بازار بورس رونق گرفت، مردم هجوم آوردند

14 مهر 1398 ساعت 8:57


روزنامه ایران در گزارشی به حضور گسترده مردم در کارگزاری‌های بورس پرداخت و نوشت: برخی با شنیدن اخبار بازدهی بیش از 80 درصدی بورس راه این بازار را در پیش گرفته‌اند.

در ادامه این گزارش می‌خوانید: 
* سیستم نوبت دهی یکی از کارگزاری‌های بزرگ بورس نشان از آن دارد که قرار است جمع 11 میلیون صاحبان کد سهامداری سرمایه‌گذاری در بورس را دوباره آغاز کنند. 

* در سایر کارگزاری‌ها هم افزایش مراجعه برای سرمایه‌گذاری در بورس وجود دارد. در یک کارگزاری دیگرهم تعداد افرادی که درحال پر کردن فرم‌های پذیرش هستند، زیاد است و به‌گفته یکی از مسئولان پذیرش این کارگزاری، از ابتدای سال تاکنون روز‌به‌روز بر تعداد متقاضیان افزوده شده است.

* نسبت به سال گذشته مراجعه برای سرمایه‌گذاری در بورس چند برابر شده است روزانه بیش از هزار نفر را پذیرش می‌کنیم که بیشتر آنها برای اولین بار وارد بورس می‌شوند با توجه به اینکه اکثر مراجعه‌کنندگان تازه واردند، به آنها سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری را پیشنهاد می‌شود. استقبال از سرمایه‌گذاری در بورس تنها مختص تهران نیست. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در شهرستان‌ها هم تعداد متقاضیان برای خرید سهام افزایش یافته است.

* از نیمه دوم سال گذشته که قیمت ارز از اوج 18 هزار تومانی خود پایین آمد و ماه‌هاست که در کانال 11 هزار تومانی به ثبات نسبی رسیده است، ترکیب جذب سرمایه میان بازارهای سرمایه‌گذاری به‌طور کامل تغییر کرده است. در سال‌های گذشته روند صعودی و نوسان بالای قیمت‌ها در بازار ارز و طلا بخش عمده‌ای از سرمایه‌های سرگردان را روانه این بازارها کرده بود. این نوسان باعث شده بود تا بازارهایی مانند مسکن و خودرو هم میزبان سرمایه کلانی باشد.

* اما طولانی شدن ثبات قیمت در بازار ارز و طلا پس از یک دوره انتظار، راهی بازارهای پول و سرمایه شده که ضمن ریسک پایین بازدهی بالاتری نسبت به بازارهای دیگر دارد. براین اساس از میان سرمایه‌گذاران خرد، عده‌ای سپرده‌گذاری در بانک را که بدون ریسک است انتخاب کرده‌اند، برخی دیگر با شنیدن اخبار بازدهی بیش از 80 درصدی بورس راه این بازار را در پیش گرفته‌اند.

*دراین شرایط غیرمتخصص‌ها و کسانی که در سال‌های گذشته توجهی به بورس نداشتند، آمده‌اند تا سهمی از بازدهی درخشان بورس که براساس گزارش‌ها در 12 ماهه اخیر بالاترین بازدهی را درمیان بورس‌های جهانی داشته است، بگیرند. این بازدهی بالا انتظار تازه واردها را برای کسب سود از این بازار بالا برده است، کسانی که با سرمایه‌های خرد خود به طور عمده زیر 50 میلیون تومان به جمع سهامداران اضافه می‌شوند.

برخی از سهامداران در بازار بورس در واکنش به رشد ناگهانی شاخص بورس می‌گویند:
مرد جوان: سال‌های قبل سرمایه‌ای که داشتم دلار و طلا خریده بودم، اما با ضرر فروختم و با توصیه یکی از دوستان به اینجا آمدم». وی افرود: «با مشاوره کارگزاری 20 میلیون تومان در صندوق سرمایه‌گذاری کردم. دوست من با خرید سهم در شش ماه اخیر 45 درصد سود کرده است.

زن میانسال: با پاداش خدمت خود در سال‌های اخیر بازارهای مختلفی را برای سرمایه‌گذاری تجربه کردم. سرمایه‌گذاری در بازار ارز در اوایل سود خیلی خوبی داشت، اما الان خرید ارز صرفه ندارد». وی ادامه داد: من آشنایی زیادی با بورس و خرید سهام ندارم، اما با دنبال کردن اخبار اقتصادی، به این نتیجه رسیدم که سرمایه‌گذاری در این بازار در شرایط فعلی بهترین گزینه است.

روز گذشته با رشد هزار و 188 واحدی، شاخص کل به 327 هزار و 305 واحدی رسید که بدین ترتیب بازدهی این بازار از ابتدای سال به 83.2 درصد رسید که با فاصله زیادی در صدر بازارهای سرمایه‌گذاری ایستاده است. در مهر ماه نیز بورس روزانه حدود یک درصد بازدهی داشته به طوری که در 9 روز کاری مهر ماه بازدهی آن به 8.34 درصد رسیده است.

درهمین زمینه مشاور یکی از کارگزاری‌های بزرگ خطاب به سرمایه‌گذاران گفت:«بهترین محل و روش برای سرمایه‌گذاری در بورس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که نسبت به خرید تک‌سهم‌ها ریسک خیلی کمتری دارد.» وی افزود: «برهمین اساس تازه‌واردها بنا به توصیه دیگران به‌صورت مستقیم از خرید سهم خودداری کنند، اکنون که شاخص به اوج 327 هزار واحدی رسیده است باید با احتیاط بیشتری اقدام کرد.»

مشاور دیگری در یکی از کارگزاری‌های تهران تأکید کرد: «هم‌اکنون صندوق‌های سرمایه‌گذاری متعدد و متنوعی در بازار فعال است که توسط افراد متخصص و حرفه‌ای اداره می‌شود و بازدهی این صندوق‌ها نشان می‌دهد که سود خوبی هم داشته‌اند.»

به اعتقاد کارشناسان، رشد بورس در کسادی بازارهای رقیب بهترین فرصت تاریخی برای این بازار، برای مردم و دولت است. حالا که ورود سرمایه‌های سرگردان به بازارهای غیرمولدی چون ارز و طلا مسدود شده است، برنامه‌ریزان باید با فراهم کردن بسترهای ورود و جذب این سرمایه‌ها در بورس نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنند.

هرچند روند صعودی شاخص کل بورس تهران در ماه‌های اخیر این بازار را جذاب کرده و تعداد متقاضیان برای ورود به این بازار افزایش یافته است ولی کارشناسان به‌ تازه واردها توصیه می‌کنند که با احتیاط گام بردارند. به غیر از حرفه‌ای‌ها که می‌دانند چه سهمی را بخرند و بفروشند، پیچیدگی‌های بازار سرمایه و ضرورت برخورداری از اطلاعات، خطرهایی هم برای غیرحرفه‌ای‌ها دارد. اما این به معنای این نیست که این بازار محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست چرا که با روش درست تازه‌واردها هم می‌توانند از رشد این روزهای بورس نفع ببرند.


کد مطلب: 70624

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/70624/بازار-بورس-رونق-گرفت-مردم-هجوم-آوردند

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com