۰
شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۰

میزان زیانهای انباشته بانک دی چقدر است؟

طی دوره شش‌ماهه ابتدایی امسال، ۸ بانک کشور بیش از ۹هزار میلیارد تومان دیگر، زیان انباشته ایجاد کردند. در میان بانک‌های ذکر شده بانک دی به تنهایی زیان انباشته‌ای بیش از 2/۵ هزار میلیارد تومان را ایجاد کرده که گفته می‌شود این زیان تا حدود دو برابر سرمایه شرکت ایران‌خودرو است.
میزان زیانهای انباشته بانک دی چقدر است؟
به گزارش اخباربانک، بانک دی در نیمه اول سال جاری درحالی نزدیک به ۴۰۹ میلیارد تومان از محل پرداخت تسهیلات بانکی سود کرده که گفته می‌شود در همین مدت بیش از ۲۶۰۰میلیارد تومان سود به سپرده‌گذاران خود داده است. به عبارتی دیگر فقط در نیمه اول سال جاری بانک دی مجبور شده برای پرداخت سود سپرده‌های بانکی بیش از ۲۲۰۰میلیارد تومان از محل درآمدهای دیگر خود پرداخت کند. مقایسه مجموع درآمد تسهیلات اعطایی با مجموع سود سپرده‌های بانک دی در هفت ماهه ابتدایی سال 98 نشان می‌دهد که این بانک مجبور شده است برای پرداخت سود بانکی به سپرده‌گذاران بیش از 2500 میلیارد تومان از محل سایر درآمدهای خود پرداخت کند.

 سابقه 10 ساله بانک دی و ترکیب سهامداران
بانک دی از جمله بانک‌های ایرانی است که طول مدت ظهور آن در نظام بانکی به ده سال نمی‌رسد. این بانک که یک بانک در قالب شرکت سهامی عام است، در سال 1389 تاسیس شد و در حال حاضر دارای 91 شعبه با 1099 کارمند در سراسر کشور است. سهام این بانک در بازار فرابورس ایران دادوستد می‌شود. بانک دی را از زیرمجموعه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌دانند، اما صورت‌های مالی این بانک نشان می‌دهد که بیش از 75درصد از سهام این بانک در اختیار اشخاص حقیقی است. از دیگر سهامداران این بانک می‌توان به شرکت آتیه‌سازان دی (4.4درصد سهام)، شرکت پاک اندیشان امین (1.8درصد سهام)، سازمان اقتصادی کوثر (2.3درصد سهام)، شرکت گروه صنعتی نورد نوشهر (2درصد سهام)، صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی گروه دی (9.8درصد سهام) و سایر اشخاص حقوقی کمتر از یک‌درصد (4.3 درصد سهام) را در اختیار دارند.

 میزان زیانهای انباشته بانک دی چقدر است؟
در پایان سال 1396 میزان زیان انباشته بانک دی 4.3هزار میلیارد تومان بوده که این زیان با رشدی 90درصدی در پایان سال 1397 به 8.3 هزار میلیارد تومان رسیده است. در پایان بهار 1398 زیان انباشته بانک دی به 9.5هزار میلیارد تومان افزایش یافته و سرانجام در پایان تابستان 1398 این زیان از رقم ده هزار میلیارد تومان عبور کرده و 10.7هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است. نکته قابل توجه این است که زیان انباشته بانک دی ظرف شش ماه 29 درصد رشد کرده است.

 حراج، از ویلا گرفته تا نمایشگاه خودرو
بر اساس این گزارش بانک دی که در آخرین عملکرد خود، زیان انباشته ۱۰ هزار میلیارد تومانی را در پایان شهریور ماه امسال به ثبت رسانده و جزو سه بانک با بیشترین زیان ‌انباشته است، آذرماه امسال با انتشار اطلاعیه‌ای در سامانه کدال اطلاعات با اهمیتی را افشا کرد و از مزایده املاک و دارایی‌های مازاد خبر داد. در این اطلاعیه آمده بود: بانک دی به منظور اجرای ماده۱۶ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و سیاست‌های ابلاغی بانک مرکزی در نظر دارد که ۱۸ آذرماه امسال املاک مازاد بر نیاز خود را با شرایط گروه ب به مزایده بگذارد.شرایط پرداخت اموال گروه ب، پرداخت ۵۰درصد به صورت نقدی و ۵۰درصد دیگر در اقساط ۱۲ماهه با سود بانکی ۱۸درصد است. لازم به ذکر است در میان اموال مزایده‌ای این بانک، آپارتمان، زمین و مستغلات، ساختمان، مجتمع تجاری، خانه و ساختمان ویلایی و حتی نمایشگاه ماشین وجود دارد.

