۰
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه حدود ۶٣ تا ۶۴ میلیون لیتر در روز بنزین سهمیه ای توزیع می شود، گفت: ٢٩ تا ٣٠ هزار میلیارد تومان درآمد از محل افزایش قیمت بنزین خواهیم داشت.
به گزارش اخباربانک به نقل از خبرآنلاین، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو در خصوص منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین اظهار داشت: در مجموع حدود 1300 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان وجود دارد که ما با اصلاح قیمت بنزین 30 هزار میلیارد تومان به دست می‌آوریم.

وی افزود:‌ در ابتدا پیشنهاداتی مطرح بود مبنی براینکه این 30 هزار میلیارد تومان به بودجه برود و صرف افزایش حقوق کارمندان دولت و پرداخت به سازمان‌های حمایتی (کمیته امداد و بهزیستی) شود اما بررسی‌ها نشان می‌داد اگر این منابع را در قالب بودجه هزینه کنیم نمی‌تواند کمک مناسبی به مردم بکند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اصلاح قیمت بنزین و نحوه هزینه‌کرد 30 هزار میلیارد تومان از درآمد آن در شورای هماهنگی سران قوا مطرح شد و این شورا با بررسی جمیع جهات این پیشنهاد را تصویب کرد؛ ما همه این منابع را به مردم می‌دهیم و به همین منظور حسابی نزد خزانه باز می‌شود بدون اینکه ریالی به بودجه برود همه منابع به خانوارهای هدف ماهانه پرداخت می‌شود.

نوبخت در خصوص افراد مشمول دریافت یارانه گفت: طبق محاسبات ما به بیش از 60 میلیون نفر و در قالب 18 تا 19 میلیون خانوار این کمک معیشتی پرداخت می‌شود و هر کسی خودش را متقاضی دریافت یارانه می‌داند از طریق وزارت رفاه می‌تواند موضوع را پیگیری کند.

وی در خصوص پیش‌بینی درآمد از محل اصلاح قیمت بنزین گفت: طبق محاسباتی که ما انجام دادیم حدود 63 تا 64 میلیون لیتر بنزین با قیمت 1500 تومان در روز توزیع می‌شود و 20 تا 30 میلیون لیتر بنزین سوپر و آزاد مصرف خواهد شد. بنابراین مجموع درآمد حدود 29 تا 30 هزار میلیارد تومان از این محل خواهد بود. درآمد حاصل از صادرات بنزین 3 هزار میلیارد تومان می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این سؤال که آیا می‌خواهید تبصره 14 قانون بودجه را اصلاح کنید یا خیر، گفت: تبصره 14 مکانیزم خودش را دارد و در پایان همین ماه در چارچوب تبصره 14 قانون بودجه یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومان برای هر نفر به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. دولت در تمام این سال‌ها همیشه به عهد خود وفا کرده و منظم یارانه را پرداخت کرده است. بنابراین تبصره 14 در این ماه و ماه‌های آینده طبق روال سابق ادامه خواهد داشت.

نوبخت افزود: با توجه به اینکه در چارچوب قانون هدفمندی یارانه‌ها و تبصره 14 بودجه بخشی از درآمد به عنوان مالیات و بخشی هم برای طرح تحول سلامت و دیگر هزینه‌های تعیین شده اختصاص می‌یافت ما مکانیزم جدیدی ایجاد کردیم تا درآمد حاصل از اصلاح قیمت بنزین تکه‌تکه نشود. در قانون امسال بیش از 140 هزار میلیارد تومان منابع درآمدی حاصل از اصلاح قیمت‌های حامل انرژی پیش‌بینی شده که تنها 48 تا 49 هزار میلیارد تومان آن به مردم داده می‌شود و مابقی به دیگر بخش‌ها داده می‌شد و ما هم براساس سرفصل‌های تعیین شده در قانون منابع را توزیع می‌کنیم.

وی تصریح کرد: اما در این روش کل درآمد 30 هزار میلیارد تومانی اصلاح قیمت بنزین را به طور مستقیم به مشمولان دریافت یارانه پرداخت می‌کنیم. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص احتمال افزایش غیر منطقی قیمت کالاها به بهانه اصلاح قیمت بنزین گفت: آنچه مدل‌های اقتصادسنجی و تجربه ما در چند سال گذشته نشان می‌دهد اصلاح قیمت بنزین و حامل‌های انرژی اثر تورمی زیادی ندارد به طوری که حتی در سال 93 که قیمت بنزین و حامل‌های انرژی افزایش یافت نرخ تورم به روند کاهنده خود ادامه داد. هرچند تورم یکی دو درصدی خواهد داشت اما آنچه می‌تواند موجب افزایش قیمت‌ها شود سواستفاده‌هایی است که برخی از شرایط به وجود آمده می‌کنند.

نوبخت ادامه داد: ما از دستگاه‌های نظارتی انتظار داریم که در این زمینه با ما همکاری کنند و بنده مطلع هستم وزارت صنعت، معدن و تجارت تمیهدات ویژه‌ای اندیشیده است و تلاش می‌کنیم بازار کنترل شود. 

