۰
۱
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۴۱

برخورد با مدیران مجرم در سازمان بورس

رئیس سازمان بورس ضمن تشریح عملکرد بازار بورس به برخورد نهاد ناظر با سو استفاده کنندگان در این بازار اشاره کرد و گفت: امکان دارد اطلاعات در این بازار دیر منتشر شود، اما قطعا مدیر مربوطه جریمه می‌شود، که این به معنای رانت نیست. اگر فردی از اطلاعات نهانی بهره‌برداری کرده باشد حتما بررسی خواهد شد.
برخورد با مدیران مجرم در سازمان بورس
به گزارش اخباربانک، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در برنامه پایش با بیان اینکه روند اصلاح قوانین بازار پایه یک شبه اجرا نشده اظهار کرد: بازار پایه فرابورس سال ۱۳۹۰ در تعاقب تکلیف قانونی حضور گسترده شرکت های سهامی عام (بعضا با اطلاعات مالی کم) در بازار سرمایه راه اندازی شد. اصلاح قوانین این بازار نیز به سال گذشته باز می گردد و در بهمن ۱۳۹۷ موضوع اعلام عمومی شد.

وی افزود: در اسفند ماه دو ابلاغیه رسمی در سایت فرابورس با موضوع اصلاح قوانین بازار پایه منتشر شد. با توجه به حقوق سهامداران مبنی بر تمایل برای خروج از بازار و همچنین تمهیدات فنی اعلام شد مقررات جدید در خرداد ماه و پس از ۷۰ روز کاری اجرایی می شود. این زمان سپری شد و در روز اجرا برخی عنوان کردند ابعاد فقهی موضوع بررسی نشده و نقدهایی هم با محور دامنه نوسان، تعداد حراج‌ها و مظنه‌ها مطرح شد. در آن مقطع وزیر اقتصاد مقرر کرد موضوع در شورای عالی بورس مطرح و شرایط مجددا بررسی شود. بنابراین اجرای مقررات جدید برای بررسی مجدد متوقف شد.

رئیس سازمان بورس گفت: موضوع در کمیته فقهی مطرح شد و پس از آن با کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، کانون کارگزاران بورس و دو تن از اعضای شورای عالی بورس نشست‌های متعددی انجام شد. مقرر شد بحث نمایش مظنه‌ها اصلاح شود و دامنه یک ریالی نیز به سه، دو و یک درصد تغییر کند. اصلاحات به شورای عالی بورس ارجاع و مقرر شد طبق بند یک بازار زرد، نارنجی و قرمز ایجاد شود، طبق بند دو دامنه نوسان در این سه بازار سه، دو و یک درصد باشد و همچنین قرار شد حذف مظنه‌ها تدریجی انجام شود.

محمدی با بیان اینکه کل فرآیند اصلاح مقررات تدریجی انجام شده است، گفت: بعضا تفسیر شد شورای عالی بورس اعلام کرده کل فرایند تدریجی انجام شود در حالی که اجرای تدریجی صرفا به نحوه نمایش مظنه ها باز می گشت. بنابراین اینکه گفته شود قوانین یک شبه اجرا شده به هیچ عنوان صحت ندارد. تصویر مصوبه نیز به اعضای کمیسیون مجلس تقدیم شد.
وی با بیان اینکه دامنه نوسان نیز با توجه به حجم معاملات قابل تغییر است، بیان کرد: دامنه نوسان نیز با توجه به حجم معاملات قابل تغییر است، ۱۲۰۰ خبر در روزنامه‌ها و شبکه های اجتماعی با موضوع اصلاح مقررات بازار پایه منتشر شده و به هیچ عنوان قوانین یک شبه اجرا نشده است.

وی در پاسخ به احتمال ایجاد رانت در فرایند اصلاح قوانین پایه گفت: اطلاعات و اخبار اصلاح قوانین بازار پایه ۹۶ میلیون بار دیده و در مقاطع مختلف گفته شده دامنه نوسان در سه بازار به ترتیب سه، دو  و یک درصد است. روز دوشنبه آگهی از سوی فرابورس اعلام عمومی شد و فردای آن روز بازار پایه مثبت بود. روز چهارشنبه بازار منفی شد اما در همان روز ۳۷ هزار نفر فروشنده و ۴۱ هزار نفر خریدار بودند. با حضور این ۴۱ هزار نفر امکان رانت اطلاعاتی وجود دارد؟ موضوعی که همه از آن مطلع هستند دیگر مخفی نیست. پس از مصوبه یکی از اعضای شورای عالی بورس تمام موارد را اعلام کرد. باید به عده‌ای که با رفتار خود سرمایه‌ گذاران را نگران کردند گفت سهام ارزنده به هیچ وجه آسیب نمی بینند.