 بانک دی: ارزش دارایی‌های بانک، بیشتر از ارزش صورت‌های مالی منعکس شده است
روابط عمومی این بانک در پاسخ به پرسش خبرنگار آفتاب یزد در خصوص این که گفته می‌شود میزان بدهی بانک دی بیشتر از داراییش وزیان انباشته آن زیاد است این بانک برای جبران آن چه تدابیری اندیشیده شده است؟ مدعی شد که دارایی‌ها و بدهی‌های بانک بر اساس استانداردهای حسابداری، معادل بهای تمام شده در دفاتر و صورت‌های مالی درج شده اما ارزش واقعی و یا همان ارزش بازار دارایی‌های بانک به مراتب بیشتر از ارزشی است که در صورت‌های مالی منعکس شده است.

این روابط عمومی تصریح کرده است: بانک دی، دارایی‌های ارزشمندی دارد و برنامه‌های بانک برای خروج از وضعیت کنونی که موضوع فراگیر بانک‌های کشور است، طبق اطلاع رسانی‌های انجام شده و درج اطلاعیه‌های شفاف‌سازی در سامانه کدال ارائه شده است. از مهمترین برنامه‌های این بانک، فروش دارایی‌ها و سرمایه گذاری‌ها (آگهی مزبور در سایت بانک،روزنامه اطلاعات و سامانه کدال منتشر شده است) می باشد که در صورت تحقق اهداف ترسیمی در برنامه‌های اعلامی، شرایط مناسبی را برای بانک رقم خواهد زد. بر اساس اعلام روابط عمومی بانک دی، به هر حال رسوب منابع بانک در دارایی‌های ملکی که سهل البیع نیستند و مطالبات معوق و مشکوک الوصول که به هسته سخت رسیدند، مانع از توانایی بانک برای تولید درآمد بیشتر و برقراری توازن بین هزینه‌ها و درآمدها شده است اما برنامه‌ریزی‌های خوبی برای برون رفت و رفع این مشکلات انجام شده است.

 تعویق‌های مکرر زمان برگزاری مجمع عمومی بانک دی
اما یکی دیگر از مشکلات این بانک عدم برگزاری مجمع عمومی خود با حضور سهامدارانش بوده است. بانک دی قرار بوده مجمع عمومی عادی فوق‌العاده منتهی به 29 اسفند سال 97 را سال گذشته برگزار کند که این مجمع برپا نشد.بانک دی در این خصوص به دستور بانک مرکزی استناد کرده است. سال گذشته بانک مرکزی با انجام و اعمال ۱۰ تکلیف با برگزاری مجمع سالانه بانک زیانده فرابورسی جهت تصویب صورت‌های مالی منتهی به اسفند گذشته موافقت کرده بود. مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی در این زمینه اعلام کرده بود: برگزاری مجمع سالانه بانک دی مشروط به طرح صورت‌های مالی واصله منتهی به اسفند گذشته و انجام و اعمال موارد زیر بلامانع است.
۱. رعایت کامل ضوابط و مقررات ابلاغ این بانک در خصوص طبقه‌بندی دارایی‌ها و ذخیره‌گیری مطالبات مشکوک الوصول در سال جاری و اعمال ثبت‌های اصلاحی لازم بابت کسری ذخایر اختصاصی وفق مفاد بندهای ۴، ۸، ۹ و ۱۰ گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی حداقل به مبلغ ۵۷۳.۳ میلیارد تومان و کسری ذخایر عمومی حداقل به مبلغ ۶۲.۷ میلیارد تومان علاوه بر مجموعه ذخایر اختصاصی و عمومی مطالبات مشکوک الوصول مندرج در صورت‌های مالی موصوف به مبلغ ۱.۸ هزار میلیارد تومان و اصلاح و تعدیل حساب‌های بانک از این بابت بلافاصله پس از برگزاری مجمع فوق.
۲. اعمال ثبت‌های اصلاحی لازم بابت کسری ذخایر مربوط به بدهی وجه التزام اضافه برداشت از حساب جاری نزد بانک مرکزی به مبلغ ۴۱۴ میلیارد تومان وفق مفاد بند ۵ گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی و اصلاح و تعدیل حساب‌های بانک از این بابت بلافاصله بعد از برگزاری مجمع.
۳. اعمال ثبت‌های اصلاحی لازم بابت نحوه اعمال سود تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی در صورت‌های مالی سال ۹۷ و یادداشت‌های توضیحی همراه آن در انطباق با بخشنامه ۲۲ خردادماه این بانک و اصلاح و تعدیل حساب‌های بانک از این بابت بلافاصله پس از برگزاری مجمع.
۴. رفع مغایرت‌های مربوط به محاسبات سود مشارکت ریالی و مازاد سود پرداختی به سپرده‌گذاران در سال ۹۷ با مفاد دستورالعمل نحوه محاسبه و تقسیم سود مشاع و انجام اصلاحات لازم از جمله در موارد مربوط به مصارف مشاع، منابع سپرده گذاران و حق‌الوکاله در صورت‌های مالی میان دوره‌ای سال جاری و پس از آن.
۵. جلب توجه اعضای مجمع به ضرورت ترمیم و افزایش سرمایه و سرمایه نظارتی بانک از محل آورده نقدی سهامداران با توجه به نسبت کفایت سرمایه مندرج در صورت‌های مالی و اتخاذ تصمیمات و انجام اقدامات لازم در این زمینه.
۶. جلب توجه اعضای مجمع به بند ۱۵ گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی در خصوص عدم انتقال اسناد مالکیت هفت فقره از املاک مندرج جزوه سرفصل دارایی‌های ثابت به نام بانک و اتخاذ تصمیمات و انجام اقدامات لازم در این زمینه.
۷. جلب توجه اعضای مجمع به ضرورت واگذاری اموال غیرمنقول مازاد و سرمایه گذاری‌های بانک در سهام بنگاه‌های غیر بانکی در اجرای ماده ۱۶ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی و اتخاذ تصمیمات و انجام اقدامات لازم در این زمینه.
۸. جلب توجه اعضای مجمع نسبت به عدم امضا و تایید صورت‌های مالی سال ۹۷ توسط کلیه اعضای هیئت مدیره بانک.
۹. رفع مغایرت‌های شکلی و محتوایی صورت‌های مالی و یادداشت‌های توضیحی صورت‌های مالی نمونه ابلاغی و انطباق صورت‌های مالی آتی با صورت‌های مالی نمونه ابلاغی.
۱۰. قرائت این نامه در مجمع عمومی، تشریح آثار آن بر حساب‌های بانک و درج مفاد آن در صورتجلسه و خلاصه تکالیف مجمع عمومی.

