کمبود دلار به لبنان رسید

19 آبان 1398 ساعت 10:56

بسیاری از جایگاه‌های سوخت در لبنان به دلیل مشکلات ارزی به حالت تعطیل درآمدند.


به گزارش اینسا به نقل از خبرگزاری فرانسه، کمبود دلار در لبنان باعث شده است تا بسیاری از جایگاه‌های سوخت در این کشور به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌های بنزین بسته شوند. از هفته ها پیش مردم لبنان در اعتراض به برخی مشکلات به خیابان ها آمده اند و نخست وزیر لبنان نیز در واکنش به این تحولات استعفا کرده است.

سامی براکس- مدیر سندیکای دارندگان جایگاه سوخت لبنان- با اشاره به مشکلات ارزی پیش آمده گفت: اگر مقامات کشور دسترسی به دلار را تسهیل نکنند، جایگاه های باقی مانده نیز به حالت تعطیل درخواهند آمد.

در لبنان از دو دهه پیش تاکنون ارزش دلار به پوند این کشور پیوند خورده و علاوه بر ارز ملی، دلار نیز به صورت گسترده در مبادلات روزمره مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در روزهای اخیر بانک های لبنانی امکان برداشت دلار از جایگاه های خودپرداز را مسدود ساخته و به مشتریان خود تنها اجازه دریافت پوند لبنان را می دهند.

با کمبود دلار، بسیاری از مردم مجبور شده‌اند از صرافی‌ها و یا دلال‌ها دلار مورد نیاز خود را به قیمت بالاتر تهیه کنند که این مساله به نوبه خود به کاهش بیشتر ارزش پول و افزایش سرعت اوج‌گیری قیمت ها دامن زده است. در شرایطی که نرخ دولتی هر دلار در سطح ۱۵۰۷ پوند ثابت باقی مانده، نرخ دلار در بازارهای غیر رسمی به ۱۸۰۰ پوند و بیشتر رسیده است.

نسیب قبریل- کارشناس مسائل اقتصادی لبنان- گفت: بانک ها تحت فشار مشتریان خود قرار گرفته اند و این فشار هم از داخل لبنان و هم از خارج به آن ها وارد شده است.

بانک مرکزی لبنان وعده داده است دسترسی واردکنندگان سوخت، دارو و گندم به دلار را تسهیل کند اما این وعده تاکنون محقق نشده است. این بانک هم‌چنین قوانین سختگیرانه تری برای عملیات بانک ها اعلام کرده است.

بانک جهانی پیش‌تر در بیانیه ای خواستار تشکیل سریع دولت جدید به منظور جلوگیری از وخیم تر شدن شرایط شده بود.
 


کد مطلب: 71265

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/71265/کمبود-دلار-لبنان-رسید

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com