سخنگوی سازمان بورس افزود: ۱۳ میلیون سهامدار داریم و ۳۰۰ هزار نفر بصورت هفتگی در بازار فعالیت می‌کنند. از این میزان ۲۰ یا ۳۰ هزار نفر در بازار پایه فرابورس حضور دارند. بعضی از این افراد ممکن است سهمی را با قیمت بالا داد و ستد کرده باشند. پس از اجرای مقررات نیز نمادها ممکن است با نوسان مواجه شوند اما اطمینان داشته باشید زمانی که سهمی ارزنده است به قیمت باز می‌گردد. از سوی دیگر سهم فقط به واسطه نوسان قیمت سودآور نیست. سهام دو راه سود آوری دارد و در مجمع سود تقسیم می شود.

محمدی گفت: ۶۰۰ شرکت بورسی، ۶۵۰ نهاد مالی و ۶۰۰۰  مدیر در بازار سرمایه حضور دارند. سامانه سمتا در سایت سازمان بورس برای شکایت مردم راه اندازی شده، تردید نکنید که موضوع پیگیری می شود.

وی ادامه داد: در بازار پایه روزانه تعداد زیادی نماد با دامنه نوسان مثبت سه درصد داد و ستد می شود و این نشان دهنده حضور سهام ارزنده در این بازار است. با کاهش دامنه نوسان، ریسک بازار پایه نیز کاهشی می‌شود. در گذشته صندوق‌ها مجاز نبودند در این بازار فعالیت کنند، اما اکنون این امکان برای ورود صندوق‌ها فراهم شده است. اصلاح ساختارها نیز در نهایت به سودآوری شرکت‌ها و بهبود عملکرد آنها منتهی می‌شود. با کمک سهامداران تلاش می‌کنیم بازار پایه آرامش بیشتری داشته باشد و قطعا سازمان بورس در کنار سهامداران بازار سرمایه است.

محمدی در پایان با بیان اینکه این هفته شاهد عرضه اولیه هستیم، افزود: در گذشته تهمت‌هایی مطرح می شد و خوشبختانه طی سه سال گذشته با روش ثبت سفارش همه می توانند سهم خریداری کنند. سامانه معاملات نیز به روز رسانی شده و مشکلات حل شده اما با توجه به حجم بالای خرید و فروش امکان کند شدن سامانه معاملات وجود دارد.
منبع:ایسنا
 
https://akhbarbank.com/vdcjtmea.uqeyxzsffu.html
مشاهده نظر مخاطبان
سعیدی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه روند برخی معاملات شفاف نیست 700 سهام حق تقدم همراه اول انلاین خریدم پیگیری نمودم کارگزار من گفت وجه اسمی یکصد تومانی هرسهم از حساب انلاین برداشت میشه با واحد سهام همراه اول تماس گرفتم تایید کردند در گوگل سرچ کردم به همین نتیجه رسیدم با بورس تماس تلفنی گرفتم جواب ندادند پیامک زدم جواب ندادند در 4تیر ماه حق تقدم خریدم بعد از مهلت قانونی 25مردادماه در سایت سهامداران همراه اول وارد شدم دیدم پس از مهلت مقرر دو تا ارتیکل بدهکار وبستانکار مبنی بر عدم پذیرش سهام حق تقدم خریداری شده در اطلاعات مالی من ثبت شده دوباره شروع کردم به پیگیری دیدم اساسا کسی جوابگو نیست نه بورس نه کارگزار نه ناظر بورس نه واحد سهام همراه اول ونه اساسا خدا ما هم که همه کارهامون انسانی نیست بلکه الهیه!! اینجا بود که درک کردم اینجا ایران است ایران بیشه شیران کو گوش شنوا.
تازه ترین اخبار