۰
يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۱

۱۰ مسلسل دستی برتر جهان را بشناسید

۱۰ مسلسل دستی برتر جهان را بشناسید
بهترین و قدرتمندترین مسلسل دستی جهان کدام است؟ کدام یک بهترین مسلسل دستی مدرن جهان است و چرا؟ تحلیل و رتبه‌بندی که از بهترین مسلسل‌های دستی جهان انجام داده‌ایم بر اساس دقت در تیراندازی، قابل اطمینان بودن، برد، نفوذ گلوله، ظرفیت خشاب، تعداد تولید شده، تعداد استفاده کنندگان و برخی ویژگی‌های دیگر بوده است.
در این فهرست تنها به مسلسل‌های مدرن اشاره شده که اکنون در سرویس قرار دارند و نمونه‌های اولیه‌ای که هنوز در مرحله توسعه یا مسلسل‌های تاریخ مصرف گذشته را شامل نمی‌شود.

۱۰. مسلسل FAMAE SAF (شیلی)
۱۰ مسلسل دستی برتر جهان را بشناسید
FAMAE SAF یک مسلسل دستی ساخته شده توسط کمپانی اسلحه سازی FAMAE در کشور شیلی است. تولید این سلاح از سال ۱۹۹۳ آغاز شده و در اختیار نیرو‌های پلیس و ارتش کشور قرار گرفته و به برخی از کشور‌های دیگر مانند پرتغال نیز صادر شده است. این مسلسل بر اساس مسلسل مشهور و بسیار قدرتمند آلمانی Heckler & Koch MP۵ و مسلسل سوییسی SIG SG ۵۴۰ ساخته شده است.

در این مسلسل از گلوله‌های استاندارد ۹x۱۹ mm Parabellum استفاده شده و به طور کلی دارای چهار حالت ضامن، نیمه اتوماتیک، شلیک سه گلوله‌ای و تمام اتوماتیک است. نسخه‌ای که در اختیار نیرو‌های پلیس قرار داشته یا به شهروندان غیرنظامی فروخته می‌شود تنها از نوع نیمه اتوماتیک است. خشاب فولادی یا پلیمری این نوع مسلسل دارای ۳۰ گلوله است. در صورت استفاده از خشاب پلیمری نیمه شفاف، تعداد فشنگ‌های باقیمانده قابل مشاهده است. برای شلیک سریع‌تر می‌توان دو یا چند خشاب را به یکدیگر متصل کرد. برد موثر این مسلسل کمی بیش از ۱۰۰ متر است.

۹. مسلسل Brugger & Thomet MP۹ (سوییس)
۱۰ مسلسل دستی برتر جهان را بشناسید
مسلسل دستی Brugger & Thomet MP۹ نمونه توسعه یافته مسلسل اتریشی Steyr TMP است که به دلیل نداشتن مشتری و فروش لیسانس تولید به کمپانی تولید کننده سلاح‌های ارتش سوییس، تولید آن در سال ۲۰۰۱ متوقف شد. بدین ترتیب با ایجاد تغییراتی در مسلسل اتریشی، تولید نمونه سوییسی در سال ۲۰۰۴ آغاز شد که اکنون در اختیار ارتش و نیرو‌های پلیس این کشور قرار دارد. همچنین تعدادی از این مسلسل به کشور‌های هند، بلغارستان، اندونزی، مالزی، هلند، پرتغال، روسیه، تایلند و برخی کشور‌های دیگر نیز صادر شده است. مسلسل MP۹ دارای گلوله‌های استاندارد ۹x۱۹ mm Parabellum بوده و در مقایسه با مسلسل‌های مشابه کوچکتر است. حجم کوچک و وزن پایین آن باعث شده که MP۹ سلاحی مناسب برای تیم‌های پلیس و نیرو‌های ویژه باشد اگر چه از لحاظ برد گلوله و دقت در حد و اندازه مسلسل‌های بزرگتر نیست.

