رتبه دوم جهانی ایران در کارتخوان

21 مهر 1398 ساعت 10:20

آمار و ارقام نشان می‌دهد ۷.۳‌میلیون کارتخوان فعال درکشور وجود دارد که از این لحاظ، ایران پس از چین رتبه دوم جهانی را به خود اختصاص داده است.


به گزارش اخباربانک، براساس آمار بانک مرکزی در ایران تقریبا به ازای هر 1000نفر، 90 دستگاه پوز وجود دارد؛ این درحالی است که سایر کشورهای جهان به صورت میانگین دارای کمتر از ۵۰ دستگاه به ازای هر ۱۰۰۰نفر هستند و به این ترتیب تعداد دستگاه‌های پوز در ایران به‌طور میانگین حدود دوبرابر جهان است.

بهاءالدین ‌هاشمی، کارشناس بانکی با اشاره به وفور دستگاه‌های پوز در ایران می‌گوید: مشاغلی که تراکنش مالی دارند، همه می‌توانند از دستگاه‌های پوز استفاده کنند اما استفاده از دستگاه‌های پوز متعدد در دست اصناف و مشاغل معضل است و اگر تنها سوپرمارکتی‌ها را درنظر بگیریم، از هر 3 مغازه 2 تای آن از دستگاه پوز استفاده می‌کنند و بعضی ها هم بیشتر. به همین جهت نباید این تعداد بالای دستگاه فعال کارتخوان دور از ذهن باشد.»

جالب است بدانید تعداد زیادی از این دستگاه‌های پوز هم تراکنش مالی قابل توجهی ندارند و به نوعی مازاد به حساب می‌آیند. بر اساس گزارش شاپرک در‌ سال 97 سهم کارتخوان‌های کم‌تراکنش و فاقد تراکنش مالی به‌طور متوسط 26.2‌درصد از کل کارتخوان‌های فروشگاهی فعال سیستمی شبکه شاپرک بوده است.

 مدیرکل بازرسی، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفته است که بیشتر از 500‌میلیون حساب بانکی داریم و 7‌میلیون دستگاه پوز بدون هویت در ایران وجود دارد که برای سازمان امور مالیاتی نقطه کور است و باید رصد و شناسایی شوند.


کد مطلب: 70770

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/70770/رتبه-دوم-جهانی-ایران-کارتخوان

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com