رمز دوم یک‌بارمصرف و اشتباهات رایج درباره‌ی آن

21 آبان 1398 ساعت 15:46

رمز دوم یکبار مصرف یا همان رمز دوم پویا قرار است از اول دی‌ماه اجباری شود. بانک مرکزی در آخرین اطلاعیه خود از مشتریان بانک‌ها خواسته در مدت زمان باقی مانده به شعب بانک بروند و شماره تلفن همراهشان را تایید و رمز دوم یکبار مصرف کارتشان را فعال کنند.


به گزارش اخباربانک، از دی ماه به بعد تراکنش‌های اینترنتی صرفا با رمز دوم یکبار مصرف امکان‌پذیر خواهد بود. در این بین چند سوءتفاهم درباره رمز دوم یکبار مصرف به وجود آمده که مشتریان بانک‌ها را متعجب کرده و بعضا ترسانده. در این گزارش به چهار مورد از این سوءتفاهم‌ها درباره اجباری شدن رمز دوم یکبار مصرف کارت بانکی اشاره کرده‌ایم.

۱. لازم نیست هر بار به بانک بروید
یکی از عجیب‌ترین سوتفاهم‌ها و اشتباهات درباره رمز دوم یکبار مصرف این است که برای هر بار خرید کردن و تراکنش آنلاین باید به بانک برویم و رمز دوم جدید بگیریم. درحالی که اگر اینطور باشد دیگر خرید اینترنتی و غیرحضوری معنا نخواهد داشت. داستان از این قرار است که بانک‌ها خودشان رمز دوم یکبار مصرف را در هر خرید اینترنتی برای شما ارسال خواهند کرد.

روش‌ها متفاوت است، بعضی سراغ سامانه پیامکی رفته‌اند، بعضی رمز دوم یکبار مصرف را در اپلیکیشن موبایل بانک یا رمزساز ارائه می‌کنند و بعضی دیگر رمز دوم یکبار مصرف را از طریق کد USSD در اختیار مشتریانشان قرار می‌دهند. در هر صورت نیازی به مراجعه به بانک برای دریافت رمز دوم یکبار مصرف نخواهید داشت. صرفا چند بانک آن هم تنها برای فعالسازی خدمات رمز دوم یکبار مصرف از مشتریانشان خواسته‌اند مراجعه حضوری به شعبه بانک داشته باشند.
۲. مشکلی برای کار با عابربانک نخواهید داشت

یکی دیگر از سوءتفاهم‌ها درباره رمز دوم یکبار مصرف، مشکلات احتمالی در استفاده از خدمات عابربانک یا همان دستگاه‌های خودپرداز ATM است. یکی از مشتریان بانک‌ها نوشته «ظرف مدت یک هفته از فعالسازی رمز پویا، دو بار کارت بانکی مربوطه با ضبط از سوی دستگاه خودپرداز به دلیل ثبت رمز اشتباه مواجه شده که همین امر سبب شده تا مشکلاتی را برای من بوجود آورد. پس دوباره به بانک مراجعه کرده و رمز یکبار مصرف را غیرفعال کرده‌ام.»

باید توجه داشته باشید که برای استفاده از خدمات دستگاه‌های خودپرداز، از رمز اصلی چهار رقمی کارت باید استفاده کنید و رمز دوم یکبار مصرف صرفا برای تراکنش‌های اینترنتی است. با این تفسیر با همان رمز ایستا چهار رقمی می‌توان از عابربانک پول برداشت یا جابه‌جا کرد و نیازی به استفاده از رمز دوم یکبار مصرف نیست.

۳. رمز دوم یکبار مصرف ربطی به تراکنش‌های کارتخوان ندارد
این یک داستان خیالی است! به فروشگاه رفته‌اید و صف طولانی جلوی صندوق تشکیل شده. نوبت به شما رسیده و متصدی از شما رمز کارتتان را می‌خواهد. حالا شما باید رمز یکبار مصرف از بانک بگیرید و منتظر پاسخ بمانید تا بتوانید خودتان را از شر صف طولانی خلاص کنید. اصلا اینطور نیست!

استفاده از دستگاه‌های کارتخوان در فروشگاه‌ها نیازی به رمز یکبار مصرف ندارد و همان رمز اصلی چهار رقمی که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنید، برای خرید از دستگاه‌های کارتخوان کافی است. باید مجددا تاکید کنیم که رمز دوم یکبار مصرف صرفا برای تراکنش‌های اینترنتی است و تراکنش‌های حضوری مثل خرید از فروشگاه‌ها نیازی به دریافت رمز دوم یکبار مصرف ندارد.

۴. لازم نیست هزینه اضافه پرداخت کنید
بانک مرکزی بار‌ها در اطلاعیه‌های خود تاکید کرده استفاده از رمز دوم یکبار مصرف هیچ‌هزینه‌ای برای مشتریان نخواهد داشت. بعضا خبر‌هایی درباره کارمزد ۳۳ هزار تومانی فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف مطرح شده بود که بانک مرکزی مانع آن شده و بانک‌ها را مجبور کرده است که بدون دریافت هزینه اضافه، خدمات رمز دوم یکبار مصرف را برای مشتریانشان فعال کنند و کارمزدی برای ارائه رمز دوم یکبار مصرف برای تراکنش‌های اینترنتی دریافت نکنند.

بانک مرکزی در اطلاعیه اخیر خود اعلام کرده از آنجایی که انجام تراکنش‌های بانکی و پرداخت از ابتدای دی‌ماه امسال صرفا با رمز دوم پویا یا همان رمز دوم یکبار مصرف امکان‌پذیر خواهد بود، هموطنان عزیز برای دریافت رمز و تایید شماره تلفن همراه خود به بانک صادرکننده کارت مراجعه کنند. پیش از این، قرار بود از ابتدای خردادماه استفاده از رمز دوم یکبار مصرف برای تراکنش‌های اینترنتی بالای ۵۰۰ هزار تومان اجباری شود که با توجه به آماده نبودن بانک‌ها و مردم این مورد به تعویق افتاد.

رمز دوم یکبار مصرف با هر بار درخواست مشتریان برای تراکنش اینترنتی برای آن‌ها صادر می‌شود و از روش‌های مختلفی مثل اپلیکیشن موبایل، پیامک یا کد USSD در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت. این رمز مدت کوتاهی در حد ۶۰ تا ۹۰ ثانیه اعتبار دارد و تنها یک بار می‌توان از آن استفاده کرد. با این حساب در صورتی که رمز دوم یکبار مصرفتان دست سواستفاده‌کننده‌ها بیافتد، آن‌ها دیگر نمی‌توانند با رمزی که اعتبار آن تمام شده، حسابتان را خالی کنند.
منبع:فرارو


کد مطلب: 71326

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/71326/رمز-دوم-یک-بارمصرف-اشتباهات-رایج-درباره-ی

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com