با این وجود MP۹ دارای دسته‌ای است که شلیک در حالت تمام اتوماتیک را آسان ساخته و به خاطر وزن سبک می‌توان با یک دست نیز با آن شلیک کرد. بدنه این مسلسل از مواد پلیمری ساخته شده و خشاب آن از ۱۵ تا ۳۰ فشنگ متفاوت است که زیر دسته مسلسل قرار می‌گیرند. مسلسل مذکور دارای برد موثر ۵۰ تا ۱۰۰ متر بوده و می‌توان از صدا خفه کن نیز روی آن استفاده کرد.

۸. مسلسل CZ Scorpion EVO ۳ (جمهوری چک)
۱۰ مسلسل دستی برتر جهان را بشناسید
مسلسل Scorpion EVO ۳ یک مسلسل دستی است که توسط کمپانی Ceska Zbrojovka ساخته شده و در جمهوری چک با نام Skorpion شناخته می‌شود. عبارت EVO ۳ در نام این مسلسل بدین معناست که نسل سوم بوده هر چند در واقع بر اساس نمونه‌های اولیه مسلسل Luago که در حدود سال ۲۰۰۲ در اسلواکی توسعه یافت ساخته شده است. طراحی Luago بعد‌ها به کمپانی Ceska Zbrojovka فروخته شد و نمونه Scorpion EVO ۳ برای اولین بار به طور رسمی در سال ۲۰۰۹ رونمایی شد که به طور ویژه برای نیرو‌های پلیس ساخته شده بود. این مسلسل به کشور‌های زیادی مانند آرژانتین، بولیوی، مصر، مالزی، اندونزی، مالت، پاناما، پاراگوئه، فیلیپین، صربستان، تایلند، ویتنام و برخی کشور‌های دیگر صادر شده است.

مسلسل Scorpion EVO ۳ در زمره مسلسل‎‌های سبک و فشرده قرار می‌گیرد که برای حمل در حالت مخفی و استفاده در درون ساختمان‌ها، خودرو‌ها و مکان‌های باریک مناسب است. بخش‌های زیادی از مسلسل برای کاهش وزن از پلیمر ساخته شده و از گلوله‌های استاندارد ۹x۱۹ mm Parabellum در آن استفاده شده است. خشاب‌های این مسلسل ۲۰ یا ۳۰ فشنگ در خود جای داده و بدنه این خشاب‌ها از پلاستیک نیمه شفاف ساخته شده تعداد فشنگ‌های باقیمانده را نشان می‌دهد. برای شلیک سریع‌تر می‌توان دو خشاب را روی هم قرار داد. ساختار تلسکوپی Scorpion EVO ۳ باعث شده که بتوان طول آن را تنظیم کرد و قنداق آن نیز قابل جدا شدن است. برد موثر این مسلسل نیز کمی بیش از ۱۰۰ متر بود، اما گفته می‌شود که این برد در حالت نیمه اتوماتیک از ۲۵۰ متر نیز بیشتر است. علاوه بر قابلیت نصب اکسسوری‌های تاکتیکی مانند دستگیره، نشانه‌رو‌های لیزری و چراغ قوه‌های تاکتیکی، امکان نصب صدا خفه کن نیز روی این مسلسل وجود دارد.

۷. مسلسل MAC-۱۰ (ایالات متحده)
۱۰ مسلسل دستی برتر جهان را بشناسید
مسلسل دستی MAC-۱۰ توسط یک طراح سلاح آمریکایی به نام گوردون بی اینگرام طراحی و ساخته شد که کار بر روی طراحی این مسلسل کوچک و فشرده را از اواسط دهه ۱۹۶۰ آغاز کرده بود. این مسلسل به طور ویژه برای نیرو‌های پلیس، گروه‌های عملیات ویژه و تیم‌های امنیتی ویژه طراحی شده بود که در سال ۱۹۶۵ چندین نمونه اولیه از آن ساخته شد. این مسلسل توسط چندین کمپانی اسلحه سازی آمریکایی ساخته شده و به کشور‌های شیلی، یوگسلاوی و برخی کشور‌های آسیایی و آمریکای جنوبی نیز صادر شده است.

