تأیید اثر بنزین بر نرخ دلار

16 آذر 1398 ساعت 13:20

با وجود آنکه برخی مقام‌های مسئول، اثر افزایش قیمت بنزین را بر تورم و افزایش قیمت ارز ردکرده بودند، دیروز رئیس‌کل بانک مرکزی اثر افزایش قیمت بنزین را روی قیمت ارز تأیید کرد.


به گزارش اخباربانک، از زمان افزایش قیمت بنزین در 25آبان‌ماه تاکنون موضوع اثرات تورمی افزایش قیمت بنزین و همین اثر آن روی قیمت ارز مورد اختلاف مقامات ارشد اقتصادی و تحلیلگران بوده است. در هفته نخست اجرای طرح، اغلب مقامات مسئول اثرات تورمی افزایش قیمت بنزین را بسیار ناچیز دانستند و حتی آن را کتمان کردند، اما در تازه‌ترین اظهارنظر‌ها مشخص شده افزایش قیمت بنزین می‌تواند اثرات تورمی معناداری داشته باشد و حتی قیمت ارز را هم متأثر کند.

روایت‌های قبلی
 قبلا عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی گفته بود: محاسبات اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی نشان می‌دهد تأثیر افزایش قیمت بنزین بر نرخ تورم، در حدود 4درصد در سال خواهد بود.

حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه هم بعد از سخنان همتی گفت: براساس الگو‌های اقتصادی در افزایش قیمت بنزین، تورمی که بر سطح عمومی قیمت‌ها اثر می‌گذارد، حدود ۲درصد محاسبه شده است. به‌گفته او پس از انقلاب, ۱۵بار افزایش قیمت بنزین داشتیم که از این تعداد ۸مرتبه هیچ اثر تورمی ملموس و افزایش سطح قیمتی کالا‌ها نداشت و در ۵مرتبه هم تورم، یک تا ۲درصد و در برخی موارد هم حتی کاهشی بوده است.

همزمان با این اظهارنظر‌ها محمد‌علی دهقان، معاون وزیر اقتصاد هم گفته بود: سهم بنزین در قیمت تمام‌شده بسیاری از کالاها و خدمات صفر است و محاسبات وزارت اقتصاد نشان می‌دهد اثر مستقیم این افزایش قیمت، کمتر از ۲درصد است و با درنظر گرفتن اثرات غیرمستقیم این میزان تورم بیشتر از ۳.۵درصد نخواهد بود.

به نوشته همشهری، در عین حال حمیدرضا عدل، معاون سازمان برنامه و بودجه هم همچون معاون وزیر اقتصاد آثار تورمی حاصل از افزایش قیمت سوخت را بسیار ناچیز دانسته بود. پیمان قربانی، معاون بانک مرکزی هم تأکید کرده بود: اصلاح قیمت بنزین اثرات تورمی محدودی خواهد داشت. با وجود این اظهارات، اواخر هفته قبل محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین به رشد نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی یا به‌عبارت دیگر افزایش قیمت دلار در آینده منجر می‌شود، گفت: پس از افزایش قیمت بنزین، تورمی شامل تورم محاسباتی و تورم انتظاری شکل می‌گیرد. از افزایش 500تومانی قیمت بنزین 2درصد تورم مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود و در اثر افزایش قیمت بنزین از 1000تومان به 3000 نیز تورم 3.2درصدی ایجاد خواهد شد که مجموع تورم محاسباتی آنها 5.2درصد ارزیابی می‌شود.

به‌گفته او اثر تورمی در میان‌مدت و بلندمدت می‌تواند برابری ارزش پول ملی را در برابر ارزهای خارجی تحت‌تأثیر قرار دهد.

پورابراهیمی با اشاره به تأثیر افزایش حجم نقدینگی در افزایش نرخ ارز اعلام کرد: دولت ادعا می‌کند تمام درآمد حاصل از افزایش نرخ بنزین را میان مردم توزیع می‌کند این تصمیم به‌معنای تزریق 36هزار میلیارد تومان نقدینگی به چرخه تقاضای کشور است که در میان‌مدت و بلندمدت موجب اثر تورمی می‌شود.

تأیید اثر افزایش قیمت بنزین بر قیمت دلار
همزمان با انتشار اظهارنظر‌هایی در مورد تأثیر افزایش قیمت بنزین بر قیمت ارز دیروز هم رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی این موضوع را برای نخستین بار به‌صورت تلویحی تأیید کرد و گفت: طبیعتا شوک قیمت بنزین و نیز انتظارات تورمی ناشی از آن، بازارهای مختلف، ازجمله بازار ارز را، موقتا متأثر می‌کند. او افزود: فارغ از دلایل و آثار اجرایی طرح اصلاح قیمت بنزین، آنچه به بانک مرکزی مربوط می‌شود استمرار مدیریت اصولی بازار ارز است؛ بنابر این، این اطمینان را به مردم می‌دهم که همچون گذشته بانک مرکزی تمام تلاش خود را برای برگرداندن ثبات لازم به بازار ارز به‌کار خواهد گرفت. او تأکید کرد: همانگونه که بارها تأکید کرده‌ام بانک مرکزی مدیریت علمی و مبتنی بر بنیان‌های بازار را که در یک سال گذشته آرامش لازم را به بازار ارز بازگردانده، ادامه خواهد داد.
 


کد مطلب: 71835

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/71835/تأیید-اثر-بنزین-نرخ-دلار

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com