٣٥‌درصد کارگاه‌های طلاسازی تعطیل شد

21 دی 1398 ساعت 10:24

طلا شیب تند قیمت را از سال ٩٧ آغاز کرد و درحالی ‌که هر گرم طلای ١٨عیار در انتهای‌ سال ٩٦ به‌طور متوسط حدود ١٥٠‌هزار تومان قیمت خورده بود، در ‌سال ٩٧ از اردیبهشت گام‌های بلندی برداشت و از ١٩٠‌هزار تومان به ٤٠٦‌هزار تومان در مهرماه رسید.


شهروند نوشت: در ٦ماهه دوم‌ سال ٩٧ قیمت طلا ثباتی نسبی داشت و ‌سال ٩٧ را با گرمی ٤١٥‌هزار تومان به پایان رساند. در ٦ماه نخست‌ سال‌جاری نوسان قیمت طلا با ٤٥٠ تا ٣٩٠‌هزار تومان در حرکت بود اما از آبان‌ماه به بعد دوباره شاهد رشد قیمت طلا بودیم؛ به‌طوری که در روزهای اخیر قیمت هرگرم طلا ١٨عیار مرز نیم‌میلیون تومان را رد کرد و به عبارتی از یک‌ونیم‌سال گذشته تاکنون، قیمت طلا تقریبا سه‌برابر شده است.

احمد وفادار، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر از رکود شدید بر بازار طلافروشان گفته و توضیح داده است که چیزی حدود ٣٥‌درصد کارگاه‌های طلاسازی تعطیل شده‌اند. به گفته او، از بین ٧‌هزار کارگاه طلاسازی حدود ٢٥٠٠ کارگاه یا تغییر کاربری داده یا تعطیل کرده‌اند که بیشتر این کارگاه‌های تعطیل‌شده، در اصفهان بوده است.

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر با تأیید ریزش شدید فروش زیورآلات می‌گوید که چیزی حدود ٦٠ تا ٨٠‌درصد فروش بازار طلا مربوط به طلاهای آب‌شده است و نشان می‌دهد که مردم دیگر به طلا به‌عنوان کالای لوکس نگاه نمی‌کنند و نگاه آنها به طلا سرمایه‌ای و برای حفط ارزش دارایی شده است.

٢٢‌درصد طلای قاچاق در بازار
با تعطیلی شمار زیادی از کارگاه‌های داخلی تولید طلا، این روزها قاچاق زیورآلات طلا جولان می‌دهد. فعالان بازار طلا می‌گویند افزایش قیمت دلار باعث شده واردکنندگان طلا قید واردات طلای خام را بزنند، خصوصا در این روزهایی که بازار طلا هم به‌شدت راکد است. با وجود این، قاچاقچیان فعالیت زیادی در بازار طلا دارند. آنها می‌گویند هزینه تولید زیورآلات طلا در ایران بالا رفته و همین موضوع میدان را به دست قاچاقچیان داده است تا مصنوعات طلا را از کشورهایی مثل ترکیه، عراق، تایلند، هند، هنگ‌کنگ و امارات وارد کشور کنند و بدون پرداخت مالیات و حق گمرک، زیورآلات‌شان را با سود زیادی در بازار داخلی بفروشند.

یکی از طلافروشان بازار تهران با بیان اینکه دست فعالان طلا برای صادرات هم بسته است، می‌گوید: به ما مجوز صادرات مصنوعات طلا داده شده اما شرایط به‌گونه‌ای است که اگر صادرات کنیم، نه‌تنها سود نمی‌بریم بلکه متضرر هم می‌شویم. آقایان به ما می‌گویند وقتی کالا را در خارج از کشور فروختیم، باید دلاری را که با قیمت ١٤‌هزار تومان با ما محاسبه شده، به آنها بدهیم و آنها به ما براساس دلار نیمایی و ارزان‌تر بفروشیم. با این شرایط صادرات نه‌تنها برای ما سود ندارد بلکه ضرر هم دارد و به همین دلیل ترجیح می‌دهیم قید صادرات را هم بزنیم.

چندی پیش رئیس اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرد: ٢٢‌درصد طلای موجود در بازار قاچاق است که البته آمارهای غیررسمی از میزان بیشتر طلای قاچاق خبر می‌دهند.


کد مطلب: 72516

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/72516/٣٥-درصد-کارگاه-های-طلاسازی-تعطیل

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com