نمونه‌های کپی مسلسل MAC-۱۰ در کشور‌های ژاپن، آفریقای جنوبی و تایوان ساخته می‌شود. این مسلسل دیگر اعتبار و محبوبیت گذشته را ندارد، اما هنوز هم در ۱۵ کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. مسلسل مذکور برای درگیری‌های نزدیک و حمل مخفیانه طراحی شده و طراحی مشابهی با یوزی اسرائیلی دارد. تکنولوژی و طراحی MAC-۱۰ بسیار ساده بوده و قسمت اصلی بدنه از دو لایه فولادی که با یک پین به هم متصل می‌شوند تشکیل شده است. این مسلسل بسیار قابل اطمینان بوده و دارای چندین مکانیزم ایمنی است. مسلسل MAC-۱۰ دارای خشاب شبیه جعبه است که در دستگیره اسلحه قرار می‌گیرد که بسته به نوع گلوله ۳۰ تا ۳۲ فشنگ را در خود جای می‌دهد. امکان شلیک یک دستی نیز با این مسلسل وجود داشته و برد موثر آن بین ۵۰ تا ۷۰ متر است. بدین ترتیب این سلاح برد زیادی نداشته و بدلیل راحت نبودن برای گرفتن با دو دست، دقت شلیک بالایی نیز ندارد. با این وجود مسلسل MAC-۱۰ بهترین گزینه برای شلیک گلوله به صورت نامنظم در فواصل نزدیک است.

۶. مسلسل Beretta PM۱۲ (ایتالیا)
۱۰ مسلسل دستی برتر جهان را بشناسید
مسلسل Beretta PM۱۲ در دهه ۱۹۵۰ توسعه یافته و برای اولین بار در سال ۱۹۵۹ رونمایی شد و دو سال بعد در اختیار ارتش، نیرو‌های ویژه و پلیس ایتالیا قرار گرفت. با استاندارد‌های امروزی می‌توان این مسلسل را تاریخ مصرف گذشته دانست اگر چه هنوز در ایتالیا و برخی کشور‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و انتظار می‌رود که تا سال‌های زیاد دیگری نیز هنوز در سرویس باقی بماند. نمونه تحت لیسانس این مسلسل در بلژیک، برزیل و اندونزی نیز تولید می‌شود. مسلسل PM۱۲ سلاحی فشرده است که برای سربازان پیاده و در حالت سوار بر خودرو نیز مناسب است.

این مسلسل از فولاد ساخته شده و قطعات متحرک اندکی دارد و علیرغم ظاهر ساده‌اش، تولید آن هزینه قابل توجهی دارد. این مسلسل ثابت کرده که سلاحی قدرتمند، با استفاده راحت و دقت بالاست و هنگام شلیک از ثبات و تعادل قابل توجهی برخوردار است هرچند با استاندارد‌های امروزی آن را مسلسلی بسیار سنگین وزن می‌دانند. به طور کلی مسلسل PM۱۲ بسیار سلاح مطمئن و ایمنی است که شلیک تصادفی در آن به دلیل امکانات امنیتی و ضامن‌های متعدد به ندرت رخ می‌دهد. خشاب‌های این مسلسل می‌توانند ۲۰، ۳۲ یا ۴۰ فشنگ را در خود جای دهند و تجربه نشان داده که در فواصل نزدیک از دقت بالایی برخوردار است. در فواصل بیش از ۱۰۰ متر نیز می‌توان با هدفگیری دقیق از آن استفاده کرد و برد موثر آن ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر برآورد شده است.

۵. مسلسل Heckler & Koch UMP (آلمان)
۱۰ مسلسل دستی برتر جهان را بشناسید
مسلسل دستی Heckler & Koch UMP به عنوان جانشین مسلسل مشهور MP۵ در اواسط دهه ۱۹۹۰ ساخته شد. هدف اصلی از طراحی این مسلسل ساخت یک مسلسل دستی سبک و قدرتمند بود که هزینه ساخت ارزانتری نسبت به مدل قبلی داشته باشد. مسلسل Heckler & Koch UMP به طور ویژه برای فروش به نیرو‌های امنیتی و پلیس ایالات متحده طراحی شده، تولید آن از سال ۱۹۹۹ آغاز شده و هنوز ادامه دارد. اگر چه این سلاح نمی‌تواند از لحاظ محبوبیت و استفاده در کشور‌های جهان با MP۵ رقابت کند، اما اکنون در بیش از ۲۰ کشور جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مسلسل با خشاب‌های ۲۵ و ۳۰ گلوله‌ای وجود داشته، اما معمولا از خشاب‌های ۲۵ گلوله‌ای در آن استفاده می‌شود. برد موثر این مسلسل نیز ۱۰۰ متر برآورد شده و دارای قنداق متحرک و تاشو است که می‌توان در حالت تا شده قنداق نیز با آن شلیک کرد. اکسسور‌های متعددی مانند دستگیره عمودی، چراغ قوه، نشانه‌رو لیزری و صدا خفه کن را نیز می‌توان روی آن نصب کرد.

