بانک تجارت؛ پیشرو در صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی

30 آبان 1398 ساعت 13:12

با توجه به بررسی‌های انجام‌شده توسط برخی کارشناسان و فعالان اقتصادی، بانک تجارت در صدور ضمانت‌نامه‌های مختلف و سرعت بخشیدن به انجام مراحل صدور ضمانت‌نامه و تأمین نیاز مشتریان و پیمانکاران، در بین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور، پیشرو بوده و رضایت مشتریان را به همراه داشته و همین موضوع باعث توجه پیمانکاران و فعالان اقتصادی به بانک تجارت شده است.


به گزارش اخباربانک، ضمانت‌نامه ریالی سندی مدت‌دار است که به‌موجب آن بانک به‌طور غیرقابل‌برگشت، متعهد می‌شود که به‌محض اعلام و مطالبه ذینفع هر میزان از وجه مندرج در آن را طبق دستورالعمل پرداخت کند. ضمانت‌نامه‌ها در بازار کسب‌وکار و به‌خصوص در قراردادهایی که بین پیمانکاران و کارفرمایان امضا می‌شود، انواع مختلفی دارند و بسته به نیاز مشتری و نوع قراردادِ انجام کار بین مشتری و خدمات گیرنده، ضمانت‌نامه‌های مختلفی توسط بانک صادر می‌شود. در حال حاضر حدود 8 نوع از ضمانت‌نامه‌ها در بازار کسب‌وکار و تعهدات مالی شناخته‌شده و متداول است و بانک‌ها متناسب با نوع قرارداد کاری و تعهداتی که مشتریان به عهده می‌گیرند، اقدام به صدور ضمانت‌نامه می‌کنند.

ازجمله برای ضمانت حسن انجام تعهدات، ضمانت شرکت در فرآیند ارجاع کار، ضمانت استرداد کسری‌های وجه‌الضمان، ضمانت حسن انجام کار، ضمانت‌نامه گمرکی، ضمانت پیش‌پرداخت، ضمانت تعهدات پرداخت و ضمانت‌نامه مربوط به سایر امور متفرقه، ضمانت‌نامه‌های مختلفی صادر می‌شود تا تضمین‌کننده حسن انجام کار طی مراحل مختلف اجرای قراردادها باشد.
 
ضمانت‌نامه‌ها به چه دردی می‌خورند؟
بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، علاوه بر فعالیت‌های متعارف و معمول خود مانند جذب سپرده و پرداخت سود به سپرده‌گذاران و ارائه تسهیلات به فعالان اقتصادی و دریافت سود تسهیلات که با عنوان درآمدهای مشاع شناخته شده، در سایر زمینه‌ها از جمله درآمدهای غیرمشاع و کارمزدی، صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی، خریدوفروش ارز و سهام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ارائه خدمات بانکداری الکترونیک و ارائه خدمات مختلف شامل حواله‌های بانکی، پرداخت قبض مالیات، عوارض، آب، برق، گاز، تلفن، واریزی خدمات دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌ها، مناقصه و مزایده و سایر خدمات مالی و بانکی مانند اوراق مشارکت و خزانه و صکوک و… نیز فعالیت دارند.

مطالب پیشنهادی
 
در دنیای امروز، بانک‌هایی موفق و پیشرو شناخته می‌شوند که بتوانند درآمدهای غیر مشاع خود را افزایش دهند و خدمات مالی گسترده مالی و ارزی مانند ضمانت‌نامه‌ها را به مردم ارائه کنند و با این روش هم به دنبال رضایت مشتریان باشند و هم نیازها و خدمات بازار کسب‌وکار را تامین کنند.

براین اساس، کارشناسان استانداردهای بانکداری و حرفه‌ای‌های بازار مالی نیز توصیه می‌کنند که بانک‌ها فعالیت خود را چند جهت گسترش دهند و تنها روی جذب سپرده و ارائه تسهیلات متمرکز نباشند. بانک‌های معتبر ایرانی نیز در سال‌های اخیر با ارائه خدمات مختلف، درآمدهای غیر مشاع خود را افزایش داده‌اند و نوعی سوپرمارکت خدمات مالی را در شعب خود ایجاد کرده‌اند.
 
رضایت در صدور انواع ضمانت‌نامه‌های بانکی
در سال‌های اخیر، در بین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور، بانک تجارت به‌عنوان یکی از بانک‌های باسابقه و معتبر ایران برای افزایش درآمدهای خود، سوپرمارکت مالی بزرگی از انواع خدمات مالی و بانکی را به مشتریان خود معرفی کرده و با ارائه خدمات موردنیاز و جلب رضایت مشتری خود در همه زمینه‌های ارزی، بورسی، ضمانت‌نامه‌ها و… خدمات مختلفی را ارائه داده. آمار عملکرد بانک تجارت در سال‌های 97 و 98 نیز حکایت از رشد بالای درآمدهای کارمزدی و خدمات متنوع مالی، درآمد غیر مشاع و از جمله افزایش فعالیت این بانک در حوزه صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی دارد. با همین هدف بانک تجارت در صدور ضمانت‌نامه‌های مختلف و سرعت بخشیدن به انجام مراحل صدور ضمانت‌نامه و تأمین نیاز مشتریان و پیمانکاران، در بین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور، پیشرو بوده است. رضایت پیمانکاران و فعالان اقتصادی، موجب افزایش مراجعه مشتریان به شعب بانک تجارت برای صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی شده است.
 
مراحل صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی
شرایط و فرآیند صدور ضمانت‌نامه در بانک تجارت شامل چند مرحله است:
  1. در مرحله اول مشتری با افتتاح حساب نزد بانک تجارت و تکمیل فرم درخواست 1042 و تعیین وثیقه‌های لازم، درخواست صدور ضمانت‌نامه را به بانک ارائه می‌دهد.
     در مرحله دوم، بررسی درخواست و اعتبارسنجی مشتری، تنظیم پیشنهاد اعتباری و اخذ مصوبه از ارکان اعتباری ذی‌ربط، توسط بانک صورت گرفته است.
    در مرحله سوم، شرایط مصوبه و دریافت وثیقه‌ها مطابق با شرایط مصوبه و تکمیل فرم قرارداد صدور ضمانت‌نامه و سایر اسناد تعهدآور بررسی می‌شود.
    در مرحله چهارم نیز با دریافت شماره اختصاصی از سامانه پیام‌رسانی الکترونیکی مالی بانک مرکزی با عنوان سپام، صدور ضمانت‌نامه در سیستم ضمانت‌نامه شعبه بانک تجارت طبق قرارداد انجام خواهد شد و در پایان با چاپ فرم ضمانت‌نامه، الصاق تمبر، درج امضای مجاز و مهر شعبه ذیل فرم ضمانت‌نامه، کار صدور ضمانت‌نامه نهایی شده و ضمانت‌نامه آماده ارائه به مشتری خواهد بود.


کد مطلب: 71516

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/71516/بانک-تجارت-پیشرو-صدور-ضمانت-نامه-های-بانکی

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com