وی با بیان اینکه سهم گازوئیل در حمل‌ونقل بیشتر از بنزین است،‌ اظهار داشت: ممکن است سؤال شود آیا راهی جز افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی وجود ندارد برای اینکه بتوانیم مصرف را کنترل کنیم؛ آیا نباید وسایل حمل‌ونقل عمومی زیاد شود؟ در چند سال گذشته دولت تلاش‌های زیادی را برای توسعه حم‌ل‌ونقل عمومی و حمل‌ونقل ریلی انجام داده و استان‌های زنجان، گیلان، آذربایجان غربی و شرقی در این مدت به شبکه سراسری راه‌آهن وصل شده‌اند. مدتی پیش بنده از گیلان با قطار در مدت پنج ساعت به تهران رسیدیم و در مسیر می‌دیدم که ترافیکی سنگینی در جاده برای بازگشت به تهران وجود دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص مترو گفت: دولت سرمایه‌گذاری‌های زیادی در زیرساخت‌های مترو انجام داده و حتی برای توسعه خطوط اجازه انتشار 1600 میلیارد تومان اوراق مشارکت به شهرداری تهران داده است و دولت تعهد پرداخت 50 درصد از سهم خود را پذیرفته اما اینکه دولت برای بلیت مترو یارانه بپردازد بحث دیگری است. 

به گفته نوبخت دولت برای جلوگیری از آلودگی هوا در مناطق شهری و برونشهری در قالب تبصره 18 منابع کافی را در نظر می‌گیرد و حتی صرفه‌جویی حاصل از مصرف انرژی را می‌توانیم در بخش توسعه حمل‌ونقل عمومی به ویژه در بخش ریلی هزینه کنیم. 

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه مصرف ماشین‌های تولید داخل بیشتر از ماشین‌های خارجی است دولت چه برنامه‌ای برای کاهش مصرف بنزین خودروهای داخلی دارد، گفت: این مطالبه به حق مردم است و ما باید روی واحدهای تولید خودرو نظارت کافی داشته باشیم تا هر مدل جدید خودرویی که به بازار می‌آید میزان سوخت و قیمت کمتری داشته باشد. دولت کاملاً این مطالبه منطقی و موجه می‌داند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به افزایش مصرف بنزین از 72 میلیون لیتر در روز در سال 95 به بیش از 90 میلیون لیتر در سال جاری گفت: این رشد بسیار زیادی بود که از دوره‌های قبلی بیشتر بود. در جهت واقعی کردن قیمت حامل‌های انرژی قطعاً مصرف بنزین کاهش خواهد یافت و اثر این کاهش مصرف روی کاهش آلودگی هوا مشاهده خواهد شد.

نوبخت تأکید کرد: تا کمتر از 10 روز آینده کمک معیشتی در نظر گرفته شده به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و همه کسانی که استحقاق دریافت یارانه داشته باشند این منابع را دریافت می‌کنند. یک ریال از این منابع غیر از پرداخت مستقیم به مردم صرف چیز دیگری نمی‌شود و اگر ما چنین کاری انجام دهیم قطعاً خلاف قانون انجام داده‌ایم.

وی در خصوص علت روند کاهنده یارانه پرداختی با افزایش تعداد اعضای خانوار گفت: ما بالاخره دو عدد داریم یکی بُعد خانوار و دیگر کمیت خانوار؛ باید با مدلی توزیع می‌کردیم که تا سقف 30 هزار میلیارد تومان پوشش داده شود و بیشتر نشود به همین دلیل این مدل طراحی شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: از این پس سازمان برنامه و بودجه سه پرداخت انجام می‌دهد که یک پرداخت یارانه نقدی است که 26 هر ماه واریز می‌کند و یک پرداخت حقوق ماهانه کارکنان دولت و پرداخت‌های عمرانی است و از این به بعد پرداخت دیگری دارد که در ماه 2400 تا 2500 میلیارد تومان است که کمک معیشتی به مردم خواهد بود.

نوبخت در پاسخ به این سؤال که کسانی که یارانه نقدی دریافت نمی‌کنند آیا می‌توانند مشمول این طرح شوند، گفت: بله، می‌شود. برخی خانوارها انصراف داده‌اند اما می‌توانند مشمول دریافت حمایت معیشتی شوند. 

وی همچنین در خصوص ارتباط اصلاح ساختار بودجه با اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی گفت: در برنامه اصلاح ساختار بودجه یکی از نظرات این بود که منابع حاصل از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی وارد بودجه شده و جایگزین نفت شود و از این طریق سهم نفت بودجه را کاهش دهیم اما رئیس جمهور تأکید داشتند در شرایط کنونی باید مردم را در اولویت قرار بدهیم به همین دلیل کل درآمد اصلاح قیمت بنزین به طور مستقیم به مردم پرداخت می‌شود.
 
https://akhbarbank.com/vdcjytea.uqevhzsffu.html
تازه ترین اخبار