ساعت کار ایرانی‌ها کمتر شد

9 آذر 1398 ساعت 9:28


به گزارش ایرنا، ساعات کار ایرانی‌ها کمتر شده است. براساس گزارش وزارت کار میانگین ساعت کاری مردم ایران در پنج‌سال گذشته یک‌ساعت کاهش داشته و به این ترتیب هر‌سال حدود ٢٠دقیقه از ساعت کاری شاغلان ایرانی کم شده و از ٤٤ساعت و ١٨دقیقه در ‌سال٩٢ به ٤٣ساعت در ‌سال٩٧ رسید؛ البته این موضوع دلیل کم‌کاری ایرانی‌ها نیست و متوسط ساعت کار در سایر کشورهای جهان بین ٤٠ تا ٤٤ساعت است.

زن‌ها بیشتر کار می‌کنند یا مردها؟

کاهش ساعت کار ایرانی‌ها به ٤٣ساعت در هفته درحالی رقم خورده است که تعداد شاغلان روند افزایشی داشته و از ۲۱‌میلیون و ۳۴۶‌هزار و ۱۷۹ نفر به ۲۳‌میلیون و ۸۱۳‌هزار و ۴۵ نفر رسیده است.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیلی که باعث کاهش ساعت کار ایرانی‌ها شده، افزایش تعداد شاغلان است و اینکه در مقابل ظرفیت‌های شغلی به اندازه این جمعیت توسعه نداشته است، ضمن اینکه امکان دارد تعداد شاغلان پاره‌وقت افزایش داشته باشد. براساس اين گزارش‌ها، زن‌های شاغل ایرانی حدود ١٢ساعت درهفته کمتر از مردهای شاغل کار می‌کنند و به عبارت دیگر در ٦ روز کاری زن‌ها حدود دوساعت در روز کار کمتری انجام می‌دهند. البته‌ سال گذشته میانگین ساعت کار مردان جامعه در ‌سال۹۷ نسبت به ‌سال ۱۳۹۲ حدود ۴۲دقیقه کمتر شده است.

کارکنان کدام بخش‌ها بیشتر کار می‌کنند؟

بررسی گزارش‌های وزارت کار نشان می‌دهد که در بخش‌های عمده اقتصادی در ‌سال٩٧، طولانی‌ترین میانگین ساعت کار معمول در هفته در کشور به ترتیب مربوط به بخش خدمات با ۴۵ساعت و ۱۲دقیقه، بخش صنعت با ۴۲ساعت و ۳۰دقیقه و بخش کشاورزی با ۳۷ساعت و ۱۲دقیقه است.

میانگین ساعات کار در کشورهای مختلف

ایرانی‌ها به اندازه سایر مردم جهان و حتی بیشتر از برخی از کشورهای پیشرفته کار می‌کنند. میانگین ساعت کار در کشورهای مختلف بین ۴۰ تا ۴۴ساعت در هفته است و شاغلان کشورهای منطقه چون پاکستانی‌ها ۴۷ساعت در هفته، ترکیه ۴۵ساعت در هفته، تایلند ۴۳ساعت و ژاپن ۳۸ساعت در هفته است. نکته جالب این است که در کشورهای توسعه‌یافته میزان ساعت کار کاهش یافته و در ‌سال ۲۰۱۸ میانگین ساعت کار در انگلستان و فرانسه ۳۶ساعت در هفته، آلمان ۳۵ساعت در هفته و اسپانیا ۳۷ساعت در هفته ثبت شده است؛ البته یک نکته دیگر که درباره ساعت کار ایرانی‌ها باید به آن اشاره کرد، میزان کار مفید و بهره‌وری نیروی انسانی در ایران است که رقم پایینی ارزیابی می‌شود.
مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده است؛ ساعات کار مفید در ایران روزانه حدود دوساعت است که البته میزان ساعت کار مفید کارمندان دولتی تنها ٢٢دقیقه در روز است. اگر ساعت کار مفید ایرانی‌ها را دوساعت در روز و حدود ٥٧٠ساعت در ‌سال درنظر بگیریم، متوجه می‌شویم که ساعت کار مفید ایرانی‌ها در مقایسه با کشورهای دیگر و حتی همسایگان بسیار پایین‌تر است.  گزارش‌های جهانی ساعات کار مفید در ترکیه را ۱۳۳۰ساعت، در پاکستان ۱۱۰۰ساعت و در افغانستان ۹۵۰ساعت برآورد کرده‌اند.  ساعت کاری مفید در میان کشورهای اروپایی اندکی بیشتر از شهروندان کشور ترکیه ارزیابی شده و مردم آلمان به‌ صورت سالانه ۱۳۶۳ساعت است (معادل ۲۶ساعت در هفته) بریتانیایی‌ها به‌طور میانگین‌ هزار و ۶۷۶ساعت در ‌سال اگر معادل ۳۲ساعت در هفته است، کار مفید دارند.

براساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس در طول سال‌های گذشته بسیاری از کشورها برنامه‌ کاهش ساعات کاری را برای ارتقای بهره‌وری مجموعه و نیروهای کار درپیش گرفته‌اند. اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا درحال کم‌کردن ساعات کاری هستند. کره‌جنوبی ساعات کاری را در هفته کاهش داده تا کارمندان و کارگران از فرصت بیشتری برای تفریح و استراحت برخوردار شوند.

درحال حاضر کارشناسان عوامل مختلفی را در کاهش بهره‌وری و پایین‌بودن سرانه کار مفید در ایران موثر می‌دانند که تبعیض در محیط کار، ضعف در مدیریت و نظارت، ناکافی و متناسب‌نبودن میزان دستمزد با کار، انباشت نیرو در محیط کار، نبود انگیزه کار، فقدان سیستم تشویق و پاداش، اعمال یا عدم اعمال برخی قوانین و مقررات و فرسوده‌بودن سیستم اداری ازجمله این عوامل است.


کد مطلب: 71680

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/71680/ساعت-کار-ایرانی-ها-کمتر

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com