۰
حجم سپرده‌های بخش غیردولتی و مردمی در شبکه بانکی در خرداد ۹۸ به ۱۹۲۹ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۳۸۷ هزار میلیارد تومان (۲۵.۱ درصد) رشد داشته که بیشتر آن در بانک‌های خصوصی جذب شده است.
ایرنا: با توجه به حجم بالای نقدینگی در کشور، میزان سپرده‌های بانکی نیز همواره افزایش قابل توجهی داشته است. میزان نقدینگی کشور در خرداد ۹۸ به مرز ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان نزدیک شد.
 
 همواره بخش عمده از نقدینگی جذب بانک‌هایی می‌شود که سود بیشتری به سپرده‌ها پرداخت می‌کنند و نگاهی به آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی حاکی از رشد شتابان سپرده‌های بانکی است که بخش عمده آن به علت سود بالاتر بانک‌های خصوصی، جذب بانک‌های غیر دولتی می‌شود.
 
افزایش ۳۸۷ هزار میلیارد تومانی سپرده‌گذاری در شبکه بانکی
 
سپرده‌های بخش غیردولتی در شبکه بانکی در خرداد ۹۸ به ۱۹۲۹ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۵.۱ درصدی (معادل حدود ۳۸۷ هزار میلیارد تومان) رشد داشته است.
 
میزان سپرده های جذب شده تا خرداد امسال نسبت به اسفند ۹۷ (دوره سه ماهه) نیز نشان دهنده افزایش ۵.۶ درصدی (معادل ۱۰۱ هزار میلیارد تومان) است.
 
حجم سپرده‌های مرمی و غیر دولتی در بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری در خرداد ۹۷ حدود ۱۵۴۲ هزار میلیارد تومان و در اسفند ۹۷ معادل ۱۸۲۸ هزار میلیارد تومان بوده است.
 
سیر صعودی سپرده‌های بانکی
 
میزان سپرده‌های غیر دولتی در شبکه بانکی در سال‌های گذشته روندی صعودی داشته و نگاهی به روند سپرده گذاری در بانک ها در ۲ سال قبل حاکی از این است که سالانه بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته است.
 
میزان سپرده‌های غیر دولتی در خرداد ۹۶ حدود ۱۲۸۰ هزار میلیارد تومان بوده که با جهش ۲۰.۴ درصدی به ۱۵۴۲ هزار میلیارد تومان در خرداد ۹۷ رسیده است.
 
همچنین در یک سال منتهی به خرداد ۹۸ نیز این روند ادامه داشته و رشد بیش از ۲۵ درصدی را تجربه کرده و به ۱۹۲۹ هزار میلیارد تومان صعود کرده است.
 
سهم ۶۹ درصدی بانک‌های خصوصی از جذب سپرده‌ها
 
بررسی های ایرنا نشان می دهد که در خرداد ۹۸ حدود ۶۹.۳ درصدی سپرده‌های مردمی و بخش غیردولتی در بانک هاو موسسه‌های اعتباری خصوصی و غیردولتی جذب شده است.
 
سهم بانک‌های تجاری از جذب سپرده‌ها ۲۰.۶ درصد و سهم بانک های تخصصی ۱۰.۱درصد بوده است.
 
سود بالا، مهم ترین عامل سهم ۶۹ درصدی بانک ها و موسسه های اعتباری غیر دولتی در جذب سپرده های مردمی است.
 
بانک‌های غیردولتی معمولا از ظرفیت بیشتری برای دور زدن مصوبه های بانک مرکزی و اعطای سود بالاتر برای سپرده‌ها برخوردارند و گزارش ها حاکی از این است که بانک های خصوصی به راحتی سودهای ۲۰ تا ۳۰ درصد را به مشتریان اعطا می کنند و در این مسیر از ابزارهای مختلف برای کنار گذاشتن مصوبه های بانک مرکزی بهره می گیرند.
https://akhbarbank.com/vdceep8f.jh87vi9bbj.html
تازه ترین اخبار