۴. مسلسل Heckler & Koch MP۷ (آلمان)
۱۰ مسلسل دستی برتر جهان را بشناسید
مسلسل دستی Heckler & Koch MP۷ توسط کمپانی اسلحه سازی آلمانی و مشهور Heckler & Koch توسعه یافته و ابتدا با نام HK PDW یا سلاح دفاع شخصی شناخته می‌شد. این مسلسل در ابتدا برای رقابت با مسلسل موفق بلژیکی Belgian FN P۹۰ ساخته شد و از یک گلوله جدید استفاده می‌کند. مسلسل MP۷ برای نیرو‌های دور از خط مقدم، رانندگان خودرو‌های نظامی، سرنشینان تانک و پرسنل توپخانه و همچنین نیرو‌های ویژه طراحی شده است. استفاده از گلوله‌های با قدرت نفوذ بالای ۴.۶x۳۰ mm باعث شده که این مسلسل در زمینه برد و قدرت نفوذ از دیگر مسلسل‌های دستی مشابه قدرتمندتر باشد. مسلسل ابعاد و وزنی مشابه مسلسل‌های دستی معمول دارد، اما در مسافت‌های نزدیک قدرت آتش یک تفنگ انفرادی قدرتمند را دارد. گفته می‌شود که شلیک با این مسلسل می‌تواند در جلیقه‌های ضد گلوله استاندارد CRISAT در فاصله ۲۰۰ متری نفوذ کند.

اغلب از این مسلسل برای عملیات‌های تهاجمی و نه دفاعی استفاده می‌شود. مسلسل MP۷ تعادل خوبی داشته و کار با آن ساده است به طوری که تنها با یک دست و مانند یک تپانچه می‌توان با آن شلیک کرد. همچنین این سلاح دارای قنداق تاشو بوده و خشابی که در داخل دستگیره آن قرار می‌گیرد ۲۰ یا ۴۰ گلوله را در خود جای می‌دهد. برد موثر این مسلسل بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر عنوان شده است و قابلیت نصب انواع اکسسوری‌ها را دارد.

۳. مسلسل FN P۹۰ (بلژیک)
۱۰ مسلسل دستی برتر جهان را بشناسید
مسلسل P۹۰ یک مسلسل دستی معمولی نیست. این مسلسل در اواخر دهه ۱۹۸۰ در بلژیک توسعه یافته و به عنوان یک سلاح تدافعی شخصی برای نیرو‌های دور از خط مقدم و خدمه تانک، توپخانه و سرنشینان خودرو‌های نظامی طراحی شد که از گلوله‌های کاملاً جدیدی استفاده می‌کرد. هنگام تولید، آن را نسل جدیدی از مسلسل‌های دستی می‌دانستند، زیرا اولین سلاح دفاع شخصی در نوع خود بوده و ابعاد، وزن و قدرت آتش آن که بین مسلسل‌های دستی و تفنگ‌های تهاجمی قرار می‌گرفت آن را متمایز ساخته بود. مسلسل P۹۰ تولید بسیار موفقی بوده و اکنون در بیش از ۵۰ کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. گلوله‌های این مسلسل از نوع ۵.۷x۲۸ mm و دارای نوک تیز هستند که در مقایسه با گلوله‌های معمول قدرت نفوذ بیشتری داشته و تا مسافت ۱۰۰ متری و حتی بیشتر نیز در زره‌های ضد گلوله پوشیدنی نیز نفوذ می‌کند.

