۰
یک کارگزاری با اعلام سه متغیر مهم بر روند فعلی بازار و احتمال کاهش حجم معاملات، پیش بینی سهام ۱۱ گروه ادامه مستعد رشد در روزهای آینده باشند.
سه متغیر مهم و موثر این هفته بورس و پیش بینی سهام ۱۱ گروه
به گزارش پایگاه خبری اخباربانک، هفته نیمه تعطیل شهریور بورس درحالی امروز با رکورد جدید شاخص 290 هزار واحدی و ارزش روز بیش از هزار 60 هزار میلیارد تومانی شروع می شود که کارگزاری آبان درباره شرایط گذشته و روزهای آینده اعلام کرد: بازار در هفته گذشته در روند صعودی باقی ماند و هرچند فراز و نشیب زیادی را تجربه کرد اما در پایان هفته در رقم تاریخی 290000 واحدی به کار خود پایان داد.

نقدینگی سنگینی در بازار موجود است و به نظر می رسد روند ورود نقدینگی همچنان ادامه دارد. در هفته پیش رو ، تعطیلات میان هفته می تواند تا حدودی روند معاملات را متاثر کند و کاهش حجم را نیز به همراه داشته باشد.

اما در بازارهای جهانی، افت شاخص دلار و و رشد بازارهای سهام، بازارهای کالایی را نیز تحریک کرده و نفت و فلزات رشد قابل توجهی را از روز چهارشنبه آغاز کرده اند. هرچند همچنان فضای مذاکرات تجاری مبهم است و به نظر نمی رسد هیچ یک از طرفین قصد عقب نشینی از مواضع را دارند اما افت اخیر در بازارهای کالایی و لمس سطوح حمایتی که با افت شاخص دلار نیز همراه بود، بهبود نرخ های فلزات و نفت را در پی داشته است.

در فضای سیاسی اما اخبار همچنان ضد و نقیض است و طرفین همگرایی در اظهارات ندارند. ایران اعلام کرده گام سوم کاهش تعدات برجامی را برداشته و فرانسه از پیشرفت مذاکرات گفته و امریکا به دوری مواضع اشاره کرده و خواستار دیدار مستقیم مقامات دو کشور شده و همزمان تحریم های بیشتری با تمرکز بر فروش نفت ایران وضع کرده است.

به هر حال بازار ارز که عموما عکس العمل های ظریفی به تحولات دارد با رشد اندک، صرفا خوش بینی قبلی را پس گرفته است و همچنان تمایل رشد سنگین ندارد.

اما در بازار سهام شاهد رشد قیمت ها در گروه فلزات اساسی بودیم و قطار به راه افتاده افزایش سرمایه ها به این گروه رسیده و بازار نیز از این کارکرد بازار سرمایه تاکنون استقبال کرده است. به نظر می رسد این روند آغاز شده با توجه به رشد قیمت های جهانی این هفته نیز ادامه داشته باشد.

گروه روی و مس و برخی از فولاد سازها می تواند این هفته مورد توجه باشند.

در محصولات شیمیایی نیز گارد بسیاری از نمادها صعودی است و به نظر می رسد این روند آغاز شده در نمادهای بزرگ به این گروه نیز برسد.

شرکت های فرآورده های نفتی هم به نوبت مورد استقبال قرار می گیرند و این هفته نیز این وضعیت محتمل خواهد بود. رشد نفت در صورت ادامه، می تواند سیگنال مثبتی برای گروه باشد هرچند حاشیه سود محصولات تا حدودی افت داشته است.

در معدنی ها که در روند اخیر مورد اقبال بازار نبوده اند می توان انتظار آغاز روندی صعودی در بزرگترهای گروه داشت.
در دیگر گروه ها ، بانکی ها با توجه به اظهارات مدیر مالی بانک ملت، تلاش برای بازگشایی این نماد پس از تعطیلات پیش رو ادامه دارد و باید دید سرنوشت نماد متوقف شده که در روزهای نه چندان دور و در مقاطعی ، جلوداری بازار را نیز بر عهده داشت چه خواهد شد؟

در دیگر نمادها ، بانک دی پس از عرضه مکرر صف خرید و رشد اخیر تا حدودی عقب نشینی داشته و به نظر می رسد با استراحتی چند روزه مجددا ظرفیت رشد داشته باشد. بانک پاسارگارد هم به محدوده مقاومتی رسیده و احتمال روند مثبت در بانک های صادرات ،  پارسیان و پست بانک در هفته جاری وجود خواهد داشت.

اما خودرویی ها که مترصد اخبار مذاکرات هستند، هفته قبل روندی نه چنان قوی را پیگیری کردند و در سطوح قبلی به کار خود پایان دادند. به نظر می رسد این گروه که خصوصا در نمادهای خودرو سازها و بعضا قطعه سازها از رشد بازار عقب مانده و البته وضعیت نموداری جذابی را نیز نشان می دهد از مستعد ترین گروه ها در روزهای پیش رو باشد. هرچند تا کنون اخبار چندان خاصی از روند مذاکرات به گوش نمی رسد.

در دیگر گروه ها به نظر می رسد تک سهم های انبوه سازها، سیمانی ها و کاشی و سرامیک ، همچنان توانایی رشد داشته باشند. هرچند رشد یکپارچه این گروه ها چندان محتمل نخواهد بود.

در گروه رایانه ای ها و اطلاعاتی ، شرکت هایی چون کارت اعتباری کیش، ایران ارقام، داده پردازی ، تجارت الکترونیک پارسیان ، پرداخت الکترونیک سامان کیش و های وب مستعد رشد خواهند  بود.  در دیگر گروه ها،  سرمایه گذاری ها می توانند مورد توجه باشند و بقیه صنایع نیز در تک نمادها همچنان روندی صعودی داشته باشند.

به صورت کلی ، شاخص کل با حرکت اخیر از محدوده مقاومتی عبور کرده و در صورت تثبیت می تواند این رشد را ادامه دهد که قطعا این روند مستلزم همراهی متغیرها خواهد بود. در غیر این صورت تلاطم زیاد در روند را همچون دو هفته گذشته خواهیم داشت.

مواردی همچون نوسانات بازارهای جهانی، فضای سیاسی و مذاکرات اخیر ایران و فرانسه، نزدیکی به موعد انتشار عملکرده های 6 ماهه، تسویه اعتبار کارگزاری ها از مهمترین متغیرهای تاثیر گذار بر روند بازار در روزهای پیش رو خواهد بود.
منبع:بورس پرس
https://akhbarbank.com/vdciuzay.t1auz2bcct.html
تازه ترین اخبار