سازمان ملی ریسک ایجاد می‌شود

12 آذر 1398 ساعت 10:20

رییس کل بیمه مرکزی اعلام کرد که صنعت بیمه به عنوان متولی اصلی ریسک در کشور، سازمان ملی ریسک را ایجاد خواهد کرد.


به گزارش اخباربانک، غلامرضا سلیمانی صبح امروز (سه شنبه) و در اولین روز از بیست و ششمین دوره همایش بیمه و توسعه که با حضور عادل منیر دبیرکل "فیر" در دانشگاه الزهرا (س) در حال برگزاری است، با بیان این مطلب افزود: موضوع ریسک و بیمه با هم عجین هستند و اگر در زمینه ریسک دقت نکنیم، شرکت های بیمه با مشکلات مختلفی روبه رو خواهند شد.

وی با اشاره به ابلاغ آیین نامه حاکمیت شرکتی اظهار داشت: در این آیین نامه مدیریت ریسک برای شرکت ها را پیش بینی کردیم ولی باید دید که چند شرکت دارای مدیریت ریسک هستند؟ رییس شورای عالی بیمه با اشاره به ایجاد مرکز ملی ریسک تصریح کرد: متولی اصلی ریسک در کشور صنعت بیمه است اما مراکز دیگری هم مسئولیت دارند. سلیمانی اعلام کرد که مرکز ملی ریسک بعد از راه اندازی به تمام پروژه های مرتبط با ریسک خدمت خواهد کرد.

نیاز به بیمه ارزان تر در ایران
رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه در دنیا خدمات جدید به شکل ارزان تر و با کیفیت تر ارائه می شود، گفت: در ایران نیاز داریم که بیمه را با کیفیت تر و ارزان تر به مردم ارائه کنیم که البته این موضوع به معنای نرخ شکنی نیست.

وی خواستار بررسی روش هایی شد که چگونه در رقابتی سالم، خدمات در صنعت بیمه ایران رقابتی تر و ارزان تر شده و کیفیت نیز کاهش نیابد. رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به لایحه تشکیل صندوق حوادث طبیعی اظهار داشت: نمایندگان مجلس هم نظرشان این است که بیمه را با چه قیمتی به مردم ارائه کنیم که خود آنها واحدهای مسکونی و دارایی شان را بیمه کنند.

سلیمانی اقتصاد درمان را چالشی جهانی حتی در کشورهای پیشرفته توصیف کرد و گفت: دیشب جلسه ای داشتیم که چگونه یک نرم افزار می تواند با ٤٠٠ نوع سوال و مولفه مختلف، حداقل و حداکثر نرخ حق بیمه تکمیلی را برای هر فرد مشخص کند.

تاکید برضرورت جداسازی ذخایر بیمه های زندگی
رییس کل بیمه مرکزی بر ضرورت تفکیک ذخایر بیمه های زندگی از غیرزندگی در شرکت های بیمه تاکید کرد و افزود: نباید اجازه داد خدای ناکرده از ذخایر بیمه های زندگی در بخش های دیگر استفاده شود که این امر نیاز به کمک سازمان حسابرسی و حسابرسان دارد.

رییس شورای عالی بیمه با مقایسه پرتفوی ١٤.٥ درصدی بیمه زندگی در ایران با پرتفوی ٦٠ درصدی آن در کشورهای پیشرفته اظهار داشت: در ایران بازارهای پربازدهی مانند مسکن، بورس، طلا و سپرده بانکی داریم که بیمه های زندگی توان رقابت با آنها را ندارند و باید با آنها عجین شوند.

وی بااشاره به ابلاغ آئین نامه جدید سرمایه گذاری بیمه ها گفت: به شرکت ها اجازه دادیم از بیمه گذاران زندگی سوال کنند که آیا اجازه سرمایه گذاری در بازارهای پر خطر مانند بورس یا مسکن را می دهند یا نه؟

وی در ادامه به موضوع پیش بینی ایجاد صندوق های بازنشستگی اختیاری در قانون نظام تامین اجتماعی اشاره کرد و افزود: باید دید که آیا بیمه های زندگی می تواند جایگزین صندوق های بازنشستگی اختیاری شود یا نه؟ از سوی دیگر موضوع نظارت بر این صندوق ها نیز بسیار مهم است.

رییس کل بیمه مرکزی همچنین با اشاره به راه های مختلف برای بررسی و محاسبه کسری ذخایر فنی شرکت های بیمه گفت: محاسبه این رقم با استفاده از فرمول های مختلف نتایج نوسانی از یک هزار تا ٥ هزار میلیارد تومان دارد و این موضوع از چالش های جدی صنعت بیمه است. در این همایش علاوه بر اعضای هیات عامل بیمه مرکزی، دبیرکل سندیکای بیمه گران، مدیران عامل شرکت های بیمه، عادل منیر دبیرکل "فیر" نیز حضور دارد.


کد مطلب: 71761

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/71761/سازمان-ملی-ریسک-ایجاد-می-شود

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com