این مسلسل بسیار موفق و قدرتمند بوده و برد و قدرت نفوذ آن از مسلسل‌های مشابه بسیار بیشتر است. با این وجود، مسلسل از اندازه کوچک و وزن بسیار پایینی برخوردار است که اکثر بخش‌های آن از پلیمر مقاوم ساخته شده است. همچنین استفاده و نگهداری این مسلسل ساده و به خاطر عقب نشینی بسیار کم هنگام شلیک، شلیک کردن با آن با یک دست نیز امکانپذیر است. خشاب پلیمری این مسلسل ۵۰ فشنگ در خود جای داده و با داشتن برد موثر ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر در فاصله ۱۵۰ متری در کلاهخود استاندارد ارتش ایالات متحده نفوذ می‌کند.

۲. مسلسل Uzi (رژیم اشغالگر قدس)
۱۰ مسلسل دستی برتر جهان را بشناسید
مسلسل دستی Uzi توسط یک افسر ارتش رژیم اشغالگر قدس به نام یوزیل گال در سال ۱۹۴۹ طراحی شده و در سال ۱۹۵۴ در اختیار نیرو‌های ویژه ارتش قرار گرفت و بعد‌ها به خاطر سادگی و تولید آسانش محبوبیت و کاربرد بالایی یافت. طراحی مسلسل Uzi چنان موفق بود که توسط بیش از ۹۰ کشور در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمونه‌های تحت لیسانس این مسلسل در بلژیک و زیمبابوه و نمونه‌های کپی و بدون لیسانس نیز در چین و کرواسی ساخته می‌شوند هر چند نمونه‌های مدرن‌تر آن در رژیم اشغالگر قدس نیز در حال ساخت است.

تکنولوژی و طراحی Uzi بسیار ساده بوده و بخش‌های زیادی از آن از صفحات فشرده فولادی با قطعات متحرک بسیار کم ساخته شده است. Uzi دارای دو ضامن است که تا زمان خارج نشدن هر دو از حالت ضامن شلیکی صورت نخواهد گرفت. این مسلسل سلاح قابل اطمینانی است، اما در صورت تمیز نشدن مرتب ممکن است گیر کند. خشاب در دستگیره سلاح قرار گرفته و این موضوع خشاب گذاری مجدد را تسریع و تسهیل می‌بخشد. خشاب‌های این مسلسل دارای ۲۵، ۳، ۴۰ یا ۵۰ گلوله هستند. نقطه ضعف Uzi برد کم و دقت پایین آن به ویژه در حالت تمام اتوماتیک است.

۱. مسلسل Heckler & Koch MP۵ (آلمان)
۱۰ مسلسل دستی برتر جهان را بشناسید
مسلسل دستی MP۵ توسط کمپانی مشهور آلمانی Heckler & Koch در اوایل دهه ۱۹۶۰ طراحی و ساخته شده و محصول بسیار توانمندی از آب درآمد. در سال ۱۹۶۶، این مسلسل در اختیار پلیس آلمان غربی، نگهبانان مرزی و نیرو‌های ویژه این کشور قرار گرفت. علیرغم قدمت طولانی و تولید مسلسل‌های بسیار مدرن‌تر و پیشرفت‌های تکنولوژی، MP۵ هنوز در بیش از ۹۰ کشور از جمله یونان، ایران، مکزیک، پاکستان، عربستان سعودی، سودان، ترکیه و بریتانیا مورد استفاده قرار می‌گیرد که از لحاظ محبوبیت و نفوذ در بازار‌های جهانی تنها یوزی اسرائیلی توان رقابت با آن را دارد.

MP۵ دقت بالایی داشته و یک سلاح بسیار باکیفیت، قابل اطمینان و نقطه زن است. خشاب‌های این مسلسل معمولاً ۱۵ یا ۳۰ فشنگ را در خود جای داده، اما خشاب‌های با ظرفیت ۱۰۰ گلوله را نیز می‌توان روی آن نصب کرد. برد موثر این مسلسل ۱۰۰ متر برآورد شده و در طول زمان تغییراتی در آن ایجاد شده که عملکرد آن را بهبود بخشیده‌اند.
منبع: military-today
https://akhbarbank.com/vdchkqn-.23nwidftt2.html
تازه ترین اخبار