این دستورالعمل باعث شد تا بانک دی مجمع پایان سال 97 خود را به سال 98 موکول کند.31 تیر ماه امسال زمان برپایی این مجمع بر اساس اطلاعیه بانک دی بود. اما بانک دی باز هم مجمع خود را برپا نکرد و به اطلاع سهامداران خود رساند که مجمع عمومی عادی سالانه در تاریخ مذکور برگزار نخواهد شد و تصمیم‌گیری در خصوص دستور جلسه به مجامع بعدی که تاریخ آن متعاقبا اعلام می‌شود، موکول خواهد شد. این زمان نیز گذشت تا بانک دی با استناد به مجوز بانک مرکزی زمان مجمع خود را در تاریخ 14 آبان 98 اعلام کند، اما این بانک باز هم مجمع خود را در این تاریخ برگزار نکرد و بار دیگر زمان آن را به 8 دیماه امسال موکول کرد.

روابط عمومی این بانک در پاسخ به خبرنگار آفتاب‌یزد در خصوص این که مجمع عمومی بانک دی چه زمانی قرار بوده تشکیل شود، اعلام کرد: مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده سال مالی منتهی به 29/12/97 بانک دی، مقرر بود بر اساس مجوز 14/08/98 بانک مرکزی بلافاصله تا پایان آبان ماه سال جاری برگزار گردد، اما با توجه به این که بانک دی همچنان در انتظار تائید موسسات حسابرسی معرفی شده به بانک مرکزی است، امکان برگزاری مجمع عمومی مزبور را که مهمترین دستور کار آن تصویب صورت‌های مالی و انتخاب حسابرس و بازرس قانونی(برای سال مالی 98 ) است، نداشته است. در ضمن پس از مهیا شدن شرایط برگزاری مجمع و بلافاصله پس از تایید موسسات حسابرسی از طرف بانک مرکزی، مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده بانک دی برای سال مالی 97 برگزار خواهد شد. بر اساس این گزارش به تعویق افتادن مجامع این بانک به صورت پیاپی باعث نگرانی برخی از سهامداران شده است. آنها در تماس با آفتاب یزد خواهان تعیین تکلیف خود از سوی این بانک و عدم خلف وعده برای برگزاری زمان دقیق مجمعی که چند بار به تعویق افتاده، هستند.

 سود سهام پرداخت شده یا نه؟
در عین حال مردم در تماسهای خود اعلام کردند که این بانک سود سهام آنها را پرداخت نکرده است. خبرنگار ما با طرح این پرسش که مردم می‌گویند سود آنها پرداخته نشده وتاخیر دارد از بانک دی خواستار توضیح لازم شد که روابط عمومی این بانک در پاسخ به آفتاب یزد اعلام کرد: بر اساس مصوبات مجامع گذشته بانک، سود تمامی سهامدارانی که تاکنون اطلاعات حساب بانکی خود را برای امور سهام ارسال و یا به شعب بانک مراجعه نموده اند، پرداخت شده و این بانک بدهی‌ای بابت سود سهام به سهامداران ندارد. اما جای سوال دارد تاسیس این بانک با اراده بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده است یا اینکه پس از تاسیس، این بنیاد سهامدار شده است، به هر حال سرمایه این سازمان دولتی که پشتیبان ایثارگران می‌باشد. آیا اگر درجای دیگری سرمایه‌گذاری شده بود بهتر بود یا خیر؟
منبع: آفتاب یزد
 
https://akhbarbank.com/vdcguq9u.ak9xz4prra.html
تازه ترین اخبار