۰
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۵۲

مهمترین ریسک بورس و احتمال روند اصلاحی شاخص

یک کارگزاری با اعلام مهم ترین ریسک اخیر بورس و احتمال روند اصلاحی و حمایت شاخص در محدوده ۲۸۰ تا ۲۸۵ هزار واحدی ، صنایع مستعد رشد و جذاب را پیش بینی کرد.
مهمترین ریسک بورس و احتمال روند اصلاحی شاخص
به گزارش پایگاه خبری اخباربانک، بورس تهران در حالی آخرین روز هفته گذشته را با افت شدید ۷ هزار و ۹۱۵ واحدی و ثبت دومین ریزش بزرگ سال سپری کرد که کارگزاری آبان درباره روزهای گذشته و پیش بینی این هفته اعلام کرد: بازار در هفته گذشته مثبت آغاز کرد و با ریزشی شدید به تعطیلات رفت. افزایش ریسک های سیاسی و سهامدارانی در سود و دست به ماشه همگی بر شدت عرضه ها افزود هرچند نکته مثبت، کاهش حجم معاملات در روزهای منفی بود ولی نکته جالب این بود که صف فروش اکثر نمادها خریدار جدی داشت.

در بازارهای جهانی هم رشد کم سابقه نفت ابتدای هفته ، متاثر از حملات به دو پالایشگاه عربستان با عکس العمل مثبتی در بازار سهام همراه شد و در ادامه سوگیری های مختلف از طرف قدرت های جهانی به جو احتیاط دامن زد تا بازار در پایان هفته با فشار فروش همراه شود.

در بازار فلزات نیز افت نسبی رخ داد که عمدتا به دلیل ادامه سردرگمی مربوط به مذاکرات تجاری چین و آمریکا بود. هرچند فضای این مذاکرات و موضع گیری طرفین تا حدودی تلطیف شده اما همچنان نشانه ای واضح از روند این مذاکرات دیده نمی شود.

در فضای سیاسی اما با کاهش احتمال مذاکره بین ایران و امریکا و البته تنش های منطقه ای شاهد رشد نسبی نرخ ارز بودیم. موضع گیری قدرت های سیاسی - اقتصادی در رابطه با حمله به تاسیسات نفتی عربستان همگرایی نداشت و مجددا کاهش التهاب در پایان هفته را داشتیم. باید اذعان داشت از لحاظ سیاسی و نظامی تنش ها در منطقه در حال افزایش است و قدرت پیش بینی به شدت کاهش یافته و همین موضوع ریسک سیستماتیک بازار را نیز افزایش داده است.

در بازار سهام این هفته و در صورت تداوم آرامش در فضای سیاسی به نظر می توان انتظار روندی بهتر داشت. در گروه های بزرگ معدنی، فلزی، پالایشی و پتروشیمی به نظر روند نوسانی با گرایش بیشتر به نمادهای کوچکتر ادامه داشته باشد و مجددا گزارش های عملکرد ماهانه تغییر محدود ذائقه در خرید را ایجاد کند.

نزدیکی به موعد ارائه گزارش های 6 ماهه نیز از دیگر محرک های این گروه ها خواهد بود. در سطوح فعلی متغیرهای موثر، گروه های بزرگ بازار در نمادهای تاثیر گذار قیمت های منطقی و حتی بعضا پایین تر از ارزش ذاتی دارند و همین موضوع احتمال اصلاح عمیق را در صورت آرامش در فضای سیاسی کاهش می دهد.

در دیگر گروه ها به نظر همچنان خودرویی ها و بانکی ها از جذابیت برخوردار باشند و گروه های محصولات غذایی و دارویی نیز روند مساعدی داشته باشند. حرکت تک نمادها در گروه های باقی مانده از احتمال بیشتری نسبت به رشد یکپارچه برخوردار خواهد بود.

بازار با توجه به ثابت در متغیرهای موثر همچون نرخ ارز و بازارهای جهانی همچنان نگاه به محرک هایی مانند افزایش سرمایه ها و البته گزارش های پیش رو خواهد داشت و البته فعلا مهم ترین ریسک بازار مربوط به تنش های منطقه ای است.

به صورت کلی ، نقدینگی سنگین بازار و بازیگرهای جدید خرد، شاخص کل را در روندی قوی قرار داده اما تلاطم های شدیدی نیز به بازار تحمیل می کنند. به نظر می رسد شاخص کل در صورت ادامه روند اصلاحی در محدوده 280 تا 285 هزار واحدی باحمایت روبرو باشد و روند ورود و خروج نقدینگی به خصوص در روزهای منفی بازار نیاز به رصد دقیق خواهد داشت.

به گزارش بورس پرس در بازار پایه نیز تغییرات اخیر ( مربوط به شرکت های حاضر در بازار پایه ) هرچند انتقادات زیادی را به همراه داشته اما در نگاهی مثبت توانسته شرکت های خوش بنیاد این بازار را تشویق به حضور در بازارهای شفاف تر کند.
 
https://akhbarbank.com/vdcftmde.w6dxyagiiw.html
تازه ترین اخبار