افزایش پیدا می‌کند.

شاخص حبابی نیست

این کارشناس ارشد بازار سرمایه ادامه داد: درحال حاضر نیز بازار سال آینده را پیش‌خور می‌کند؛ بنابراین رشد شاخص کل در این روزها حباب نیست بلکه سال آینده را پیش‌بینی می‌کند و بر این اساس، شاخص کل تا آخر سال می‌تواند تا ۴۲۰ هزار واحد هم افزایش پیدا کند.

قاسمی با اشاره به قیمت دلار و فلزات در سال آینده گفت: با توجه به دلار حدود ۱۳ هزار تومانی و رشد ۱۰ درصدی قیمت فلزات جهانی، شاخص کل تا پایان بهار سال آینده می تواند به ۴۷۰ هزار واحد هم برسد که ۳۰ هزار واحد این عدد از محل سود تخمینی شرکت‌ها برای سال ۱۳۹۸ است؛ بنابراین ۴۲۰ هزار واحد برای امسال حباب نیست.

وی با بیان اینکه احتمالا شاخص در اسفند ماه افت کوچکی داشته باشد، عنوان کرد: روال سنتی در بورس  این است که در اسفند ماه هلدینگ‌های بزرگ برای حقوق و عیدی پایان سال فروشنده می‌شوند؛ بنابراین شاخص کل افت کوچکی خواهد داشت و از اوایل فروردین رشد بازار شروع خواهد شد.
https://akhbarbank.com/vdcizqay.t1arp2bcct.html
تازه ترین اخبار